Лише кілька країн у світі займаються виготовленням лопатей для важких вертольотів — це США, Росія, Китай, працює у цьому напрямі також Євросоюз. Тепер до них приєдналася й Україна.

У Запоріжжі на льотно-випробувальному комплексі АТ «Мотор Січ» розпочалися льотні випробування лопатей несучого гвинта, вперше створених і виготовлених в Україні для важких вертольотів зі злітною масою 10—12 тонн.

Першим з новими лопатями запустився вертоліт Мі-24. Він зробив коло на стартовому майданчику і піднявся в повітря. Льотчик-випробувач Володимир Колесник зробив віраж з креном у 60 градусів, «гірку» і розворот. На його думку, цього достатньо, щоб показати, що вертоліт маневрений і стійкий: «Машина пілотується м’яко, без будь-яких особливостей і на глибоких віражах, і на певному маневруванні. Лопаті виконано на високому рівні».

Наступним злетів вертоліт Мі-8 МСБ з композитними лопатями. Підготовку виробництва таких лопатей на підприємстві заплановано на 2021 рік.
Головний конструктор вертольотів злітною масою 10—11 тонн Олександр Жердєв підкреслив, що перший комплект виготовлених лопатей стоїть на вертольоті, другий також уже готовий до випробувань. У виробництві цієї продукції задіяно наукоємні технології, сучасне обладнання та випробувальні стенди. Використано досконаліші матеріали.

«У процесі заводських випробувань лопатей буде підтверджено їхні характеристики, заявлені відповідно до тактико-технічних завдань. У 2021 році заплановано держвипробування. А далі — серійне виробництво. Ми хочемо замкнути повний цикл доопрацювання, модернізації та створення нової вертолітної техніки на нашому підприємстві», — сказав конструктор.

На думку президента АТ «Мотор Січ» В’ячеслава Богуслаєва, головна перевага нових лопатей полягає в тому, що вони вітчизняного виробництва. Сектор важких вертольотів становить 17% від загальної кількості гвинтокрилої техніки, що випускається. Займатися лопатями на підприємстві почали лише десять років тому. Це рекордно стислий термін для освоєння такого виду продукції.

Сьогодні будуємо лінію з випуску лопатей вертольотів — шістдесят комплектів на рік. У 2021-му їх буде зроблено двадцять. У технології закладено новітні світові досягнення щодо матеріалів і клеїв, що забезпечують надійність виробів.

«Здійснено всі необхідні розрахунки щодо міцності і аеродинаміки, і це дає гарантію того, що ресурс українських лопатей буде вищим, ніж у аналогів зарубіжного виробництва. Наступний етап — створення композитних лопатей. Наразі є труднощі з постачанням необхідних сучасних матеріалів. І велика надія на українські науково-дослідні інститути, які могли б допомогти з цими дефіцитними матеріалами», — додав В’ячеслав Богуслаєв.

Присутній на випробуваннях Головнокомандувач Збройних Сил України Руслан Хомчак розповів, що ті лопаті, які були в нас на цих вертольотах, уже вичерпали свій ресурс і не можуть підняти їх у небо: «Сьогодні ми побачили нові лопаті, виготовлені в Україні. І ця подія відкриває нові можливості для нашої вертолітної техніки, на якій тепер можна літати, навчати пілотів і виконувати бойові завдання. У нас чотири армійські бригади з нетерпінням чекають на ці лопаті. І ми сподіваємося на істотну допомогу підприємства «Мотор Січ» у відновленні нашого парку вертольотів».

Віце-прем’єр-міністр України — міністр з питань стратегічних галузей промисловості України Олег Уруський зазначив, що Україна, безумовно, зацікавлена у виробництві вітчизняних лопатей для важких вертольотів: «Це знакова подія, що суттєво впливає на сферу виробництва вертолітної техніки в Україні і обороноздатність нашої держави. Ми постійно контактуємо з керівництвом підприємства і робитимемо все, щоб «Мотор Січ» працювало. І першим кроком, думаю, буде держзамовлення на лопаті».

Фото Юлії БОРИСЕНКО.