Працівники знам’янського та п’ятихатського відновних поїздів повертають на колію понівечені вагони.

Час злодіїв

28 жовтня Інтернет і українські ЗМІ поширили повідомлення про схід на перегоні Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний Криворізької дирекції залізничних перевезень Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» 14 напіввагонів вантажного поїзда №2109. Сталася ця транспортна подія о третій ночі, а вже десь за півгодини біля завмерлого електровоза ВЛ11-134 загальмував легковик із начальником Криворізької дистанції колії Дмитром Харьковським.

— Коли вийшов з автівки, побачив катастрофу: ніч, темрява, перекинуті на бік вагони, гори розсипаного вугільного концентрату, рейки обох перегінних колій вивернуті, залізобетонні шпали розтрощені… — згадує Дмитро Олександрович. — Проте журитися часу не мав, треба було зрозуміти: чому таке сталося?

Відповідь на це питання очікувала Харьковського за декілька сотень метрів від голови вантажного поїзда: в рейковому стику правої сталевої нитки так званої «оксамитової» колії він побачив відсутність обох накладок та семи підкладок в зборі (підряд), призначених для фіксування рейок на шпалах. А також восьми закладних і восьми клемних болтів в зборі з клемами. І вже наступної хвилини інформував диспетчера колійної дистанції про черговий факт втручання місцевих «металістів» у роботу залізничного транспорту.

«Металевий» перегін

Справді лише упродовж цього року на перегоні Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний випадки розкрадання матеріалів верхньої будови колії фіксувалися тричі. Так, 3 березня на непарній колії (107-й км пікет 5) залізничники виявили відсутність 26 клемних болтів в зборі, 10 підкладок КБ-65, 32 закладних болтів в зборі. Друге несанкціоноване втручання сталося 15 серпня, коли зловмисники поцупили фактично на тому самому місці по 10 клемних і закладних болтів в зборі та п`яти підкладок КБ-65. Ну а 3 жовтня невстановлені особи демонтували з тієї ж таки непарної колії вже по 32 клемні та закладні болти в зборі та 16 підкладок КБ-65.

— Разом тільки перелічені випадки завдали нашій компанії збитків у розмірі понад 11 тис. 500 грн. Причому без урахування витрат на відновлювальні роботи, — підсумовує начальник Криворізької дирекції залізничних перевезень

Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» Юрій Страшко.

Зрозуміло, про події на невпокійливому перегоні залізничники регулярно інформували керівництво Металургійного відділення Криворізького відділу поліції ГУ НП України в Дніпропетровській області. Проте на жодне письмове повідомлення відповіді не отримали.

Протилежна доля, на подив, спіткала повідомлення від 28 жовтня. Не повірите, але того самого дня Криворізька дистанція колії отримала листа, яким поліціянти сповістили про відкриття кримінального провадження за правопорушенням, передбаченим ч. 1 ст. 276 Кримінального кодексу України та про внесення відповідного запису до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Крадій зі стажем

Водночас не краща криміногенна ситуація спостерігалася на перегоні Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний й у попередні роки. Так, у 2017-му тут скоєно п’ять крадіжок матеріалів верхньої будови колії, у 2018-му — 11, а у 2019-му — шість. Загалом — 22. І по кожній, наскільки нам відомо, конкретних зловмисників встановлено не було.

Причин цього можна навести декілька. Можливо, криворізьке селище Шевченко (а по-народному Алахівка) не має дільничного офіцера. А якщо має, то, ймовірно, він не працює як слід, оскільки не знає тих мешканців, які приймають незаконно металобрухт. Щоправда, не можна виключати й того, що самі криворізькі силовики «кришують» металобрухтовий бізнес.

Проте, хоч би як там було, а 28 жовтня «тихе життя» алахівських «металістів» скінчилося. І передусім тому, що разом із працівниками Національної поліції та СБУ до оперативно-розшукових заходів по гарячому сліду долучилися співробітники залізничної ВОХР. Завдяки спільним зусиллям з відпрацювання селищної території надвечір того дня стрільці Команди швидкого реагування Криворізького загону служби воєнізованої охорони Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» разом із співробітниками відділення Національної поліції на станції Кривий Ріг-Головний виявили та затримали за підозрою у крадіжці деталей верхньої будови колії місцевого жителя Євгена Т., 1990 р. н., раніше неодноразово засуджуваного за скоєння злочинів, передбачених ст. 185 Кримінального кодексу України (крадіжка майна), а наразі безробітного.

При затриманні у громадянина Т. було вилучено газовий ключ, за допомогою якого він, як зізнався у розмові з правоохоронцями, відкрутив болти і демонтував чотири накладки для здачі в пункт прийому металобрухту. Проте забрати їх не встиг, оскільки наближався поїзд…

На момент передачі цієї статті до публікації правоохоронці ще добирали матеріали, необхідні для оголошення гр. Т. підозри в скоєнні злочину.

Папір усе терпить

На переконання заступника начальника служби воєнізованої охорони Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» Олексія Кірейка, основним «каталізатором» зловмисних несанкціонованих втручань у роботу залізничного транспорту є незначне покарання за вчинене кримінальне правопорушення та розділення видів покарання санкціями статей Кримінального кодексу України 185 (крадіжка) та 277 (пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів) — від штрафу до позбавлення волі. А також те, що з 28 червня 2015 року, згідно із Законом України № 222VІІІ «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 року, діяльність, пов’язану із заготівлею, переробкою брухту кольорових та чорних металів, виключено з видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню. Хоча цей вид діяльності має перебувати під жорстким контролем держави.

Безумовно, логіка в цих доводах є. Як, до речі, й у численних листах керівництва Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» на адресу прокурорів, начальників головних управлінь Національної поліції України та СБУ Запорізької і Дніпропетровської областей, де наводиться, зокрема, тривожна статистика наслідків несанкціонованих втручань у роботу залізничного транспорту, пропонується налагодження максимально дієвих оперативних і профілактичних взаємин з підрозділами залізничної служби воєнізованої охорони. Проте після нетривалих сплесків оперативної активності «силовиків» криміногенна ситуація чомусь повертається на круги свої.

І, за підсумком 10 місяців 2020 року, вона є така: загалом по господарствам — вагонному, колійному, енергопостачання, сигналізації та зв’язку Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» — зафіксовано 523 крадіжки та пошкодження елементів залізничної інфраструктури, в тому числі, 192 попереджені стрільцями відомчої служби воєнізованої охорони. Загальний збиток від діяльності вандалів становив 3 млн 725 тис. грн. При цьому найбільша кількість випадків (202) стосувалася колійного господарства.

А більше половини збитків (понад 1 млн 900 тис. грн) завдано господарству сигналізації та зв’язку.

Відступати нікуди

Тепер, вважаємо, зрозуміло, чому раніше придніпровці пропонували керівництву АТ «Укрзалізниця» ініціювати перед депутатами Верховної Ради посилення відповідальності за злочини, передбачені ст. 277 Кримінального кодексу України.

Тобто карати «таємне викрадання вантажів, що перевозяться рухомим складом залізниці, деталей верхньої будови колії, рухомого складу, суден, засобів зв’язку чи сигналізації — позбавленням волі на строк від 6 місяців до 7 років. А в разі, якщо ці протиправні дії призвели до руйнування або пошкодження шляхів сполучення, споруд на них, рухомого складу, суден, засобів зв’язку чи сигналізації, якщо вони спричинили або могли спричинити аварію поїзда, судна або порушили нормальну роботу транспорту, або створили небезпеку життю людей чи настання інших тяжких наслідків — позбавленням волі на строк від 10 до 15 років».

До речі, європейська практика також передбачає жорстке покарання зловмисників, які втручаються у роботу транспорту. Наприклад, у параграфі 315 розділу 28 Кримінального кодексу Федеративної Республіки Німеччина зазначено, що особи, які завдали шкоди безпеці рейкового, підвісного, залізничного, морського чи повітряного транспорту шляхом руйнування, пошкодження чи знищення пристроїв та засобів перевезення, створенням перешкод перевезенням, подачею недостовірних знаків чи сигналів, засуджуються до позбавлення волі на строк від 6 місяців до 10 років. Ця міра покарання визначається тим, що такі дії розглядаються як небезпечний замах на здоров’я чи життя іншої людини, на чуже майно, що має значну вартість.

Проте час спливав, а проблема несанкціонованого втручання у роботу залізничного транспорту глибшала. Й у підсумку призвела, як бачимо, до металевого тероризму. Щоправда, цього разу півень клюнув хоча й боляче, але не смертельно: з рейок зійшла тільки частина вагонів вантажного поїзда й обійшлося без людських жертв. Однак, погодьтесь, ніхто не знає, що може статися завтра…

Проте наслідки демонтажу криворізьким зловмисником кріплень верхньої будови колії надто значні. Передусім фінансові, оскільки завдали АТ «Укрзалізниця», за попереднім підрахунком, майже 8 млн грн збитків, витрачених на матеріали верхньої будови колії, запасні частини до понівечених вагонів, оплату праці особового складу відновних поїздів, а також колійників, енергетиків, працівників інших залізничних господарств, терміново задіяних у роботах з відновлення руху поїздів перегоном Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний.

Дві доби напруженої праці

Відновні роботи тривали дві доби. Для ліквідації наслідків сходу 14 напіввагонів було залучено крани на залізничному ходу ЕДК-2000 Криворізького (ВП-2) та Знам’янського (ВП-3) Одеської регіональної філії відновних поїздів разом із працівниками цих структурних підрозділів. Безперервну змінну експлуатацію потужної техніки забезпечив персонал Дніпровського, Запорізького та П’ятихатського відновних поїздів.

Поки відновники прямували до місця транспортної події, на станціях Кривий Ріг та Кривий Ріг-Західний було відтягнуто вагони хвостової та головної частин поїзда №2109, які не зійшли з колії. А безпосередньо на перегоні почали працювати енергетики Криворізької, Нікопольської та Верхівцевської дистанцій електропостачання. Не гаючи часу, вони за допомогою чотирьох автомотрис, двох автовишок і двох автокранів демонтували три жорсткі поперечини та відвели вбік майже 1 км контактної мережі, аби мали змогу піднятися стріли кранів ЕДК-2000. А крім того, виконали роботи, які забезпечили освітлення місця сходу протягом темряви.

О 7.10 ранку 28 жовтня на рейки повернувся перший вагон. А о 10.00 наступного дня з колії прибрали рештки останнього.

Завершальне слово в комплексі відновних робіт сказали колійники. По обох коліях перегону працівники Криворізької та П’ятихатської колійно-машинних станцій філії «Центр з ремонту та експлуатації колійних машин» АТ «Укрзалізниця», монтери Криворізької, Верхівцевської, П’ятихатської і Апостолівської колійних дистанцій Придніпровської регіональної філії замінили, тобто демонтували пошкоджену та уклали нову, 250 м рейко-шпальної решітки.

Загалом у відновних роботах брали участь 364 залізничники різних професій і структурних підрозділів.

Тимчасово змінили маршрут

У зв’язку з транспортною подією 28 жовтня сталася суттєва затримка двох пасажирських, одного приміського та чотирьох вантажних поїздів. Залізничники оперативно перевели рух на паралельні лінії Східно-Західного напрямку. Але ними поїзди курсували лише дві доби. О 20.00 29 жовтня вже знайомий нам Дмитро Харьковський передав повідомлення про завершення робіт з відновлення парної колії перегону Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний, а о 2 год. 18 хв. 30 жовтня для руху поїздів відкрилася непарна колія перегону.

Офіційно!

Сформовані для розслідування причин транспортної події на перегоні Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний комісії АТ «Укрзалізниця» та її Придніпровської регіональної філії, очолювані відповідно в. о. члена правління Романом Черніцьким і в. о. директора Олександром Зарубою, дійшли висновку, що сходження 14 напіввагонів вантажного поїзда №2109 сталося через відсутність на стику непарної колії стикових накладок та підкладок скріплення типу Р-65, які були викрадені сторонніми особами перед проходженням вантажного поїзда №2109. Унаслідок цього під час руху поїзда рейкова колія втратила стійкість, зазнала розпирання колесами рухомого складу з наступним скочуванням коліс з головок рейок і сходженням вагонів.

Пряма мова

Володимир Жмак, голова правління АТ «Укрзалізниця»:

— Співробітниками СБУ та МВС України спільно з працівниками залізничної воєнізованої охорони оперативно встановлено та затримано з речовими доказами зловмисника, який займався демонтажем верхньої будови колії, що й спричинило сходження 14 напіввагонів на перегоні Кривий Ріг — Кривий Ріг-Західний. Зараз ця особа дає показання. Зі свого боку, ми також проводимо розслідування за даним фактом та відреагуємо належним чином.

Тим часом

У Верховній Раді України прийнятий за основу законо-проект №3911 «Про внесення змін до статті 259 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян». Він передбачає посилення покарання за «мінування» об’єктів критичної інфраструктури, будівель органів влади, лікарень і шкіл позбавленням волі на строк від 4 до 8 років. При цьому пропонується встановити як додаткове покарання ще й конфіскацію майна. Наразі покарання передбачає позбавлення волі строком від 2 до 6 років без конфіскації майна.
У зв’язку цим, вважаємо, прийшов час посилити кримінальну відповідальність і за несанкціоноване втручання в роботу залізничного транспорту.

Тим часом

16 листопада по 105-му км перегону Кривий Ріг-Західний — Кривий Ріг оперативною групою стрілецької команди на станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» за спробу скоєння крадіжки деталей верхньої будови колії (п’яти підкладок та двох кусків рейки типу Р-65 загальною довжиною 0,85 м) затримано двох осіб. Зловмисників передано до Металургійного відділення Криворізького відділу Головного управління Національної поліції України в Дніпропетровській обл.

Олександр ЗАРУБА, перший заступник директора регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця»; Юрій ШВАЙКО.

Фото Олександра ПОПАДЧУКА.