Ініціаторами цього документа виступила група народних депутатів із різних фракцій, а представив його Голова Верховної Ради Дмитро Разумков. «Парламент — це єдиний законодавчий орган в нашій державі, — розпочав він. — Однак на нас з вами також покладені важливі функції, пов’язані з реалізацією контролю, передусім над виконавчою владою. Це передбачено Конституцією і Регламентом. Однак часто ми стикаємося з тим, що ті чи інші дуже важливі для цієї держави закони не в повному обсязі реалізують увесь той потенціал, який ми закладаємо як народні депутати. Тому законопроект № 4131 пропонує врегулювати багато питань, пов’язаних з тим, щоб і парламентські слухання були більш якісними та ефективними, і робота комітетів та їх вага в прийнятті та контролі за рішеннями, ухваленими Верховною Радою, була більш потужною».
Український парламент відрізняється від своїх західних аналогів тим, що акцент роботи в ньому зміщено саме на підготовку та прийняття законів. Частково це пов’язано з так званим законодавчим спамом, яким буквально засипані комітети.
Утім, є й інший аспект проблеми — недосконалість існуючих правових механізмів здійснення парламентського контролю і недостатній розвиток практики застосування інструментів. Йдеться, зокрема, про такі недоліки: неподання регулярних звітів про діяльність органів виконавчої влади, відсутність стандартного формату та структури таких звітів, відсутність плановості в роботі комітетів у частині виконання контрольних функцій. Експерти також фіксують недостатній рівень співпраці Верховної Ради і Рахункової палати та Уповноваженого з прав людини. На ці недоліки вказується у Доповіді про внутрішні реформи та підвищення інституційної спроможності Верховної Ради та інших фахових дослідженнях, наголошують ініціатори законодавчої ініціативи з посилення парламентського контролю в пояснювальній записці, яка супроводжує поданий ними документ. Окрім того, за їхніми словами, законодавче поле, що регулює питання здійснення функції парламентського контролю, містить низку неузгодженостей, колізій та прогалин.
Народні депутати пропонують удосконалити положення Регламенту, зокрема в частині розгляду звітів, доповідей та інформації державних органів. А саме — пропонується усунути колізію між статтею 20 і 240 і доповнити Регламент спеціальними статтями про розгляд окремих звітів і доповідей, які мають загальний підхід та свої особливості. А нова стаття 232 регулюватиме порядок розгляду інформації інших посадових осіб. Посилити хочуть також механізм інституційної взаємодії Верховної Ради та Рахункової палати і Уповноваженого з прав людини. Серед нововведень — покращення ефективності парламентських слухань. Так, пропонується, щоб у рекомендаціях за результатами проведення слухань містилися строки надання інформації про стан їх реалізації. Та найсуттєвішими, мабуть, стануть зміни, які стосуватимуться роботи парламентських комітетів. Зокрема, передбачається, що саме на цих платформах представники органів виконавчої влади звітуватимуть перед народними депутатами. До того ж комітети зможуть навіть організовувати громадське обговорення таких звітів. Водночас пропонується удосконалити положення щодо підготовки та розгляду звіту Кабінету Міністрів про виконання Програми діяльності уряду. Висуваються вимоги і до самої програми — вона повинна містити цілі та критерії, за якими оцінюється ступінь їх досягнення, а також завдання, які необхідно виконати для реалізації поставлених цілей. Це необхідно для об’єктивної оцінки роботи уряду. Окрім цього, Верховна Рада отримає право після заслуховування звіту надати Кабміну рекомендації та окремо заслухати інформацію про стан виконання цих рекомендацій.
Для того, щоб втілити всі ці та багато інших нововведень, парламентарії готуються змінити не тільки власний Регламент, а й цілу низку інших законів, які стосуються діяльності органів державної влади. За словами Дмитра Разумкова, ухвалення таких змін важливе для того, щоб народні депутати вкотре змогли довести, що саме за ними зберігається парламентський контроль. «І ми якісно його будемо виконувати», — запевнив глава законодавчого органу влади. Він висловив сподівання на те, що парламентарії підтримають відповідні зміни.