У пошуках консолідуючої ідеології державотворення». Справді, проблеми, які порушує шановний колега, є надзвичайно актуальними та потребують і теоретичного осмислення, і творчого пошуку оптимальних та інноваційних шляхів їх розв’язання у сучасних конкретно-історичних умовах. Їхня важливість для подальшого розвитку нашої країни особливо зростає нині, напередодні 30-ліття відновлення Незалежності України, яке ми відзначатимемо наступного року.

Фактично у статті йдеться про пошук трансверсальної ідеї, яка б змогла об’єднати громадян України всіх національностей для підвищення інноваційного, творчого потенціалу нашої держави та суспільства, підвищення їх конкурентоспроможності у європейському та світовому контексті. «Український народ мусить самоорганізуватися в новий панукраїністичний активний всенародний рух для контролю над владою і сурового дотримання всіма норм Конституції України», — зазначає професор Юрій Туниця і закликає усіх, а особливо новообране керівництво НАН України, до розроблення «науково обґрунтованої та всім зрозумілої ідеологічної платформи єднання громадян України всіх національностей». Закріплені на найвищому конституційному рівні ідеї панукраїнізму, на думку автора, сприятимуть і розв’язанню найболючіших проблем сучасної України, зокрема припиненню бойових дій на сході та відновленню територіальної цілісності нашої країни, і подальшому економічному зростанню та подоланню глобальних екологічних проблем на шляху сталого розвитку.

Як аналогічні історичні прецеденти професор Юрій Туниця наводить успішні практики застосування ідеї панамериканізму та пангерманізму, а також закликає до поглибленого вивчення ідеї пан’європеїзму та його ролі у сучасних об’єднавчих процесах на європейському континенті. Взірцем для України на шляху імплементації ідеї панукраїнізму мають стати значні досягнення державотворення таких країн, як Фінляндія та Ізраїль. Після ґрунтовного опрацювання ідей панукраїнізму закономірним, на думку автора, стане об’єднання всіх проукраїнських партій у Всеукраїнський Рух «Злагода», який захистить суверенітет України, зміцнить її оборонний, економічний і ресурсно-екологічний потенціал та виведе нашу країну на шлях сталого розвитку.

Слід зазначити, що пошук адекватної сьогоденню, теоретично та методологічно обґрунтованої системи втілення цінностей українства під час реалізації процесів викладання та навчання на всіх рівнях освіти є важливим напрямом діяльності

Національної академії педагогічних наук України. Згідно зі статутом, НАПН України сприяє найбільш повному використанню і відтворенню інтелектуального та культурного потенціалу українського народу, утвердженню загальнолюдських і національних цінностей та забезпечує випереджувальний розвиток наук про освіту, педагогіки і психології з урахуванням перспектив соціально-економічного розвитку України.

Реалізація цього завдання здійснюється нами у активній співпраці з урядовими та академічними інституціями. Зокрема, розроблення науково-методичного забезпечення національно-патріотичного виховання підростаючої особистості у загальноосвітніх навчальних закладах визначено одним із напрямів співпраці між Міністерством освіти і науки України та НАПН України на 2017—2020 роки, тож наші вчені були серед безпосередніх розробників Концепції національно-патріотичного виховання у системі освіти України та беруть активну участь у її реалізації. У рамках Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2020—2022 роки ми передбачили заходи і щодо наукового осмислення трагічних сторінок вітчизняної історії, і щодо популяризації громадянсько-патріотичних ідей у соціокультурному та освітньому просторі України. Сподіваємося на поглиблення та розширення співпраці у майбутньому.

Підсумовуючи, можна сказати, що після публікації статті професора Юрія Туниці «Конституційний панукраїнізм. У пошуках консолідуючої ідеології державотворення» ми — академічна спільнота України — отримали потужний заклик до активного діалогу стосовно пошуку адекватного світоглядного підґрунтя подальшого розвитку нашої країни та трансформації її політичної системи. На жаль, процеси у цій сфері досить часто мають хаотичний характер, а необхідність їхнього ґрунтовного наукового опрацювання часом невиправдано ігнорується. Трагічно недооцінюється роль сучасної освітньої системи у формуванні свідомих, інтелектуально та духовно розвинутих, а також патріотично налаштованих громадян нашої країни. Тож ідеї професора Юрія Туниці можуть стати відправним пунктом для широкої дискусії щодо світоглядних основ сучасного українства та їх оптимальної імплементації у вітчизняні освітні практики. І до цієї дискусії варто залучити науковців, політиків, бізнесменів, представників громадянського суспільства та всіх небайдужих громадян. Філософ Мартін Бубер казав колись, що істина знаходиться між людьми — тож давайте спільно шукати цю істину заради успішного розвитку нашої рідної України!

Василь Кремень, академік НАН України, президент НАПН України.