Про це заявив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн на своїй сторінці в соціальних мережах.
«Ми закуповуємо не нафту, а нафтопродукти, і сьогоднішній обвал котирувань на них в Європі — ось це вже цікаво. Бензин і дизпаливо втратили за день майже 30 відсотків. Наприклад, бензин 95 в Північно-Західній Європі тепер коштує 119 дол./т, а дизель — 159. Знаєте, скільки це в гривнях? Дві з половиною гривні за бензин і 3,5 грн/л на дизпаливо!!! Нагадайте, скільки коштує літр води в супермаркеті? 5, 10 гривень?», — написав Куюн.
Уявляєте? Десять центів! Чи не про це ми мріяли! За словами аналітика, «не менш яскраві гримаси малює і порівняння з податками.
«Акциз на бензин на цей час становить 6,3 грн/л, або в два з половиною разу вище, ніж вартість самого палива, ще 1,75 грн/л становитиме ПДВ (нараховується на суму акцизу і вартості палива). Акциз на дизпаливо становить 4,1 гривні, сумарний ПДВ — 1,50 грн/л. Якщо така ціна залишиться на місяць, вартість А-95 на колонці може впасти до 16 грн/л, дизпалива — 14 грн/л. Напевно, треба перерахувати, бо в це неможливо повірити», — зазначив директор «Консалтингової групи А-95».
Куюн каже, що всупереч скепсису, ціни йдуть униз. «Фіксуємо зниження щодня в різних мережах. «Ось і сьогодні деякі станції скинули до 1,5 грн/л. Мінімалка на дизпаливо вже нижче 18 грн/л, на бензин А-92 -нижче 19 грн/л, на «п’ятий» — нижче 19,50 грн/л.», — інформує аналітик.
Куюн стверджує, що темпи падіння цін на пальне відповідають середньоєвропейським. «Щодо бензину йдемо нога в ногу — 28 відсотків, щодо дизпалива трохи відстаємо: зниження на 26 відсотків проти 28 на АЗС Європи», — зазначив аналітик.
А взагалі, за словами Куюна, він теперішню нафтову кризу назвав би навпаки «нафтовим святом». «Нафтовидобувачі смоктали кров зі споживачів останніх 20 років. Чим їх бізнес відрізняється від інших, які періодично ловлять «мінуси»? Їх підвела власна жадібність: вони хотіли ще більше грошей, бурили ще більше свердловин, йшли в складні регіони. У результаті наростили виробництво, а тут вірус підкосив споживання. Так що все нормально, багаті теж плачуть!», — написав Куюн.
Додамо, що вірус підкосив не лише споживання, а й чиїсь сподівання, і нагадаємо, що минулого понеділка, 20 квітня, мінімальний рівень ціни на нафту марки WTI з постачанням у травні 2020-го був 40,32 долара за барель — це абсолютний історичний мінімум за весь час видобутку нафти з кінця XIX століття.
І ще про приємне. «Нафтогаз» зобов’язали продавати блакитне паливо за регульованим тарифом до 1 травня 2021 року виробникам теплової енергії і до 1 липня 2020-го — пересічним українцям. Отже, повноцінний запуск ринку газу з 1 травня 2020 року відтермінували. Відповідне рішення 24 квітня ухвалив Кабінет Міністрів, ідеться в опублікованій на сайті відомства постанові.
Уже з наступного місяця українці повинні були купувати блакитне паливо за ринковими цінами, проте уряд прийняв рішення продовжити регульований тариф на два місяці.
Отже, тариф на газ для населення не може бути вище рівня, який враховує середньоарифметичне значення фактичних цін (End of Day) природного газу на наступну добу поставки газу (Day-Ahead and Weekend) на нідерландському газовому хабі (ТТF) за період 1—22 числа місяця плюс вартість транспортування.
До речі, згідно з даними «Нафтогазу», в квітні нинішнього року ціна на газ знизилася до 2,9 гривні за кубометр (без урахування ПДВ, націнки і витрат на транспортування). Це на 15 відсотків менше, ніж у березні.
От коли б ще переглянули тариф на транспортування, адже це, напевно, Кабмін і НКРЕКП вважають, що питання остаточно вирішено. Споживачі, що підключені до труби, але газ тимчасово не споживають, не можуть второпати, чому вони мусять платити абонплату. Утім, це тема окремої розмови і ми обов’язково до неї повернемося.
Підсумовував Віктор БОНДАР.