Голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики у понеділок завершив розгляд 16 тисяч 586 поправок до законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення деяких механізмів регулювання банківської діяльності (№ 2571-д) та рекомендував Верховній Раді ухвалити його в другому читанні та в цілому з урахуванням підтриманих комітетом пропозицій народних депутатів. Це рішення підтримали 18 із 32 членів комітету («проти» висловилися три народні депутати, два — утримались, а решта не голосували чи були відсутні на засіданні).
«Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики після тижня роботи завершив розгляд поправок до законопроекту № 2571-д та рекомендував Верховній Раді ухвалити його у другому читанні та в цілому», — повідомив після засідання комітету його голова Данило Гетманцев. Стосовно подальшої роботи над законопроектом, то секретаріат комітету готує для передачі до апарату Верховної Ради таблиці до другого читання, а далі, за його словами, вже технічне питання, коли законопроект потрапить на розгляд до сесійної зали. «Орієнтовно, зважаючи на норми Регламенту щодо ознайомлення народних депутатів із порівняльною таблицею, яка є дуже великою, до сесійної зали законопроект може потрапити та бути розглянутим протягом двох тижнів», — припустив Д. Гетманцев.
Голова комітету також повідомив, що під час розгляду законопроекту деякі поправки народних депутатів було враховано. «16 тисяч 586 поправок до законопроекту було розбито на 72 пункти, за кожен з яких голосував комітет. Деякі пропозиції було підтримано, зокрема, значні зміни було внесено щодо нотаріального посвідчення договорів під час передачі майна від неплатоспроможного до перехідного банку, щодо проведення аукціонів фондом гарантування вкладів. Водночас були зняті деякі поправки, які раніше були враховані у порівняльній таблиці. Тобто за наслідками проведеної роботи ми передаємо цей законопроект Верховній Раді і вже вона має визначитися», — зазначив народний депутат.
Відповідаючи на запитання щодо застосування спеціальної процедури розгляду законопроекту, голова комітету повідомив, що спочатку необхідно зібрати 150 підписів народних депутатів, потім парламент має ухвалити рішення про застосування спеціальної процедури, далі кожна фракція отримає право на п’ять поправок та по одній поправці позафракційні депутати. На основі цих пропозицій буде сформовано скорочену порівняльну таблицю, яку й буде розглянуто в сесійній залі.
На думку Д. Гетманцева, якщо під час розгляду в сесійній залі буде застосовано передбачену змінами до Регламенту спеціальну процедуру щодо протидії зловживанням прав народних депутатів, то для розгляду законопроекту у другому читанні знадобиться день-півтора.
Відповідно до законопроекту № 2571-д виведення банку з ринку не можна скасувати чи зупинити судовими рішеннями, проте якщо суд таки визнав виведення банку з ринку незаконним, то його акціонери мають право на компенсацію. При цьому акціонери виведеного з ринку банку мають у суді довести завдану їм шкоду. «Але законопроект передбачає певні правила, за якими суд повинен встановлювати законність чи незаконність рішень НБУ у процесі виведення банку з ринку, що дозволить уникнути зловживань з боку власників неплатоспроможних банків», — зауважив Д. Гетманцев.
Загалом законопроект вносить зміни до всіх процесуальних кодексів щодо порядку розгляду позовів на рішення Національного банку, Кабінету Міністрів, Міністерства фінансів, Фонду гарантування вкладів щодо процедури виведення банків з ринку. Крім того, вдосконалюється закон про банки та банківську діяльність, у якому врегульовується процедура виведення банків з ринку. Окремі положення законопроекту стосуються процедури визначення збитків, завданих вкладникам банків, порядку перереєстрації майна з неплатоспроможного на перехідний банк.
Відповідаючи на запитання щодо принципових змін, яких законопроект № 2571-д зазнав під час підготовки до другого читання, голова комітету зазначив, що, наприклад, подана на перше читання редакція передбачала звільнення від нотаріального посвідчення угод про передачу майна від неплатоспроможного до перехідного банків. «Ми вислухали думку представників ринку та народних депутатів і виключили це положення, бо воно руйнує всю систему реєстрації майнових прав», — зазначив Д. Гетманцев. Крім того, змінено норму, яка передбачала, що аукціон з реалізації майна неплатоспроможного банку може відмінити тільки Фонд гарантування вкладів. «Ми цю норму повністю змінили, визначивши, що таке рішення також може ухвалювати суд. Єдине, чого суд не може — це зупиняти аукціони в порядку забезпечення позову», — додав народний депутат.
Заступник голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк наголосив на тому, що всі норми, які забороняють повернення банків їхнім екс-власникам, залишилися без змін. Стосовно важливих змін у підготовленому до другого читання законопроекті № 2571-д, то він звернув увагу на те, що судові провадження, які розпочалися, але не отримали остаточного рішення до дня набрання чинності цим законом, повинні розглядатися або переглядатися за новими правилами.
Нагадаємо, що ухвалення банківського законопроекту є однією з попередніх умов Міжнародного валютного фонду для нової програми співпраці з Україною. За словами міністра фінансів Сергія Марченка, який взяв участь у засіданні комітету в режимі відеоконференції, ведуться переговори про виділення Україні до кінця року 3,5 мільярда доларів (двома траншами по 1,75 мільярда доларів), а загалом нова програма оцінюється у 8 мільярдів доларів на два роки.
Скріншот відео.