У Верховній Раді зареєстровано проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів» щодо протидії спаму. Автори законопроекту народні депутати від фракції «УДАР» Павло Рябікін, Руслан Сольвар, Олександр Мочков.

Внесення змін, зокрема, до Закону України «Про телекомунікації» та до Кодексу про адміністративні правопорушення обумовлено необхідністю врегулювання на законодавчому рівні питання стосовно протидії спам-повідомленням, які без попередньої згоди споживача умисно масово надсилаються на кінцеве обладнання абонентів у мережах рухомого (мобільного) зв’язку.

Також парламентарії пропонують ввести адміністративну відповідальність за невиконання зобов’язань щодо нерозповсюдження та блокування спама. Саме неприпинення оператором, провайдером надання послуг абонентам, яких вони не замовляли, в тому числі розсилання електронних текстових, мультимедійних та голосових повідомлень, спама, тягне за собою відшкодування збитків, завданих абоненту, та штраф на суму від 510 до 680 гривень. А за ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за порушення, — відшкодування збитків, завданих абоненту, та штраф від 850 до 1700 гривень.

Крім того, пропонується у Законі «Про телекомунікації» визначити, що саме означає термін «спам».

Останнім часом, наголошують народні обранці, проблема небажаного спама загострилась у зв’язку з масовим розповсюдженням відверто шкідливих повідомлень, які іноді мають шахрайський характер. У зв’язку із широким розповсюдженням смартфонів через SMS надсилають посилання на троянські програми, що викачують гроші з рахунків абонентів. Як зазначено в пояснювальній записці документа, за даними експертів, жертвами мобільного шахрайства вже став кожен п’ятий абонент стільникового зв’язку в Україні. За останній рік обсяги шкідливого спама зросли майже вдвічі — із 10% до 20%. Загалом, за різними оцінками, спам займає від 3% до 10% у загальному SMS-трафіку, що звичайно менше, ніж у e-maіl (там показники варіюються від 70% до 90%), але ця ситуація викликає стурбованість громадськості.

Наявність спама не тільки дратує абонентів, а й істотно ускладнює розвиток ринку легальної мобільної реклами — адресної, що спрямовується тільки тим абонентам, котрі попередньо погодилися на її отримання. На думку авторів законопроекту, багаторазово знизити обсяг спам-трафіку можна лише регуляторними засобами — внесенням запропонованих змін до законодавства.

Народні депутати вважають, що для абонентів кінцевого обладнання у мережах рухомого (мобільного) зв’язку потрібно створити систему блокування відповідних повідомлень. Також мають бути створені умови, за яких оператори будуть реально зацікавлені в боротьбі зі спамом. На сьогодні їх потенціал практично вичерпаний.

ДОВІДКОВО

Спам — масова розсилка кореспонденції рекламного чи іншого характеру людям, які не висловили бажання її одержувати. Термін «спам» почали вживати з 1993 року, коли рекламні компанії стали публікувати в групах новин, дискусійних листах, гостьових книгах повідомлення, що не мають відношення до заданої тематики. За допомогою спама часто рекламують продукцію, про яку не можна повідомити в інший спосіб, наприклад, порнографію. Також використовується масове розсилання від імені іншої особи, з метою викликати до неї негативне ставлення.