На знімку: Ігор Мурдій, Анатолій Остапенко.
На знімку: Михайло Макаренко.
Відкривши засідання, Голова Верховної Ради Дмитро Разумков повідомив, що Україна щороку 3 грудня разом з усією спільнотою відзначає День людей з особливими потребами, який проголошений Генеральною Асамблеєю ООН у 1992 році. «У сьогоднішньому порядку денному є законопроекти, спрямовані на допомогу таким людям», — зазначив він.
Далі Верховна Рада розглянула та ухвалила у першому читанні законопроект про внесення зміни до статті 2 Закону «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» (№ 3403). За словами доповідача, народного депутата Василя Мокана, суть цієї законодавчої ініціативи полягає у створенні правового підґрунтя для передачі дитячо-юнацьким спортивним школам, школам вищої спортивної майстерності та центрам олімпійської підготовки боєприпасів, що підлягають утилізації. «У Збройних Силах України є боєприпаси, які підлягають утилізації, тому деякі з видів можна передати закладам фізичної культури та спорту, у яких є секції зі стрільби та біатлону. Так ми зможемо покращити якість навчально-тренувального процесу і не витрачатимемо кошти на утилізацію боєприпасів», — сказав він, поінформувавши, що нині в Україні працюють 66 спортивних шкіл, у яких є відділення з кульової стрільби та 19 — з відділеннями для біатлону, у яких займаються понад 400 тисяч спортсменів.
Народний депутат Михайло Забродський закликав під час підготовки законопроекту до другого читання детально прописати, які саме боєприпаси передаватимуться, оскільки під це поняття потрапляють і патрони калібру 5,45 мм, і артилерійські снаряди. Крім того, вважає він, треба чітко визначитися, які саме боєприпаси підлягають утилізації, щоб вони не становили небезпеки для дітей.
У цілому ухвалено законопроект про внесення змін до статті 59-1 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, № 3034а). Народний депутат Андрій Осадчук зауважив, що сьогодні багато говориться про запобігання корупції, однак ситуація стає дедалі гіршою. Він звернув увагу, що саме у місцевих депутатів, міських та сільських голів під час розгляду тих чи інших питань часто виникає конфлікт інтересів. Проте у статті 59 закону про місцеве самоврядування нині записано, що сільський, селищний, міський голова, секретар беруть участь у розгляді, підготовці та ухваленні рішення відповідною радою «за умови самостійного публічного оголошення про це» під час відповідного розгляду питання. «У законі мало б бути записано не про «це», а про «конфлікт інтересів», проте таке словосполучення у статті 59 відсутнє», — сказав він та запропонував усунути цю законодавчу прогалину.
Так само в цілому ухвалено законопроекти: про реабілітацію осіб з обмеженнями життєдіяльності (№ 3668); про внутрішній водний транспорт (№ 1182-1-д); про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення ефективної реалізації парламентського контролю (№ 4131). Метою законопроекту № 4131 є побудова ефективної системи парламентського контролю з метою забезпечення кращої реалізації законів та інших актів Верховної Ради. Зокрема, законопроектом удосконалюються положення Регламенту у частині розгляду звітів, доповідей та інформації державних органів, посилюється дієвість парламентських слухань та механізм інституційної взаємодії Верховної Ради, Рахункової палати та Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, уточнюється роль та завдання комітетів Верховної Ради у процесі розгляду звітів, доповідей та інформації державних органів та посадових осіб, вдосконалюються положення щодо підготовки та розгляду звіту Кабінету Міністрів України про перебіг і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів.
Представляючи законопроект про внесення змін до Закону «Про освіту» (щодо забезпечення якості навчальної літератури, № 3900), повернутий авторам на доопрацювання, народний депутат Інна Совсун запитала у колег, чи знають вони, що содою, виявляється, можна лікувати рак, а Київ було засновано у ХІХ столітті.
«Ви, мабуть, думаєте, що це абсолютні нісенітниці, але, на превеликий жаль, це написано у сьогоднішніх підручниках, за якими вчаться наші діти», — сказала вона та наголосила, що законопроектом пропонується запровадити чіткі критерії до якості підручників та забезпечити якісну експертизу підручників.
Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак повідомив, що члени комітету рекомендували прийняти законопроект № 3900 за основу, однак під час обговорення наголошувалося на тому, що внаслідок можливого усунення від експертизи підручників Національної академії педагогічних наук у цій сфері виникне ще більший хаос, тож законопроект було повернуто авторам на доопрацювання.
Ухваленим у першому читанні законопроектом про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (№ 3381) пропонується встановити відповідальність за невиконання законних вимог депутата місцевої ради. Під час обговорення наголошувалося, що депутати місцевих рад мають не дуже багато інструментів, які дають змогу розв’язувати проблеми людей. «Це передусім звернення і запити. Саме за допомогою цих інструментів вони збирають інформацію та допомагають громаді реагувати на якісь проблеми. Та оскільки немає жодної відповідальності за ненадання відповіді, то їхні запити просто ігнорують. Як наслідок, страждають громадяни, котрі не отримують допомоги», — зазначив народний депутат Андрій Осадчук. Саме тому законопроектом пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 188-56 «Невиконання законних вимог депутата місцевої ради», встановивши адміністративну відповідальність на посадових осіб за недодержання встановлених законом строків надання відповіді, надання неправдивої або неповної інформації: на депутатське звернення депутата місцевої ради — у вигляді накладення штрафу від десяти до двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне порушення, вчинене протягом року, — від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; на депутатський запит — штраф від ста до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а повторне порушення — від двохсот п’ятдесяти до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Право складати протоколи про такі порушення пропонується надати апарату відповідної ради, а розгляд таких справ покладається на районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди.
У першому читанні законопроект № 3381 підтримали 309 народних депутатів.
Законопроектом про внесення змін до Кримінального кодексу України (№ 3946) пропонується встановити відповідальність за викрадення, привласнення, збут, підроблення документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та/або використання завідомо підроблених таких документів.
За словами голови Державної міграційної служби Максима Соколюка, сьогодні досить поширеними злочинами є підробка паспортів, посвідок чи актів цивільного стану, що дає можливість заволодіти чужим майном, ухилятися від майнової відповідальності за вчинене правопорушення або незаконно перетинати кордон. «Підроблення набули такого розмаху, що навіть працюють віртуальні магазини та підпільні лабораторії», — сказав він, назвавши однією з причин збільшення злочинності у цій сфері незначні розміри штрафу за таку діяльність (850 гривень), тоді як у більшості країн покарання за такі злочини становить п’ять-десять років позбавлення волі. Законопроект 264 голосами ухвалено за основу.
Народні депутати включили до порядку денного та ухвалили в першому читанні законопроект про внесення змін до Закону «Про державну службу» (щодо зняття вікових обмежень для роботи на державній службі, № 4096). Співавтор законопроекту, народний депутат Галина Третьякова зазначила, що цей документ порушує важливе питання, адже у нас перебування на державній службі обмежене 65 роками і лише у виняткових випадках може бути продовжене.
У першому читанні також ухвалено законопроекти: про внесення змін до Митного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону «Про стандартизацію» (№ 2477); про правила відбування адміністративного арешту (№ 3047а); про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв’язку з прийняттям Закону «Про правила відбування адміністративного арешту» (№ 3048а); про внесення змін до Закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (щодо відновлення дії попередніх редакцій норм зазначеного закону, № 2141).
У цілому прийнято законопроекти, зокрема, про внесення змін до деяких законів України (щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг, № 2458); про внесення змін до Закону «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» (щодо державного захисту військовослужбовців Сил спеціальних операцій Збройних Сил України під час виконання ними завдань за призначенням, № 4186) тощо.
Головуючий оголосив про створення у Верховній Раді міжфракційного депутатського об’єднання «Кримська платформа».
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.