Доповідаючи на засіданні комітету законопроект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо застосування до засуджених та осіб, які тримаються під вартою, заходів примусового годування» (№ 4324) заступник міністра юстиції Олександр Банчук зазначив, що цей документ — юридичне зобов’язання України перед Європейським судом з прав людини та розроблений на підставі окремих рішень ЄСПЛ. «Оскільки механізм примусового годування не закріплено в українському законодавстві, то відповідні процедури передбачає розроблений законопроект», — підкреслив він.
Доповідач також обґрунтував необхідність прийняття законопроекту тим, що на сьогодні існують випадки, коли засуджені або особи, взяті під варту, з різних причин свідомо відмовляються від прийняття їжі (оголошують про голодування). Такий вид протесту завдає колосальної шкоди здоров’ю зазначених осіб, а також є смертельно небезпечним.
Питання примусового годування було висвітлено, зокрема, в рішенні Європейського суду з прав людини «Невмержицький проти України», що загалом стосується порушення статті 3 Конвенції про захист прав і основоположних свобод у зв’язку з примусовим годуванням заявників.
ЄСПЛ також було встановлено, що під час застосування заходів примусового годування необхідно переконатись щодо існування медичної необхідності, яка полягає, зокрема, у проведенні медичного дослідження, та належних медичних документів, на підставі яких вважалося б за необхідне застосування до конкретного затриманого, який свідомо голодує, примусового годування.
У Кримінальному процесуальному кодексі відсутня норма, що стосується процедури розгляду судами примусового годування осіб, які тримаються під вартою. У зв’язку з цим та враховуючи положення статті 2 Кримінального процесуального кодексу, якою передбачено, що завданнями кримінального провадження є те, зокрема, щоб жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження було застосовано належну правову процедуру, проектом закону пропонується внести зміни до Кримінального процесуального кодексу України.
Інформаційне управління апарату Верховної Ради України.