Заслухавши та обговоривши попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) у період з 2014 по 2018 роки, Верховна Рада України постановляє:
1. Попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) у період з 2014 по 2018 роки (далі — Тимчасова слідча комісія) взяти до відома (додається).
2. Відповідно до частини сьомої статті 3 та частини другої статті 22 Закону України «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України», з метою подальшого розслідування відомостей щодо фактів пожежі (вибухів) на складах боєприпасів з 2014 по 2018 роки продовжити роботу Тимчасової слідчої комісії на шість місяців.
3. Звернути увагу Кабінету Міністрів України, Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства юстиції України на необхідність оперативного реагування на рішення, висновки і пропозиції Тимчасової слідчої комісії.
4. Рекомендувати Офісу Генерального прокурора вжити заходів щодо реагування за фактами, наведеними у попередньому звіті Тимчасової слідчої комісії.
5. Кабінету Міністрів України, Офісу Генерального прокурора, Службі безпеки України, Міністерству внутрішніх справ України, Національній поліції України, іншим органам державної влади сприяти діяльності Тимчасової слідчої комісії та забезпечити її інформацією, матеріалами та документами, які стосуються предмету діяльності Тимчасової слідчої комісії, з додержанням вимог, визначених статтею 18 Закону України «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України».
6. Рекомендувати Верховній Раді України вирішити питання щодо законодавчого забезпечення посилення гарантій незалежності судового експерта та належного забезпечення здійснення судово-експертної діяльності.
7. Звіт Тимчасової слідчої комісії про виконану роботу заслухати на пленарному засіданні Верховної Ради України до 29 жовтня 2020 року.
8. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Тимчасову слідчу комісію.
9. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України Д. РАЗУМКОВ.
м. Київ,
30 квітня 2020 року.
№ 574-IX.
Додаток
до Постанови
Верховної Ради України
від 30 квітня 2020 року
№574-ІХ
ЗВІТ Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) у період з 2014 по 2018 роки
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 31 жовтня 2019 року №262-IX (далі - Постанова № 262-ІХ) утворено Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України для проведення розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) у період з 2014 по 2018 роки (далі -Тимчасова слідча комісія та/або Комісія).
Головою Тимчасової слідчої комісії обрано народного депутата України АРАХАМІЯ Давида Георгійовича, депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", заступником голови Тимчасової слідчої комісії - народного депутата України РАХМАНІНА Сергія Івановича, депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ГОЛОС".
Кількісний склад комісії - 13 народних депутатів України.
Термін діяльності Тимчасової слідчої комісії - 6 (шість) місяців з дня прийняття Постанови.
Відповідно до Постанови № 262-IX на Тимчасову слідчу комісію покладено такі завдання:
1) проведення перевірки відомостей щодо пожежі (вибухів) на складах боєприпасів на стратегічних об'єктах Міністерства оборони України, а саме: в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область);
2) проведення перевірки ходу розслідування правоохоронними органами України щодо пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область);
3) встановлення обставин, збір інформації та отримання пояснень від осіб, а також від підприємств, установ, організацій, центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, залучених до здійснення діяльності, пов'язаної з колом питань, для розгляду яких утворено Тимчасову слідчу комісію;
4) ініціювання питань про притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої чинним законодавством України.
Водночас 16.01.2020 року набув чинності Закон України "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" (далі - Закон) і відповідно до вимог пункту 2 Прикінцевих положень цього Закону Комісія розпочала свою діяльність.
Тимчасова слідча комісія провела чотири засідання, а саме: 26.11.2019 р., 17.01.2020 р., 06.03.2020 р. та 14.04.2020 р., під час яких вирішувалися питання, віднесені до повноважень Комісії.
За період роботи Комісії на виконання визначених Постановою Верховної Ради України від 31 жовтня 2019 року № 262-ІХ завдань було проведено відповідну роботу.
З метою забезпечення ефективності роботи Комісії обставини події на кожному з п'яти об'єктів досліджуються послідовно.
Беручи до уваги те, що арсенал у м. Балаклія Харківської області був найпотужнішим у Східній Європі, а в результаті вибухів знищено більше 91% боєприпасів та військового майна, що там зберігалися, на загальну суму балансової вартості 12 106 294 174, 84 грн., робота Комісії розпочата саме з розслідування обставин вибухів на території 65 арсеналу ГРАУ ЗСУ у м. Балаклія Харківської області, які мали місце 23.03.2017 р.
Зокрема, на засіданні Комісії 17.01.2020 заслухано інформацію начальника слідчого відділу УСБУ в Харківській області щодо стану розслідування кримінального провадження від 23.03.2017 р. № 22017220000000104 за фактом диверсії на території 65 Арсеналу ГРАУ ЗСУ.
Згідно з його інформацією, основною версією вибухів, що мали місце на технічній території військової частини А1352, є атака безпілотного літального апарату одного із штабелів зберігання боєприпасів з наступним розльотом ракет з цього штабелю по інших сховищах, де розміщувалися снаряди та ракети.
Зазначена позиція начальника слідчого відділу УСБУ в Харківській області неодноразово підтримувалася колишнім Генеральним прокурором України Луценком Ю.В. та колишнім Головним військовим прокурором Матіосом А.В., які в засобах масової інформації безапеляційно констатували факт знищення 65 арсеналу ГРАУ ЗСУ у м. Балаклія саме безпілотним літальним апаратом, який прилетів з боку Російської Федерації.
Однак на засіданні Комісії 17.01.2020 р. заслухано директора Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені М.С.Бокаріуса професора Клюєва О.М., який із застосуванням фотоматеріалів детально пояснив, що причиною перших вибухів на технічній території 65 арсеналу ГРАУ ЗСУ у м. Балаклія був підрив місця відкритого зберігання боєприпасів шляхом вибуху заглиблених у ґрунт вибухових речовин, що достовірно було встановлено експертами ще під час перших виїздів на місце події.
При цьому, на думку Клюєва О.М., зазначений факт був очевидним з перших днів розслідування кримінального провадження, у рамках якого експертам Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені М.С. Бокаріуса було доручено проведення відповідної експертизи.
Технічна територія арсеналу після ліквідації пожежі налічувала до десяти воронок, тотожних місцю перших вибухів, що могло свідчити про аналогічний характер укладки вибухових речовин.
Однак після озвучення експертами-слідчими СБУ та процесуальним військовим прокурором попередніх висновків, у травні 2017 року, на порушення вимог відомчих наказів Міністерства юстиції України слідчим слідчого відділу УСБУ в Харківській області, виконання експертизи експертами Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз імені М.С. Бокаріуса було зупинено, матеріали передано для подальшого дослідження до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Також Комісією встановлено, що самі матеріали кримінального провадження № 22017220000000104 містять об'єктивні відомості, що свідчать про відсутність у момент вибухів жодних літальних апаратів у районі м. Балаклія Харківської області, а також інші факти, які обґрунтовано ставлять під сумнів висновки про застосування безпілотних літальних апаратів для підриву арсеналу.
Як наслідок, 17.01.2020 р. Комісією прийнято рішення: "З метою об'єктивного встановлення обставин події звернутися до Офісу Генерального прокурора щодо вирішення питання в порядку частиною п'ятою, ст. 36 КПК України про доручення здійснення досудового розслідування кримінального провадження від 23.03.2017 р. № 22017220000000104 іншому органу досудового розслідування".
Крім того, для вжиття відповідних організаційних заходів Голові Служби Безпеки України скеровано лист, яким повідомлено про прийняте рішення та зазначено, що під час засідання Комісії за участі керівництва та експертів Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. М.С. Бокаріуса, а також інших фахівців встановлено суттєву невідповідність матеріалів кримінального провадження фактичним обставинам подій, що викликає обґрунтовані сумніви в об'єктивності дій слідчих слідчого відділу УСБУ в Харківській області.
Однак прийняте Комісією рішення щодо вирішення питання в порядку ч. 5 ст. 36 КПК України про доручення здійснення досудового розслідування кримінального провадження від 23.03.2017 р. № 22017220000000104 іншому органу досудового розслідування Офісом Генерального прокурора не задоволено, про що Комісію поінформував Генеральний прокурор Рябошапка Р.Г.
На оперативній нараді під головуванням заступника Генерального прокурора Чумака В.В. не встановлено жодних ознак необ'єктивності майже трирічного досудового розслідування даної події.
Також Службою Безпеки України не вжито жодних заходів на виконання вищезазначеного листа від 29.01.2020 р. № 92 Голови Тимчасової слідчої комісії.
Кримінальне провадження фактично залишилося без руху в слідчому відділі УСБУ в Харківській області з основною версією знищення арсеналу безпілотним літальним апаратом.
У зв'язку з ігноруванням керівництвом правоохоронних органів вищезазначених рішень Комісією з метою здійснення належного парламентського контролю щодо дослідження та здійснення неупередженого та прозорого розслідування обставин та причин пожежі (вибухів) на складах боєприпасів, нанесення збитків обороноздатності України на підставі п. 1 розділу VII, п. 8 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" прийнято рішення про призначення комплексної судової військової, вибухотехнічної та пожежотехнічної експертизи, виконання якої доручено експертам Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. М.С. Бокаріуса.
Тобто для Комісії, діяльність якої не підміняє органи досудового розслідування, достатньо з'ясування характеру та способу утворення воронки на місці перших вибухів, а саме в зоні 67 та 69 майданчиків відкритого зберігання арсеналу (далі - МВЗ), що приведе до встановлення дійсних обставин події та факту фальсифікації матеріалів досудового розслідування.
Відповідно до протоколу огляду місця події від 07.04.2017 р., проведеного в рамках розслідування кримінального провадження № 22017220000000104 за земляним насипом, який був частиною МВЗ № 67, було виявлено заглиблення в земельному ґрунті за розмірами близько 8x24 метри з найглибшою точкою майже 4 метри.
За такої умови експертами 24.03.2020 р. встановлено, що на місці МВЗ № 67 в хаотичному порядку досі знаходяться залишки підірваних боєприпасів різного калібру. Проте пошкодження покрову поверхні та слідів зміни форми і стану рельєфу не виявлено. Водночас поруч з МВЗ № 67 виявлено вирву, яка розташована на сусідньому МВЗ № 69.
З огляду на вищезазначене та у порядку експертної ініціативи, на підставі п. 4.14 "Інструкції про призначення та проведення судових експертиз", затвердженої наказом Міністерства юстиції України № 53/5 від 08.10.1998 р., надалі експертами в якості об'єкта дослідження розглядалася вирва на місці відкритого зберігання на МВЗ № 69, де на момент вибуху знаходилися 125-міліметрові танкові снаряди.
Згідно з висновками експертів, за результатами комплексної судової, військової, вибухотехнічної та пожежотехнічної експертизи № 5777/5778 від 21.04.2020 р., вирва на МВЗ № 69 на технічній території 65 арсеналу ГРАУ Збройних Сил України (м. Балаклія Харківської області) утворилася внаслідок фугасної дії направленого вибуху заглибленого в ґрунт заряду бризантної вибухової речовини, до складу якої входили тринітротолуол (тротил), гексоген, тетранітропентаеритрит (ТЕН), що є характерним для підривних зарядів кумулятивно-фугасного принципу дії.
На думку експертів, застосування підривних зарядів, які за принципом дії аналогічні кумулятивно-фугасним зарядам, дають можливість досягти бажаних результатів щодо створення необхідного вибухового ефекту.
За цих обставин суттєво зменшується маса вибухової речовини та відпадає необхідність у проведенні підготовчих земельних робіт, що зі свого боку дає можливість встановити їх за прийнятний час. Залежно від виконуваного завдання кумулятивно-фугасні заряди можуть застосовуватися як поодиноко, так і в складі групи зарядів.
За експертною оцінкою, зважаючи на фактичні розміри вирви на MBЗ № 69, найбільш оптимальним вважається розташування кумулятивно-фугасних зарядів у два ряди по п'ять у кожному ряді.
Якщо взяти до уваги, що вага одного кумулятивно-фугасного заряду КФЗ-1 становить 76 кг, то навіть для найшвидшого закладання зарядів, щоб утворити одну таку воронку без проведення земляних робіт на території 65 арсеналу ГРАУ ЗСУ у м. Балаклія 23.03.2017 р., необхідно встановлення кумулятивно-фугасних зарядів загальною вагою близько 760 кг.
Водночас технічна територія 65 арсеналу ГРАУ ЗСУ у м. Балаклія після ліквідації пожежі налічувала до десяти воронок, тотожних МВЗ № 69, що може свідчити про аналогічний характер закладки вибухових речовин.
Слід зазначити, що вищезазначений висновок ґрунтується безпосередньо на матеріалах кримінального провадження, наданих експертам слідчими слідчого відділу УСБУ в Харківській області після трирічного розслідування.
Отже, на даний час у Комісії є підстави вважати, що підрив найбільшого арсеналу нашої держави, унаслідок якого загинули цивільні особи, знищено боєприпасів та військового майна більш ніж на 12 млрд. грн., нанесено значних матеріальних збитків цивільному населенню, міг мати місце через умисно сплановані дії винних осіб, які діяли протягом певного часу в умовах очевидності для військовослужбовців та працівників 65 арсеналу ГРАУ ЗСУ.
Зазначені факти залишилися поза увагою слідчих СБУ та процесуальних керівників військової прокуратури, дії яких за сприяння керівництва Генеральної прокуратури України, Головної військової прокуратури та СБУ не зводилися до виконання завдань кримінального провадження, визначених статтею 2
Кримінального процесуального кодексу України, та фактично призвели до укриття об'єктивних причин та обставин знищення арсеналу.
Також 06.03.2020 Комісією заслухано інформацію УСБУ у Вінницькій області щодо стану розслідування пожежі на території 48 арсеналу ЦРАУ ЗСУ - м. Калинівка (Вінницька область), що розпочалася 26.09.2017 р.
Під час надання пояснень представниками слідчого відділу УСБУ у Вінницькій області Комісією з'ясовано, що протягом майже 2,5-річного досудового розслідування слідчими достовірно не встановлено не лише причини, але й обставини самої події. Винні особи до відповідальності не притягнуті, що викликає сумніви в об'єктивності дій правоохоронців.
Крім того, на засіданні 06.03.2020 заслухано інформацію начальника Головної інспекції Міністерства оборони України, який, крім того повідомив про суттєві численні порушення обліку та порядку зберігання боєприпасів та іншого військового майна.
Навіть на час проведення засідання Комісії (06.03.2020 р.) не підтверджена фактична наявність боєприпасів на суму близько 480 мільйонів 94 тисячі грн. згідно з їх балансовою вартістю.
Однак вищезазначені факти взагалі залишилися поза увагою слідчих слідчого відділу УСБУ у Вінницькій області та відповідних процесуальних прокурорів.
Отже, Комісією продовжено розслідування обставин пожежі на території 48 арсеналу ЦРАУ Збройних Сил України.
З цією метою надіслано запити з метою отримання відповідної інформації, а також витребувано копію Акта службового розслідування від 30.10.2017 р. № 1221 Головної інспекції Міністерства оборони України.
Таким чином, Комісією розпочато розслідування подій, які мали місце на двох з п'яти об'єктах, визначених Постановою № 262-ІХ.
Очікуються засідання Комісії, на яких буде висвітлено факти пожежі (вибухів) на арсеналах в м. Ічня (Чернігівська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область), що потребує додаткового часу.
Пропозиції
Аналіз здійсненої Комісією роботи протягом строку діяльності засвідчив наявність значного обсягу інформації, яка потребує продовження проведення її ґрунтовної перевірки та дослідження.
З огляду на те, що протягом строку діяльності Тимчасової слідчої комісії не в повному обсязі відповідно до завдань Комісії досліджені питання, що визначені Постановою Верховної Ради України від 31 жовтня 2019 року № 262-ІХ, а також у зв'язку з продовженням роботи зі збору інформації вважаємо за необхідне:
1) на засіданні Верховної Ради України заслухати та обговорити звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) у період з 2014 по 2018 роки;
2) з метою подальшого розслідування відомостей щодо розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська область), м. Калинівка (Вінницька область), м. Балаклія (Харківська область), м. Сватове (Луганська область), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) у період з 2014 по 2018 роки відповідно до завдань, передбачених Постановою Верховної Ради України від 31 жовтня 2019 року № 262-ІХ, продовжити роботу Тимчасової слідчої комісії на 6 (шість) місяців з дня прийняття Верховною Радою України відповідного рішення;
3) офісу Генерального прокурора України, Державному бюро розслідувань, Міністерству оборони України, Міністерству юстиції України, Національній поліції України та їх територіальним органам, Службі безпеки України, іншим органам державної влади сприяти діяльності Тимчасової слідчої комісії та забезпечити її інформацією, матеріалами та документами, які стосуються предмета діяльності Комісії з додержанням строків, установлених статтею 19 Закону України "Про статус народного депутата України";
4) звіт Тимчасової слідчої комісії про виконану роботу заслухати на пленарному засіданні Верховної Ради України не пізніше шести місяців з дня прийняття Верховною Радою України рішення про продовження роботи Комісії.