Понад два місяці минулий навчальний рік тривав у доволі незвичній дистанційній формі. Але на цьому сюрпризи в освітній галузі не закінчуються. Спричинені вони Законом України «Про повну загальну середню освіту», що нині, м’яко кажучи, неоднозначно сприймається освітянами, батьками, громадськістю.
Про особливості цього закону, про те, як вони вплинуть на галузь освіти Малинщини, розповів начальник відділу освіти Малинської райдержадміністрації Віталій Коробейник (на знімку).
— Віталію Володимировичу, які новації Закону «Про повну загальну середню освіту»?
— Він має низку нових положень, над якими ми вже почали активно працювати. Зокрема, стаття 22 містить норму про те, що «педагогічні працівники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які досягли пенсійного віку та яким виплачується пенсія за віком, працюють на основі трудових договорів, що укладаються строком від одного до трьох років».
Також варта уваги й стаття 12, у якій ідеться про наповнюваність класів: «кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше: 24 учнів, які здобувають початкову освіту; 30 учнів, які здобувають базову чи профільну середню освіту.
У разі, якщо кількість учнів не дозволяє утворити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності. Зменшення кількості учнів у класі протягом навчального року не є підставою для припинення функціонування цього класу до закінчення навчального року. Кількість учнів у навчальних приміщеннях закладів освіти має відповідати вимогам санітарного законодавства та не може порушувати права учнів (педагогічних працівників) на належні, безпечні та здорові умови навчання (праці)».
Отже, прописані механізм трудових відносин із педагогами пенсійного віку і вимоги щодо наповнюваності класів, чого раніше не було. Це може негативно позначитися на існуванні деяких навчальних закладів Малинщини.
— Чому?
— Відтепер класи, де немає п’яти учнів, існувати не можуть. Раніше діти в таких класах навчалися за індивідуальною формою, а зараз — ні. Очної форми навчання в так званих неповних класах бути просто не може, тому дітям треба забезпечити навчальний процес в інших навчальних закладах.
— Скільки в районі таких неповних класів і скільки дітей підпадає під дію цієї вимоги закону?
— Наприкінці 2019—2020 навчального року в школах району таких класів було 26, у них навчалося 76 учнів.
Район має проблему з наповнюваністю класів. Вона виникла у зв’язку з демографічною ситуацією, а також тому, що діти після 9-го класу зазвичай ідуть навчатися до технікумів, училищ, коледжів. Та й індивідуальної форми навчання тепер немає.
Середня наповнюваність у 10-х класах — від 5 до 11 учнів.
Найскладніша ситуація в цьому плані — у Скуратівській середній школі, де станом на вересень 2020 року лише 4 повних класи, у школі навчаються 29 учнів. Якщо раніше з такої ситуації можна було вийти, скоротивши удвічі за погодженням з батьками години навчальних програм із кожного предмета, то нині в законі чітко прописано, що такої форми бути не може. Якщо в державному навчальному закладі навчається менш як 25 учнів, то такий заклад з державного бюджету утримуватися не буде.
Подібна ситуація також виникла й у Іванівській та Горинській ЗОШ І—ІІ ступенів. В Іванівці минулого навчального року було лише три повних класи і 36 дітей, а в Горині — чотири класи та 34 учні. Під час детального аналізу ситуації у цій школі, щоб зберегти хоча б один навчальний заклад, ми вирішили надати перевагу типовому двоповерховому приміщенню Горинської школи, що відповідає усім вимогам пожежної безпеки, має відремонтовану котельню, сучасні вікна. Для батьків та дітей, котрі навчаються в Іванівській школі, навіть організували екскурсійно-ознайомчу поїздку до Горині, де директор школи, сільський голова, вчителі ознайомили з умовами навчання, відпочинку дітей, матеріально-технічною базою школи, маршрутом автобуса. Як наслідок, десятеро дітей з Іванівки цього року поповнили шкільну родину Горині, де їх тепло прийняли.
Непроста ситуація і в Морозівській ЗОШ І—ІІ ступенів. Тут протягом навчального року кілька родин виїхали і забрали із собою дітей. У школі залишилося 4—5 повних класів. Така ж ситуація турбує і вчителів та батьків зі Щербатівської школи, учням якої, можливо, доведеться їздити на навчання до Слобідської школи. Крім того, у зв’язку зі зменшенням кількості учнів у класах троє учнів Гранітненської школи відтепер навчатимуться у 10-му класі сусідньої Українківської школи, тому ми внесли й затвердили відповідні зміни у маршрути шкільних автобусів.
Однак не може не тішити те, що попри численні зустрічі й наради анонсоване закриття кількох шкіл на Малинщині вирішили все-таки відкласти, тож усі школи запрацювали з 1 вересня у звичному режимі.
— Можливе майбутнє закриття шкіл породжує й проблему подальшої долі вчителів. Де їх працевлаштувати?
— Усі кадрові питання нині лежать на плечах директорів шкіл. Тому директор вирішуватиме: кого він братиме на роботу, а кого — ні. Долю кожного вчителя працездатного віку вирішуватимемо індивідуально, всі кадрові питання «утрясемо» в міру їх надходження. У відділі освіти є досвідчений фахівець із кадрових питань Любов Скуратівська, котра також за потреби надаватиме консультації й поради керівникам навчальних закладів. Адже ми чудово розуміємо, що від навантаження кожного вчителя залежить його зарплата.
До розгляду цього болючого для багатьох колег питання підходитимемо з різних боків: наприклад, у Морозівці є місцева вчителька молодших класів, котру забезпечити роботою, скажімо, в Малині ми не зможемо, тому розглядатимемо варіанти влаштувати колегу, наприклад, у сусідній Нововороб’ївській школі, куди доїжджатимуть на навчання учні з Морозівки. Є в цій школі кілька вчителів із Малина, яким потрібно буде також знайти нові місця роботи. Якщо дітей з Іванівки довозитимуть до Горині, то в цій школі з’являться додаткові години, ставки, посади. Тому тут питання працевлаштування гостро не стоятиме.
Коли виникатимуть труднощі у вчителів щодо пошуку роботи, спільно вирішуватимемо ці питання. Сподіваюся на розуміння ситуації з боку керівників навчальних закладів.
— А яка доля Головківської школи, адже громада села вирішила увійти до складу Чоповицької ОТГ?
— У цій школі навчаються діти і з Шевченкового, нині там — 92 учні. Крім того, тут ще є садочок, який відвідують 32 дитини. Перспективи для розвитку є. От якби тільки у приміщенні вікна замінити, новий твердопаливний котел там уже встановили.
За словами чоповицького селищного голови Михайла Філоненка, школа в Головках функціонуватиме, але вже під опікою ОТГ.
— Як готуєтеся до опалювального сезону?
— Ми придбали через тендер у ДП «Малинське лісове господарство» 2130 кубічних метрів березових дров, які вже завезено у повному обсязі. Тому майбутня зима нас не лякає.
— А як працюватимуть навчальні заклади в умовах пандемії?
— Відповідно до рекомендацій МОН та детальних роз’яснень профільного управління облдержадміністрації, кожен навчальний заклад розробив заходи з безперешкодного руху коридорами на уроки та під час перерв з урахуванням особливостей будівлі, кількості класів тощо. З усіма цими змінами заздалегідь ознайомили дітей, батьків, учителів. Крім того, для роботи в умовах пандемії закупили в усі школи необхідні засоби захисту, дезінфектори та мийні засоби.
Розмовляв Богдан ЛІСОВСЬКИЙ.
Фото автора.