На думку активістів, такі кроки суддів загрожують безвізовому режиму, фінансовій допомозі від ЄС та європейському вектору розвитку країни. Дискутували з цього приводу й під час онлайн-конференції на тему: «Скасування е-декларування: Конституційний Суд повертає Україну в 1990-ті роки».
За словами виконавчого директора Коаліції «Реанімаційний пакет Реформ» Дениса Денисенка, рішення КС фактично перекреслює більшість досягнень на шляху боротьби з корупцією. Розблокувати реформу тепер може тільки Верховна Рада, вважає експерт. Утім, поданий Президентом законопроект він назвав таким, що потребує експертного обговорення.
Член правління Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк каже, що ситуація не була б такою критичною, якби йшлося тільки про визнання неконституційною статті, яка стосується неправдивого де-
кларування. «Але КС визнав неконституційним те, про що його не запитували, — каже фахівець. — Дочитавши опубліковане рішення до сторінки п’ятої, я вирішив переконатися, чи взагалі те читаю. Тому що на мій погляд, Конституційний Суд може вирішувати питання лише в межах тих проблем, які перед ним були поставлені». На думку експерта, за таким підходом можна було визнати неконституційним і весь закон про запобігання корупції. «Якимось чином нам треба виходити із правового хаосу, який створив арбітр», — зауважив М. Хавронюк. Він позитивно оцінив той факт, що Президент не взявся вирішувати ситуацію своїм указом, а натомість вніс законопроект. Цей документ М. Хавронюк оцінює не як правовий, а як гаряче політичний. І каже, що глава держави фактично взяв паузу для того, щоб обговорити подальші кроки з парламентським середовищем. «Наслідки прийняття такого рішення небезпечні — ми можемо відкрити ящик Пандори і невідомо, як далі розвиватимуться події», — каже експерт.
На думку голови правління фундації Dejure Михайла Жернякова, в цій ситуації не варто сподіватися на простий і юридично чистий вихід. Мовляв, ми потрапили в обставини, в яких треба діяти швидко. Адже Конституційний Суд справді дуже добре захищений законодавчо, й нині він може буквально протягом кількох тижнів зруйнувати українську державність. «Нам треба шукати спільне рішення разом, але в такому складі зберігати Конституційний Суд не можна», — резюмував М. Жерняков.
Він зізнався, що не знає, яке рішення може бути правильним. Водночас зауважив: точно не може бути правильно вигнати всіх суддів і набрати за старою процедурою нових. І застеріг, що на тілі держави є щонайменше ще дві ракові пухлини Окружний адміністративний суд Києва та Вища рада правосуддя. І не можна відкладати комплексного розв’язання цієї проблеми.