Комітет з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді прийняти за основу проект закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо стягнення аліментів на утримання дитини.
Законопроектом № 3339 пропонується виключити з Кодексу України про адміністративні правопорушення статті 311 «Суспільно корисні роботи», 1831 «Несплата аліментів», 1832 «Ухилення особи від відбування адміністративного стягнення у виді суспільно корисних робіт», а з Кримінального кодексу України — статтю 3892 «Злісне ухилення особи від відбування адміністративного стягнення у виді суспільно корисних робіт». А також надати можливість державним виконавцям за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців (на сьогоднішній день — за один рік), виносити постанову про накладення на боржника штрафу у розмірі 20 відсотків суми заборгованості.
Члени комітету підтримали законопроект, оскільки пропозиція щодо запровадження такого стягнення, як відбування суспільно корисних робіт ще при ухваленні відповідного законопроекту у грудні 2017 року викликала багато зауважень. Так, у висновку Головного юридичного управління апарату Верховної Ради України до проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку примусового стягнення заборгованості зі сплати аліментів (№ 7277) зазначалось, що встановлення адмінвідповідальності за несплату аліментів на утримання дитини, одного з подружжя, батьків або інших членів сім’ї призведе до неможливості зафіксувати обставини, які вказуватимуть на наявність ознак правопорушення (винна дія чи бездіяльність), без проведення відповідних слідчих дій у зв’язку з відсутністю в Кодексі України про адміністративні правопорушення інституту адміністративного розслідування.
Крім того, враховуючи положення ч. 1 ст. 9 цього Кодексу навряд чи можна буде притягнути до адмінвідповідальності особу, в діях якої відсутня вина щодо несплати аліментів (наприклад, у зв’язку з відсутністю заробітку, майна тощо).
Також члени комітету погодилися з позицією автора законопроекту, що у багатьох випадках органи місцевого самоврядування або вимушені створювати зайві робочі місця на комунальних підприємствах, або взагалі не мають можливості виділити кошти на оплату праці цієї категорії громадян. Та й через низький рівень оплати праці на комунальних підприємствах, за-стосування суспільно корисних робіт не призводить до погашення заборгованості.
Ураховуватимуть складності окупації
Також Комітет з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу проект закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо звільнення від адмінвідповідальності осіб за не-своєчасне подання заяви про державну реєстрацію народження дитини, яка народилась на тимчасово окупованих територіях України) (№ 3714).
Законопроектом пропонується доповнити Кодекс, а саме статтю 2121, яка передбачає накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за несвоєчасну без поважної причини реєстрацію батьками народження дитини в державних органах реєстрації актів цивільного стану приміткою, яка дасть змогу не розповсюджувати дію цієї статті на випадки держреєстрації народження дитини на тимчасово окупованих територіях України.
Під час обговорення члени комітету погодилися з висновками авторів законопроекту, що притягнення до відповідальності мешканців окупованих територій за недотримання місячного строку для реєстрації народження дитини є необґрунтованим та непропорційним у зв’язку зі складністю та тривалістю процедури. Крім того, треба враховувати серйозні проблеми з перетинанням лінії зіткнення, що їх створює окупаційна влада. Тож законопроект забезпечить дотримання прав громадян, що проживають на тимчасово окупованій території України, захистить їх від необґрунтованих покарань та сприятиме збільшенню частки дітей, народжених на окупованій території, але зареєстрованих відповідно до українського законодавства.