На знімку: десять таких трамваїв VinWay вінничани виготовили власними силами.
Саме 28 жовтня 1913 року о 6-й годині 40 хвилин у рейс вийшов перший у місті над південним Бугом рейковий вагон. Про це «Голосу України» розповів директор музею «Вінницький трамвай» Олег Матюхов. Єдиною на той час лінією між жіночою гімназією і залізничним вокзалом почали курсувати сім вагонів MAN. Їх придбали в Німеччині на заводі в Нюрнберзі. У кожному було 18 сидячих і 14 стоячих місць.
Улітку наступного року завершили спорудження другої трамвайної лінії від Вознесенської церкви до військового містечка на вулиці Замостянській. Придбали ще чотири вагони вже на більшу кількість пасажирів: 24 сидячі і 16 стоячих місць.
Регулярні перевезення на новій лінії розпочали у вересні 1914-го.
Нині в місті нараховується 150 пасажирських вагонів. Переважна більшість з них — швейцарського виробництва. Вінниця отримала їх із Цюриха в рамках програми співпраці між урядами України та Швейцарії.
У 2015 році на лінію вийшов перший трамвай вінницького виробництва. Його назвали VinWay. Відтоді в цехах комунального підприємства «Вінницька транспортна компанія» виготовили 10 власних вагонів.
До 100-річчя з часу появи в місті такого транспорту створили музей «Вінницький трамвай». Він розташований на території трамвайного депо. Є тут також екскурсійні ретро-вагони. В одному з них — швейцарському «Карпфені» — напередодні нинішньої річниці обладнали експозицію про еволюцію цюрихських вагонів, розповів екскурсовод музею Валерій Старжинський. За його словами, цей вагон ще називають «сліпа корова», тому що причіпний. Нині його майже не експлуатують, хіба що на замовлення з екскурсійною метою.
«Таких вагонів у Цюриху не збереглося, — говорить пан Валерій. — Дехто зі швейцарців приїздить до Вінниці лише для того, аби побачити цей уже унікальний вагон. Експозиція в їхньому вагоні стане символом вдячності за допомогу Вінниці в оновленні трамвайного парку».
Фото автора.