Це законопроект про внесення змін до Закону «Про запобігання корупції» (щодо уточнення переліку суб’єктів декларування, № 3355) та альтернативний до нього № 3355-1.
З огляду на те, що перший законопроект авторства Першого заступника Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука було подано до парламенту 16 квітня, а другий — за два тижні, 30 квітня, і вже за підписами групи народних депутатів від різних фракцій, серед яких також є Руслан Стефанчук, то можна говорити, що останній документ є узгодженим варіантом.
За останніми оцінками, у понад 3500 об’єктів різної організаційно-правової форми держава має більшу частку власності, зауважують автори законопроекту в пояснювальній записці. Водночас, на їхню думку, через недостатню якість механізмів контролю державні підприємства і товариства стали джерелом корупційних ризиків та збитків держави: майже 40% підприємств зупинили роботу та працюють лише на папері. Це підтверджують і численні публікації у ЗМІ, кримінальні справи, які розслідують органи досудового слідства.
На сьогодні дія Закону «Про запобігання корупції» поширюється виключно на осіб, які входять до складу наглядових рад державних банків, державних підприємств або державних організацій, що мають на меті одержання прибутку, господарських товариств, у статутному капіталі яких понад 50 відсотків акцій (часток) належать державі. Проте відповідні положення антикорупційного законодавства не поширюються на осіб, які фактично здійснюють управління поточною діяльністю товариств та інших посадових осіб органів таких товариств, де держава має більшу частку власності.
Також законопроектом передбачені певні зміни вимог щодо прозорості та доступу до інформації про структуру, принципи формування, розмір винагороди керівника, членів наглядової ради юридичної особи публічного права, державних підприємств, державних господарських товариств.
Проектом № 3355-1 пропонується встановити, що дія Закону «Про запобігання корупції» (в тому числі положення щодо фінансового контролю) поширюється на осіб, які входять до складу наглядової ради державного банку, державного підприємства або державної організації, що має на меті одержання прибутку, господарського товариства (крім акціонерного товариства), у статутному капіталі якого понад 50 відсотків часток належать державі, посадових осіб органів акціонерного товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій прямо чи опосередковано належить державі (ця норма фактично є і у законопроекті № 3355). Водночас проектом закону виключаються з-під дії антикорупційного законодавства радники, помічники, уповноважені, які виконують свої обов’язки на громадських засадах.
Змінами до Закону «Про доступ до публічної інформації» пропонується відкрити доступ до інформації про структуру, принципи формування, розмір винагороди керівника, членів наглядової ради юридичної особи публічного права, державних підприємств, державних господарських товариств тощо.