Комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендуватиме парламенту підтримати за основу проект закону «Про внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення додержання державних гарантій місцевого самоврядування та захисту його економічних основ» (№ 3118).
Суть проблеми полягає в тому, що протягом 2018—2019 років низка обласних та районних рад штучно змінила місцезнаходження комунальних підприємств, установ та організацій, що перебувають на їх балансі. Тобто розташовані в певних містах комунальні заклади (в тому числі охорони здоров’я), перереєстровувались за межами населених пунктів. При цьому фактичне місцезнаходження юридичних осіб залишалося незмінним. Штучна зміна місцезнаходження комунальних підприємств, завдала шкоди бюджетам тих адміністративно-територіальних одиниць, в яких відповідні юридичні особи фактично розташовуються, адже ПДФО, який сплачувався відповідними працівниками, посеред бюджетного року почали зараховувати в абсолютно інші бюджети.
Для прикладу: в період з червня по грудень 2019 року на підставі рішень Львівської обласної ради (її структурних підрозділів) було змінено місцезнаходження низки комунальних за-кладів, що розташовуються в місті Львові, та перереєстровано їх на території інших населених пунктів області. Одночасно відповідні юридичні особи посеред бюджетного року припинили перерахування сум сплаченого податку на доходи фізичних осіб до міського бюджету Львова, в результаті чого у 2020 році розмір недоотриманих доходів міського бюджету перевищив 47 мільйонів гривень. Схожа ситуація склалася і в Сумській області.
Такий стан, зауважила під час засідання комітету народний депутат Галина Васильченко, спричинив істотне розбалансування бюджетів. Загалом по Україні в такий спосіб було перереєстровано 136 об’єктів, що завдало чималих збитків місцевим кошторисам.
«Законопроект пропонує унеможливити таку перереєстрацію без згоди тих органів місцевого самоврядування, на території яких безпосередньо розташовані ці комунальні заклади і здійснюється фактична діяльність», — зауважила Г. Васильченко, додавши, що документ підтримують і асоціації органів місцевого самоврядування, і Міністерство розвитку громад та територій.
За словами голови підкомітету з питань місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Дмитра Гуріна, повністю ця проблема може бути розв’язана в разі зміни податкового законодавства. «Але вже нині проблема є нагальною і її потрібно розв’язувати», — сказав він, додавши, що підкомітет підтримує включення законопроекту до порядку денного сесії та його ухвалення в першому читанні.
На думку Віталія Безгіна, ця проблема зазвичай ґрунтується на міжособистісних конфліктах представників різних гілок влади. «Тому ми, як державний орган, маємо прибрати такі неприпустимі випадки, коли через певні дії представників тієї чи іншої обласної ради обмежуються потенційні джерела наповнення того чи іншого локального бюджету», — сказав він, водночас зауваживши: «Розумію, документ не є досконалим, там є прогалини, які потрібно врегулювати. Втім, дуже прошу колег підтримати його і рекомендувати Верховній Раді ухвалити його за основу, а потім доопрацювати між першим та другим читанням». Цю пропозицію було підтримано більшістю голосів представників комітету.