Ідучи в Президенти, Володимир Зеленський обіцяв вирішити питання народовладдя. Тобто питання, за якими стаття 5 Конституції наповнилася б справжнім змістом, адже відповідно до неї єдиним джерелом влади є український народ. На цьому в ефірі одного з телеканалів наголосив Перший заступник Голови Верховної Ради Руслан Стефанчук, розповідаючи про законопроект «Про народовладдя через референдум» (№ 3612), внесений Президентом до парламенту і ви-значений ним як невідкладний.

Руслан Стефанчук нагадав, що перший закон про референдум було ухвалено в 1991 році. Але в 1996-му Конституція кардинально змінила положення, які стосуються народовладдя. У 2012 році було ухвалено новий закон про всеукраїнський референдум. Але у 2018-му Конституційний Суд визнав його неконституційним. «Фактично ми втратили будь-який механізм безпосереднього впливу народу на владу. Тому й було завдання вирішити питання щодо народо-
владдя», — зауважив він, додавши водночас, що це питання не вирішується лише одним законом про всеукраїнський референдум.

Перший заступник Голови Верховної Ради зупинився на окремих положеннях законопроекту «Про народовладдя через референдум».

За словами політика, предметом всеукраїнського референдуму можуть бути по-перше, питання щодо внесення змін до Конституції, але це стосується лише розділів І, ІІІ, та XIII. «У Конституції прямо записано, що зміни до цих розділів вносяться лише шляхом всеукраїнського референдуму. Насамперед це загальні положення, які визначають сутність держави, сутність громадянства», — додав він.

По-друге, питання загальнодержавного значення. По-третє, про зміну території України. Останній блок — це новація, яка передбачає можливість скасовувати прийняті Верховною Радою закони або повністю, або окремі положення.

«Але ми усвідомлюємо те, про що нині всі кажуть, що будь-яке позитивне рішення повинно мати свої запобіжники. Ми визначили декілька питань, які не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму. По-перше, це питання, які суперечать Конституції та міжнародним стандартам у сфері прав людини. По-друге, питання, які посягають на державний суверенітет, територіальну цілісність, пропагують міжрасові, міжетнічні конфлікти. Крім того, предметом всеукраїнського референдуму не можуть бути питання амністії, податків і бюджетів. А також питання, які належать до компетенції судових, правоохоронних органів чи прокуратури», — розповів політик.

Власне, організація проведення референдуму, за словами Р. Стефанчука, складається з трьох етапів: спочатку мають зібратися 300 осіб, обрати ініціативну групу у складі 60 осіб та затвердити питання, яке буде винесено на всеукраїнський референдум. До речі, на опитування виноситиметься лише одне запитання, а не три, як передбачалося раніше. Потім ініціативна група протягом 60 днів має зібрати три мільйони підписів у 2/3 адміністративно-територіальних одиниць (мінімум по 100 тисяч у кожній) на підтримку референдуму. Лише після цього зібрані підписи передаються Президенту, який має призначити референдум на 60-й день із моменту оприлюднення відповідного указу.

Відповідаючи на уточнююче запитання щодо зміни території України, Р. Стефанчук зауважив, що ця норма виписана  відповідно до ст. 73 Конституції де чітко сказано: «Питання про зміну території України вирішуються виключно всеукраїнським референдумом». «Це конституційна вимога, і ми не могли обійти її в законі. Але водночас ми в запобіжниках визначили, що на референдум не можуть бути винесені питання, які руйнують територіальну цілісність. Тобто зміна території може йти лише на її збільшення», — наголосив Перший заступник Голови Верховної Ради.