Представники Регіонального центру з надання БВПД у Донецькій та Запорізькій областях.
Головним підтвердженням визнання копіткої та сумлінної роботи юристів і адвокатів центрів БВПД стала довіра громадян: адже за п’ять років до місцевих центрів звернулися більш як 1,6 млн українців. Надано понад 2 млн юридичних консультацій, прийнято 271 тис. рішень про надання клієнтам безоплатної вторинної правової допомоги.
Практично вся система БВПД в Україні опирається на місцеві центри з надання безоплатної правової допомоги. 2015 року на півночі Донецької області такий центр відкрився в Краматорську, й за час, що минув, до Краматорського місцевого центру та бюро правової допомоги міст області звернулися 45300 клієнтів. Щодо 39,3 тис. з них були надані правові консультації, ще понад 5 тис. осіб отримали адвокатські послуги.
За кожною справою — особиста історія людини
«Краматорський місцевий центр п’ять років тому і зараз — у чому різниця?» Відповідаючи на це запитання, директор Краматорського місцевого центру з надання БВПД Вікторія Харенко зазначила:
— Спочатку була група молодих, амбітних фахівців, які прагнули всього нового. Зараз є команда добре підготовлених, з гарним досвідом професійних юристів, які щодня допомагають клієнтам розв’язувати їхні правові проблеми.
— За п’ять років, — продовжує Вікторія Харенко, — до складу Краматорського МЦ увійшли дев’ять бюро правової допомоги, розташованих у Костянтинівці, Дружківці, Лимані, Слов’янську, Бахмуті, Торецьку, Авдіївці, Добропіллі та Олександрівці. Щороку зростає й кількість громадян, які звертаються до юристів, щоб відстояти свої законні права та інтереси й при цьому не витрачати кошти на дорогих адвокатів.
Якщо в 2015 році до центру звернулися 272 клієнти, 160 з яких було надано первинну правову допомогу, а 112 — вторинну, то вже у 2016-му ці цифри зросли більш як удесятеро: зареєстровано 2480 звернень клієнтів, з яких 2145 скористалися первинною й 335 вторинною безоплатною правовою допомогою. 2019 року було зареєстровано 16032 звернення клієнтів, з яких первинну допомогу надано майже 14 тис. осіб, а вторинну — 2158 особам. Від початку цього року до Краматорського місцевого центру звернулися 4244 особи.
— Чи пам’ятаєте ви свого найпершого клієнта, найпершу справу?
— У систему БВПД я прийшла з певним досвідом адвокатської діяльності, й перше, про що подумала, — що хочу цим займатися. Першим клієнтом був мешканець Краматорська, особа з інвалідністю, якому не виплатили заробітної плати. Справа була вирішена частково, але він був дуже задоволений та в подальшому став постійним клієнтом центру й неодноразово звертався по правову допомогу з різних питань. Більшість наших клієнтів належать до соціально вразливих груп, і для них найважливіше — це підтримка, яку вони отримують.
— Яка максимальна кількість справ була в одного клієнта?
— У нас є клієнт, який звертався більш як 50 разів, з яких 10 справ на надання безоплатної вторинної правової допомоги (складення позовних заяв, представництво в судах).
Обізнаний — значить захищений від свавілля
Захист прав людини й посилення правової спроможності громад і їх жителів є головним призначенням системи безоплатної правової допомоги — на цьому наголошували учасники публічного звітування Краматорського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за результатами п’яти років роботи.
За словами начальника відділу організації надання БВПД та роботи з її надавачами Краматорського центру Інни Синельник, однією з головних тенденцій роботи є наближення правової допомоги до мешканців віддалених селищ.
— На території Донецької області, окрім місцевого центру та стаціонарних бюро, діють 29 дистанційних пунктів доступу у віддалених населених пунктах, що працюють за узгодженим графіком. У 2017 році відкрився мобільний офіс на КПВВ «Майорське», до нього здебільшого звертаються люди, котрі перетинають лінію розмежування. Також працює мобільна група, яка здійснює виїзні прийоми громадян за потребами, — зазначила Інна Синельник.
Люди повинні бути обізнані не лише про свої права, а й щодо альтернативних засобів захисту своїх інтересів. Тому просвітницька робота консультантів спрямована передусім на профілактику правових проблем. На цьому також наголошували учасники публічного звітування в Краматорську.
— У юридичній практиці є таке поняття як медіація, або досудове врегулювання спорів та конфліктів, — звернула увагу головна спеціалістка відділу правового просвітництва Краматорського центру БВПД Тетяна Михайлова. — Багато питань можна вирішити без втручання держави та судових позовів. На цьому ми наголошуємо, спілкуючись з окремими групами громадян — військовослужбовцями, учнями, студентами. Проводимо тренінги, семінари, круглі столи, на яких намагаємось вчити людей правової культури. Згодом це дасть їм змогу запобігти виникненню конфліктів та захистити свої права в досудовому порядку.
Вторинна правова допомога передбачає безплатний доступ до правосуддя, тобто надання клієнтові безплатного адвоката, яким можуть скористатися громадяни із соціально вразливих категорій. Ідеться про справи, що стосуються дітей, внутрішньо переміщених осіб, людей з інвалідністю, малозабезпечених осіб, учасників бойових дій, осіб, що постраждали від домашнього насильства, викривачів корупції.\
Під час публічного звітування Краматорського МЦ з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Проблематика прифронтової зони особлива
Бахмутське бюро правової допомоги розташовано в прифронтовому районі, що відчуває особливий наплив внутрішньо переміщених осіб і мешканців ОРДЛО. Отже, тут добре обізнані з проблематикою питань, що турбують переселенців.
— Найчастіше ВПО звертаються з питань встановлення факту народження та смерті, що відбувся на тимчасово непідконтрольній території, — говорить начальниця Бахмутського бюро правової допомоги Оксана Болотюк. — Нерідко звертаються по поновлення пенсії, нарахування соціальної допомоги, з питань визнання особи безвісно відсутньою тощо. Поширеними є сімейні справи — розірвання шлюбу, стягнення аліментів, позбавлення батьківських прав, спадкові та житлові питання.
Для отримання безоплатної правової допомоги людині необхідно з паспортом звернутися в один зі стаціонарних або дистанційних підрозділів системи БВПД. Юристи вислухають суть проблеми, проаналізують питання та порадять найкращий шлях його вирішення.
Директор Краматорського місцевого центру з надання БВПД Вікторія Харенко.
Фото Регіонального центру з надання БВПД у Донецькій та Запорізькій областях і автора.