Серед ключових показників діяльності за січень-вересень 2020-го названо такі. Всього отримано заяв — 279, розглянуто — 201, розглянутих заяв іноземних інвесторів — 174, припинено порушень — 1220. З них винесенням рекомендацій — 256, прийняттям рішень — 967. Накладено штрафів — на 252,7 млн. Сплачено штрафів та пені — 2 млрд грн, економічний ефект від чого становить 1,7 млрд грн. На найбільш резонансних та суспільно значимих напрямках роботи антимонопольного відомства України, які, без сумніву, будуть корисними для кожного пересічного співвітчизника, зупинимося більш детально.
Ринок чи все-таки базар?
На початку серпня вступили в дію законодавчі норми, що ліквідували державне регулювання у сфері продажу природного газу побутовим споживачам та фактично запустили вільний конкурентний ринок, де кожен споживач отримав можливість самостійно обирати постачальника. Це стало можливим після відміни дії механізму Положення про покладення спеціальних обов’язків (ПСО) для побутових споживачів. Однак далеко не всі постачальники змогли гідно прийняти законодавчі зміни. Дехто спробував не зовсім чесними методами утримати споживачів.
Що таке ПСО?
Для початку давайте спробуємо розібратися, що ж таке те саме ПСО? Як зазначено у статті 11 Закону «Про ринок природного газу», з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб’єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов’язки — ПСО — у обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом енергетичного співтовариства. Нагадаємо, Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу було затверджене урядовою постановою № 867 у жовтні 2018 року. Відповідно до цього положення НАК «Нафтогаз України» був зобов’язаний продавати природний газ постачальникам для потреб побутових споживачів, релігійних організацій (крім обсягів, що використовуються для провадження їхньої виробничо-комерційної діяльності) та Міжнародного дитячого центру «Артек» на спеціальних умовах — за ціною, відмінною від ринкової.
Водночас на постачальників, які отримували газ за спеццінами, було покладено обов’язок постачати цей природний газ вищезгаданим споживачам також за цінами, які були встановлені урядовим рішенням. При цьому постачальники зобов’язані постійно звітувати про використання такого газу, щоб не мати можливості продавати його дорожче тим категоріям споживачів, які купували блакитне паливо за ринковими цінами. Таким чином держава шляхом запровадження ПСО фактично робила ринок природнього газу для населення регульованим.
Крок до справжньої конкуренції
1 серпня 2020 року у зв’язку з відміною механізму ПСО на ринку природного газу для побутових споживачів кожне домогосподарство отримало можливість вільного вибору будь-якого з понад 200 постачальників блакитного палива. Зокрема, й за ціновим критерієм, що є важливим кроком у розвитку конкуренції. При цьому кожен постачальник повинен завчасно інформувати споживачів про зміну ціни. Відтак кожен українець зможе планувати власні витрати за новою ціною або шукати іншого постачальника. Так має працювати справжня конкуренція. Однак реальна картина у серпні була іншою. Частина постачальників природного газу на власних веб-сайтах упродовж майже місяця після відміни ПСО так і не оприлюднила інформацію щодо нових цін.
Отже, українці споживали природний газ, не знаючи його нової вартості. Багато хто взнав про зміну вартості лише з отриманих платіжок. Що було неприємним сюрпризом, враховуючи, що роздрібні ціни на природний газ для побутових споживачів у серпні порівняно з липнем зросли. Понад те, частина постачальників так і не надала жодних обґрунтувань для підвищення.
Миттєва реакція
На думку комітету, відсутність у побутових споживачів інформації щодо зміни розміру цін на природний газ до введення їх в дію може обмежити можливість вибору побутовими споживачами того чи іншого постачальника. Наслідком таких дій може стати спотворення конкуренції на ринку постачання природного газу й утиск інтересів побутових споживачів.
Враховуючи вищезазначене, АМКУ на своєму засіданні ще 28 серпня рекомендував 37 газопостачальникам таке:
• У разі зміни цін на природний газ вжити заходів щодо своєчасного інформування побутових споживачів до введення їх у дію.
• Вжити заходів щодо встановлення цін на природний газ на рівні, що існував би за умов існування значної конкуренції на ринку постачання природного газу.
Рекомендації № 36-рк від 28.08.2020 є обов’язковими для розгляду. Одночасно комітет почав поглиблене дослідження дій газопостачальних компаній на предмет дотримання ними конкурентного законодавства.
Вимога до столичного теплопостачальника — зменшити плату за тепло
Антимонопольний комітет України надав ТОВ «Євро-Реконструкція» обов’язкові для розгляду рекомендації, спрямовані на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Підприємство має зробити перерахунки та забезпечити належне інформування споживачів про зменшення плати за послуги.
Обстоювання інтересів громадян у частині справедливої оплати комунальних послуг у сфері теплопостачання, зокрема теплової енергії, послуг централізованого опалення, постачання гарячої води тощо, є одним з пріоритетних напрямів діяльності органів Комітету у всіх регіонах України. Саме з цих підстав Антимонопольний комітет ще в січні надав найбільшим теплопостачальникам обов’язкові для розгляду рекомендації щодо зміни протягом опалювального періоду 2019/2020 років розмірів нарахувань плати за теплову енергію та послуги з централізованого опалення всім категоріям споживачів.
Приводом для цього стало суттєве — понад 20% — зниження ціни на газ. Більшість теплопостачальників виконали ці рекомендації. Завдяки цьому станом на червень 2020 року сума зекономлених споживачами коштів вже перевищила 3 млрд грн. Однак ТОВ «Єврореконструкція», яка є постачальником опалення і гарячої води для 300 тисяч мешканців та підприємств лівобережжя Києва, рекомендації АМКУ проігнорувало. На підприємстві пояснили це тим, що основним видом палива для них, буцімто, є не газ, а вугілля, складова частка якого у виробництві дорівнює 90%. Проте комітет встановив, що ця інформація не відповідає дійсності. Протягом чотирьох місяців 2020 року частка газу при виробництві теплової енергії ТОВ «Євро-Реконструкція» становила 42,07%, а у квітні — 56%. Зосередимо увагу ще на одному моменті. Постановою НКРЕКП від 17 березня цього року встановлено тарифи на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «Євро-Реконструкція» на рівні 827,18 грн/Гкал. Незважаючи на це, підприємство продовжує нараховувати населенню плату за послуги з централізованого опалення за попередніми тарифами — 1341,53 грн/Гкал. Тобто — завищеними на 514,35 грн.
За повідомленням ТОВ «Євро-Реконструкція», знижені тарифи будуть застосовані лише у разі укладення громадянами нових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії. При цьому ТОВ «Євро-Реконструкція» не інформувало належним чином споживачів про можливість отримання послуги з постачання теплової енергії за значно нижчим тарифом. Така поведінка підприємства містить ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що може призвести до утиску інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Тож АМКУ на засіданні 17 вересня надав ТОВ «Євро-Реконструкція» такі рекомендації:
1. Забезпечити у встановленому порядку здійснення перерахунків плати за теплову енергію, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води у зв’язку із зміною ціни природного газу протягом опалювального періоду 2019/2020 років.
2. Забезпечити публічне інформування споживачів про зменшення плати за послуги з постачання теплової енергії при укладенні договорів про надання послуги з постачання теплової енергії/гарячої води (замість договорів про надання послуг з централізованого опалення/централізованого постачання гарячої води) та умови укладення таких договорів.
Чотири справи проти НКРЕКП, «Укренерго» та «Центренерго»
На початку червня АМКУ надав рекомендації Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) № 29-рк з метою усунення причин виникнення порушень конкурентного законодавства. Водночас комітет розпочав розгляд низки справ, які стосуються власне НКРЕКП, а також компаній Укренерго та Центренерго:
— За ознаками створення НКРЕКП умов для вчинення іншими суб’єктами порушень конкурентного законодавства.
— За ознаками вчинення НКРЕКП порушення у вигляді антиконкурентних дій органу влади.
— За ознаками зловживання ПАТ «Національна енергетична компанія «Укренерго» монопольним (домінуючим) становищем на ринку електричної енергії.
— Про вчинення ПАТ «Центренерго» порушення у вигляді подання АМКУ інформації в неповному обсязі. За результатами розгляду зазначених справ Комітетом будуть прийняті відповідні рішення.
Підготував Віктор БОНДАР.
(За матеріалами, наданими прес-службою АМКУ).