Його уже передано на розгляд профільного Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
За словами голови Національного агентства України з питань державної служби (НАДС) Наталії Алюшиної, законопроект було підготовлено агентством у співпраці з зацікавленими особами, соціальними та міжнародними партнерами та на виконання доручення Прем’єр-міністра. «Наявні проблеми чинної редакції закону про державну службу демонструють необхідність внесення змін, зокрема, щодо відбору на посади державної служби, в питаннях системи оплати праці держслужбовців, належного використання фондів оплати праці, кар’єрного просування та невмотивованих звільнень», — зауважила вона.
Основними проблемами чинного закону, зазначила вона, є значна дискреція (вирішення посадовою особою або державним органом будь-якого питання на власний розсуд) при визначенні результатів конкурсу на посади державної служби.
Відсутність класифікації посад державної служби, а також брак мобільності та кар’єрного зростання, нестабільність та можливість звільнень.
Власне, проект закону передбачає зміни, спрямовані на політичну неупередженість та політичну нейтральність Комісії з питань вищого корпусу державної служби. Також передбачається реалізація права визначеного переможця конкурсу на державну службу і обов’язкове призначення на відповідну посаду.
Водночас проблему удосконалення системи оплати праці пропонується вирішити через підвищення ролі та розміру посадового окладу (фіксованої частини) у структурі заробітної плати шляхом перенесення до нього надбавки за ранг, зменшення граничного розміру надбавки за вислугу років, запровадження окремої класифікації посад державної служби. А також оптимізації штатної чисельності державних органів за рахунок скорочення вакантних посад та прозорості структури заробітної плати: посадовий оклад + вислуга + премія (у разі встановлення).
Документом передбачено також запровадження кандидатського та кадрового резерву, що формуються з кандидатів на посади державної служби, які успішно пройшли конкурсний відбір, але не визначені переможцями конкурсу, та кандидатів, які мають відкладне право на призначення на посади державної служби.
Посилюється проектом і дисциплінарна відповідальність державних службовців за повторне вчинення дисциплінарних проступків. До них застосовуватиметься більш суворе стягнення: догана — неповна службова відповідність — звільнення.
Підставою для звільнення зможе слугувати також і недостатня професійна компетентність.
На думку голови підкомітету з питань організації державної влади, державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, державних символів та нагород Олександра Корнієнка, хоча законопроект дійсно важливий і погоджений із міжнародними партнерами, він містить низку недоліків.
Зокрема, Головне науково-експертне управління (ГНЕУ), виклавши зауваження на 13 сторінках, наголосило, що документ потребує суттєвого доопрацювання. Крім того, його потрібно узгодити з іншими законопроектами, зокрема, з пропозиціями Президента до Закону «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо кандидатського резерву» (№ 3491), який може буде повторно винесено на розгляд Верховної Ради вже наступного пленарного тижня (документ 3 вересня було направлено на доопрацювання в комітет).
Зважаючи на це, зауважив О. Корнієнко, на підкомітеті було ухвалено рішення не скорочувати термін підготовки документа, йти за повною процедурою. Крім того, народний депутат вважає за потрібне звернутися до інших комітетів, яких також стосується цей законопроект, щоб ті надали до проекту свою експертизу. Наразі Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, розглянувши урядовий проект, рекомендуватиме підтримати його у першому читанні.
Довідково
Із зауважень ГНЕУ: «Треба звернути увагу на те, що частина новел, передбачених проектом, уже була предметом розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України. Так, 3 липня 2020 року Верховною Радою України у другому читанні та в цілому прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо кандидатського резерву» (№ 3491), яким вже передбачено запровадження кандидатського резерву та виключення п. 8 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону «Про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Крім того, низка положень проекту викликає зауваження чи є дискусійними».