Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук висловив слова щирої вдячності за оперативне надання висновку Венеційською комісією на проект закону України «Про народовладдя через всеукраїнський референдум» (№ 3612), ухваленого парламентом у першому читанні.

Висновок було підготовлено Венеційською комісією спільно з Бюро з демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ) ОБСЄ. Він стосується відповідності законопроекту міжнародним стандартам, зокрема Кодексу належної практики щодо референдумів, розробленого Венеційською комісією і підтриманого статутними органами Ради Європи (CDL-AD (2007) 008rev-cor), а також Копенгагенському документу ОБСЄ 1990 року.

У самому висновку йдеться про те, що Венеційська комісія та БДІПЛ вітають зусилля України, спрямовані на зміну своєї правової та інституційної основи, що стосується національних референдумів, щоб узгодити її з відповідними рекомендаціями Венеційської комісії та БДІПЛ, зобов’язаннями ОБСЄ, Ради Європи та іншими міжнародними документами й стандартами в галузі прав людини, а також із належною практикою. «Прозорий та інклюзивний характер процесу розробки цього законопроекту заслуговує на схвалення. Згідно з інформацією, отриманою Венеційською комісією та БДІПЛ, в остаточному проекті в основному було враховано ті рекомендації, які запропонували зацікавлені сторони в ході громадських обговорень, що проходили у квітні та травні 2020 року», — йдеться у повідомленні, розміщеному на сайті Офісу Ради Європи в Україні.

У висновку окремо зазначено, що законопроект є значним кроком уперед порівняно із законом 2012 року, однак є кілька питань, які можна покращити під час підготовки тексту до другого читання та які потребують подальшого роз’яснення.

Зокрема, висновок містить такі рекомендації: уточнити зв’язок між референдумом за народною ініціативою про скасування законів або їх частини і референдумом «щодо розв’язання питань загальнодержавного значення»; підвищити роль парламенту при проведенні референдуму за народною ініціативою; запровадити додаткові положення, спрямовані на гарантування рівних можливостей для прихильників і опонентів питань, які виносять на референдум, у комісіях із проведення референдуму різних рівнів; збільшити термін збору підписів для проведення референдумів за народною ініціативою, а також встановити чітку процедуру перевірки всіх підписів з боку ЦВК.

Крім того, рекомендовано зробити законопроект таким, аби він відповідав виборчому законодавству для подальшого зміцнення механізмів доступності референдумів для людей з обмеженими можливостями, та створити механізми, які фактично сприятимуть ефективному й конструктивному здійсненню виборчих прав ВПО; розглянути питання щодо синхронізації положень законопроекту про фінансування кампанії з проведення референдуму із законодавством про фінансування політичних партій. Також рекомендовано вилучити положення про електронне голосування із законопроекту та відрегулювати їх пізніше на загальному рівні за допомогою окремого закону, який також стосуватиметься місцевих, парламентських і президентських виборів; переглянути обмеження й заборони на проведення заходів під час кампанії та включити конкретні статті зі стримувальними та ефективними санкціями за порушення, пов’язані з діяльністю засобів масової інформації.

Цей терміновий висновок затверджено Розширеним бюро 17 червня 2020 року та опубліковано відповідно до Протоколу Венеційської комісії про підготовку термінових висновків (CDL-AD (2018) 019). Він буде представлений Венеційській комісії для схвалення на 124-му пленарному засіданні комісії 8—9 жовтня 2020 року.