Комітет Верховної Ради з питань молоді і спорту розглянув проект змін до Кодексу про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення установленого порядку притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі (№ 4149).
Цей законопроект розроблено для того, щоб покращити механізм реагування на випадки домашнього насильства та насильства за ознакою статі, посилити гарантії захисту прав членів сімей військовослужбовців, поліцейських та інших категорій осіб, які несуть відповідальність за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі за дисциплінарними статутами.
Нині, відповідно до статті 15 Кодексу про адміністративні правопорушення, до такої категорії належать: військовослужбовці, військовозобов’язані та резервісти під час проходження зборів, особи рядового та начальницького складів Державної кримінально-виконавчої служби, служби цивільного захисту і Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, а також поліцейські. Усі вони несуть відповідальність за більшість адміністративних правопорушень, зокрема, й за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі, за дисциплінарними статутами. Утім, часто особи, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, уникають відповідальності. Також існує проблема притягнення до відповідальності, якщо особа не з’являється до суду.
Ці питання необхідно врегулювати на законодавчому рівні, вважають урядовці. Відтак вони пропонують встановити, що зазначені особи нестимуть адміністративну відповідальність за вказані правопорушення на загальних підставах. Мають на меті також привести у відповідність до законодавства перелік категорій осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів. А в статті 268 — встановити, що справи про зазначені адміністративні правопорушення можуть розглядатися без обов’язкової присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, в разі якщо така особа була належним чином повідомлена про розгляд справи, однак не з’явилась на засідання.
Під час обговорення члени комітету підтримали пропозицію притягнення до відповідальності за вчинення домашнього насильства чи насильства за ознакою статі на загальних підставах, а також проходження програми для осіб, які вчинили такі злочини. Однак члени комітету вважають недостатньо обґрунтованою пропозицію щодо можливості розгляду справ без обов’язкової присутності особи. Мовляв, у пояснювальній записці до законопроекту відсутня будь-яка статистика з приводу осіб, які ухиляються від адміністративної відповідальності через неявку до суду. У чинній редакції статті 268 Кодексу про адмінправопорушення зазначено, що в разі ухилення від явки на виклик органу внутрішніх справ або судді районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду, особу може бути піддано приводу органом внутрішніх справ (Національною поліцією), вказують парламентарії.
Розгляд справи без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, може призвести до порушень її конституційних прав на справедливий суд. Водночас під час засідання комітету звертали увагу й на те, що фіксуються непоодинокі випадки, коли зазначена особа вчасно не отримує повістки в суд, у тому числі, через умисні дії членів своєї сім’ї. Тож питання врахування зазначеної пропозиції можна розглядати тільки після комплексного аналізу ефективності дії закону про запобігання та протидію домашньому насильству протягом 2018— 2020 років та лише одночасно із внесенням змін до цього закону. А тому народні депутати рекомендували Верховній Раді розглянути законопроект у першому читанні та прийняти за основу з урахуванням пропозицій комітету. Документ має пройти схвалення ще в шести комітатах. А головним у розгляді цього питання визначено Комітет з питань правоохоронної діяльності.