Уряд розробив та подав до парламенту законопроект «Про публічні консультації» (№ 4254), який має визначити основні засади (стандарти) проведення публічних консультацій під час формування і реалізації державної політики та вирішення питань місцевого значення.

«Ухвалення закону сприятиме впровадженню принципів належного врядування шляхом залучення зацікавлених сторін до прийняття рішень для збалансування публічних та приватних інтересів, запровадження сучасних стандартів підготовки рішень. Перевагами проведення публічних консультацій є можливість вивчення (уточнення) потреб, інтересів різних заінтересованих сторін, а також отримання ідей, пропозицій, інноваційних підходів для вирішення проблемних питань у різних сферах державної політики та вирішення питань місцевого значення, що сприяє підвищенню якості рішень, їх легітимації та підтримці тощо», — йдеться у пояснювальній записці до законопроекту.

На думку авторів документа, питання проведення публічних консультацій нині унормовано фрагментарно. Зокрема, Законом «Про доступ до публічної інформації» (частина третя статті 15) передбачено обов’язок суб’єктів владних повноважень оприлюднювати проекти актів, що підлягають обговоренню, за 20 днів до їх прийняття. Але порядок отримання зворотного зв’язку щодо таких проектів не прописано. Крім того, низкою нормативно-правових актів врегульовується проведення громадського обговорення, зокрема питань у сфері природоохоронної діяльності, містобудівної документації тощо. Водночас порядок проведення консультацій із громадськістю стосовно питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів від 3 листопада 2010 року № 996, має обов’язковий характер лише для органів виконавчої влади, і не поширюється на інші державні органи, а також має винятково рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування.

Це, наголошують в уряді, призводить до того, що у переважній більшості випадків публічні консультації не проводяться на ранніх етапах формування політики, до них не залучаються представники зацікавлених сторін, і, як наслідок, приймаються неефективні рішення.

Власне, у проекті за-кону пропонується визначити обов’язок суб’єктів владних повноважень (Президента, Верховної Ради, міністерств, секретаріату Кабінету Міністрів, місцевих органів виконавчої влади, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування, НБУ тощо) проводити публічні консультації за участю зацікавлених сторін.

У проекті розкрито зміст принципів проведення публічних консультацій (участі, відкритості та прозорості, доступності, підзвітності, ефективності, пропорційності), унормовано права та обов’язки суб’єктів владних повноважень і заінтересованих сторін у правовідносинах, пов’язаних з проведенням публічних консультацій. Також передбачено функціонування єдиного веб-порталу публічних консультацій та визначено особливості проведення електронних консультацій і консультацій у формі публічного обговорення та адресних консультацій тощо.

Для реалізації закону, у разі його ухвалення, додаткові кошти держбюджету не знадобляться, стверджують в уряді, навіть попри запровадження єдиного веб-порталу публічних консультацій. Адже етапи створення єдиної онлайн-платформи для взаємодії органів виконавчої влади з інститутами громадянського суспільства передбачено у «Плані дій із впровадження Ініціативи «Партнерство «Відкритий уряд» у 2018—2020 роках», за-
твердженому урядом 18 грудня 2018 року та у Плані заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної демократії в Україні на 2019—2020 роки, затвердженому 12 червня 2019 року.

Виконання цього завдання забезпечують Міністерство цифрової трансформації України та секретаріат Кабміну в партнерстві з програмою «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP).