У рамках першого дня форуму спікери Анатолій Мірошниченко, професор кафедри земельного та аграрного права юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор юридичних наук, заслужений юрист України та Андрій Мартин, завідувач кафедри землевпорядного проектування Національного університету біоресурсів та природокористування України, доктор економічних наук, доцент, почесний землевпорядник України відповіли на запитання представників органів місцевого самоврядування та ОТГ.

Анатолій Мірошниченко, зокрема, описав основні положення ухваленого парламентом Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення», яким передбачено зняття з 1 липня 2021 року мораторію на відчуження земель сільськогосподарського призначення. Запровадження ринку, згідно із законом, відбуватиметься у два етапи: вже після
1 липня 2021 року придбати землю зможуть громадяни України площею до 100 га, після 1 січня 2024 року до ринку будуть допущені юридичні особи, засновниками яких є громадяни України, а площа земель «в одні руки» збільшиться до 10 000 га.

За його словами, у структурі доходів місцевих бюджетів найбільшу питому вагу займає податок на доходи фізичних осіб, за ним йде плата за землю та єдиний податок. Тому громади зацікавлені в розвитку бізнесу, особливо малого та середнього, що означатиме зростання добробуту членів громади. З огляду на формат запуску ринку після 1 липня 2021 року відкриється вікно можливостей для дрібних господарств. Утім, конкурувати з наявними гравцями вони зможуть лише за умови ведення інтенсивного виробництва (насамперед ягідники, сади, виноградники, розсадники тощо). Купівля землі виключає наявні схеми господарювання, за яких земля не оформлюється, а податки не сплачуються.

У свою чергу Андрій Мартин торкнувся, зокрема, однієї з найголовніших проблем — це проведення справжньої земельної децентралізації. Загалом у світі вважається, що земельні питання — це питання місцевого життя, якими має опікуватися громада. Але у нас громади фактично були відсторонені від управління значною частиною земельного фонду нашої країни.

Експерт нагадав, що після ухвалення чинної редакції Земельного кодексу органи місцевого само-
врядування стали розпорядниками земель лише у межах територій населених пунктів сіл, селищ, міст. Однак населені пункти — це лише 12 відсотків території. 88 відсотків — це землі за межами населених пунктів. Тут розпорядниками стали органи державної влади.

Нині на розгляді в парламенті перебуває законопроект «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (№ 2194), який передбачає зміну системи здійснення контролю за використанням та охороною земель. Сьогодні органи місцевого самоврядування фактично не мають реальних повноважень, щоб виявляти порушення, складати протоколи, давати приписи та притягувати винних до відповідальності.

Законопроект 2194 надаватиме самоврядним органам можливість здійснювати державний контроль за охороною земель. Поточна редакція законопроекту передбачає, що Держгеокадастр взагалі має бути позбавлено контрольних функцій, натомість буде запроваджено дворівневу систему здійснення державного контролю за охороною земель. На першому рівні його здійснюватимуть органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи.

Це буде не обов’язок, а можливість. Вони зможуть складати протоколи, давати приписи щодо самовільного захоплення земель, використання земель не за призначенням та забур’янення.

Другим рівнем передбачалося надати такі контрольні функції обласним державним адміністраціям (у разі, якщо орган місцевого самоврядування не захоче здійснювати такий контроль). Але у рамках децентралізації ОДА мають бути перетворені на префектури, головною функцією яких буде нагляд за законністю рішень місцевої влади.

Нині тривають політичні дискусії, потрібно ці повноваження другого рівня контролю надавати ОДА чи залишити їх в Держгеокадастрі. Адже ця установа має і технічну, і кадрову спроможність, щоб здійснювати їх. Проте це буде політичне рішення. Але у будь-якому разі, додав А. Мартин, органи місцевого самоврядування зможуть здійснювати державний контроль за використанням охоронних земель на своїх територях.

Докладніше про новели законодавства про ринок землі та механізми їх реалізації читайте в одному з наступних чисел газети.

Фото Олександра КЛИМЕНКА.
Більше фото тут