Кажуть, дороги — життя. Але по-справжньому повнокровним і насиченим це життя стає не раніше, ніж у транспортні артерії починають вкладати серйозні гроші. От і на Херсонщині цьогоріч уперше за всю епоху української незалежності капітальний і поточний ремонт доріг профінансували більш як на 1,1 мільярда гривень. Гроші бюджетні, але відгук від приватного бізнесу не забарився.
Півтора місяця — завод готовий
Три підприємства з Хмельниччини, Дніпропетровщини, Одещини, котрі виграли великі тендери на ремонт магістралей Одеса — Мелітополь — Новоазовськ, Херсон — Генічеськ, Мар’їнка — Берислав, за лічені тижні звели під містом Нова Каховка кожне свій асфальтобетонний завод. Їх навіть встановили поруч один з одним. І тепер виробництва справно видають такий потрібний продукт, забезпечуючи місцевих жителів роботою, а скарбничку громади — податками.
Інвестори наочно довели, що вміють працювати незгірш від зарубіжних конкурентів. Приміром, завод, який видає на-гора по 160 тонн якісного асфальтобетону на годину (устаткування, до речі, вітчизняне), у новокаховській промзоні хмельницьке ПрАТ звело під ключ та запустило за якихось півтора місяця. Тут шістнадцять працівників, чия зарплата стартує від п’ятнадцяти тисяч гривень — дуже непогано, як на місцеві реалії. І це тільки початок, вважають на підприємстві.
— Ми поки що забезпечуємо асфальтобетоном проекти власної фірми. Але надалі будемо готові постачати його всім, хто потребує. Адже роботи для ремонту та будівництва доріг на Херсонщині задосить. Тож з однієї зміни можемо перейти і на дві, і на цілодобовий режим. Для цього тільки необхідні будуть додаткові робочі руки. Але тут проблем жодних — уже сформували кадровий резерв із десяти місцевих фахівців, котрі нині безробітні, — зазначає завідувач виробництва асфальтобетонного заводу Олександр Зайцев (на знімку).
Куди прямує асфальт
Нині цілі каравани з асфальтобетоном рухаються від Нової Каховки до міжнародної траси М-14 Одеса — Мелітополь — Новоазовськ. Три фірми-підрядники мають капітально відремонтувати тут 30,5 км цієї дороги. І матеріалів потрібно чимало: одного тільки асфальту — приблизно 3,5 тисячі тонн на кожен кілометр! І це не враховуючи того, що старий асфальт також не пропадає: його подрібнюють і використовують для благоустрою узбіччя. Втім, нині підрядники вже вийшли на фінішну пряму — асфальтове покриття майже всюди готове, тепер черга за розміткою й тим самим узбіччям.
— Міжнародна траса Одеса — Мелітополь — Новоазовськ для Херсонщини була й залишається стратегічною. Через неї влітку йде величезний потік транзитних автомобілів із курортниками, у порти автопоїзди везуть зерно нового врожаю тощо.
Тож її експлуатація була дуже інтенсивною, і тепер з того відтинка у 223 кілометри, який проходить краєм, три чверті необхідно ремонтувати. Протягом чотирьох останніх років вдалося оновити 75 кілометрів цієї дороги, на черзі — ще вісімдесят.
Проект для цього вже розробили, і все залежить від того, чи будуть наступного року гроші та скільки саме, — пояснює заступник начальника Служби автодоріг Херсонщини Сергій Якубенко.
Словом, навіть якщо зосередитися лише на трасі Одеса — Мелітополь — Новоазовськ, то тільки вона спроможна забезпечити роботою всі три нові асфальтобетонні заводи. Але ж у краї ремонту потребує 1441 кілометр різноманітних доріг!
Якщо брати у середньому по десять мільйонів гривень на кілометр (а саме стільки нині коштує поточний ремонт), йдеться вже не про мільйони, а про десятки мільярдів гривень. Тож і заводів для забезпечення таких ремонтів необхідно мати значно більше. Були б гроші — буде і виробництво, і робочі місця. Та рано чи пізно їх доведеться нашкребти чи то у вигляді бюджетних субвенцій, чи то позиками.
Фото автора.