Документ передбачає затвердити нові тарифи, що у середньому на 13 відсотків вищі за нинішній рівень, та застосувати їх під час здійснення передплати видань з доставкою з 1 січня нового року. А оскільки питання державне, то проект наказу Мінінфраструктури погоджують у різних інстанціях. Нещодавно у приміщенні Черкаської обласної дирекції «Укрпошти» обговорювали новації з представниками Національної спілки журналістів України.

Треба віддати належне ефективним менеджерам головного поштового оператора країни: вони вміють креативно і переконливо презентувати свої реформи. Але на практиці ефективність таких нововведень досі не відчули ані редакції друкованих видань, ані передплатники. Найбільшою проблемою стала якість доставки преси у поштові скриньки жителів сільських населених пунктів.

Генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський та його команда були вкрай здивовані інформацією, що газети потрапляють передплатникам аж через шість днів після виходу! Приміром, обласна газета «Черкаський край», за повідомленнями читачів, листоноші приносять не в день виходу — в середу, а здебільшого аж у вівторок наступного тижня. І це при тому, що чинним наказом по АТ «Укрпошта» чітко встановлено графік: газети доставляються в день їх виходу, в крайньому випадку, якщо у відділенні вихідний, то наступного дня.

Тож про яке підвищення тарифів може йтися, якщо за таку якість послуги треба штрафувати «Укрпошту»! Будь-яке зростання вартості послуг у нинішніх умовах вбивче для редакцій друкованих видань. Та хіба цим переймається монополіст? Під кожну передплатну кампанію, щопівроку, попри значне погіршення якості доставки, пошта піднімає цінову планку.

За п’ять років ціна приймання передплати й доставки періодики зросла більш як у чотири рази. У 2020 році, рапортують ефективні менеджери, пошта додатково отримає 66 мільйонів надходжень. Чудово! А що ж партнери пошти, редакції друкованих видань? Колективи редакцій щороку зазнають важких, непоправних економічних ударів, зниження накладів і, як наслідок — навіть припинення виходу газет. Якщо до цього всього додати щорічне здорожчання газетного паперу, то передплатна ціна на газети стає недоступною для сотень тисяч читачів, соціальних закладів, бібліотек. Така недалекоглядна державна політика підштовхує періодику в прірву.

Ще один вузол, що з’явився у ланцюжку «редакція — пошта — читач», — закриття сільських поштових відділень, де кількість населення не дотягує до двох тисяч. Замість старої доброї сільської пошти, яка десятиріччями виконувала не лише свої безпосередні функції, а й була соціальною (навіть психологічною!) опорою мешканців сільських населених пунктів, працюватимуть пересувні поштові відділення.

У Черкаській області 150 автомобілів «Фіат» обслуговуватимуть 358 сіл. До населених пунктів з населенням приблизно сотня осіб мобільна пошта приїжджатиме один раз на тиждень і працюватиме 30—40 хвилин. Де мешкає кілька сотень жителів — двічі, а де понад 500 — тричі на тиждень.

За розрахунками функціонерів «Укрпошти» закриття сільських відділень поштового зв’язку принесе всім неабияку користь: збільшення зарплати працівникам пересувного відділення, наближення населенню послуг, зростання економічних показників. Можливо, й так, начальники пересувних відділень, водій-кур’єр та листоноші матимуть більшу зарплату. Це добре. А ось щодо наближення послуг до споживачів — питання. Адже у багатьох селах, де дороги є лише на карті і куди, у найдальші закутки, по стежках і манівцях, носили односельчанам кореспонденцію поштарі, ніяк не добереться елегантний «Фіат». Та ще у сльоту, мороз, хуртовину. Нинішня інфраструктура сільських населених пунктів ще не доросла до реформ Ігоря Смілянського.

Від накреслених новацій «Укрпошта» в 2021-му планує додатково отримати до свого бюджету 56 мільйонів гривень, які обіцяє спрямувати на значне підвищення зарплат листонош. Із гарною зарплатнею поштовики більш відповідально носитимуть періодику, переконані столичні менеджери. Однак на запитання, як доставлятимуться передплатникам щоденні газети, — відповіді поки що немає. Зате обіцяно докладно вивчити ситуацію, покращити логістику та взяти її під особливий контроль.

Тож, шановні читачі, допоможемо головному державному поштовому оператору країни разом контролювати розпочату реформу, що стосується мільйонів громадян та кожного з нас.
 

Тетяна КАЛИНОВСЬКА, голова обласної організації НСЖУ, головний редактор обласної газети «Черкаський край».