Проект, що його реалізують нині на державному суднозаводі «Паллада» у Херсоні, справді є грандіозним. І з технічної точки зору, і за задумом. Адже на верфі вперше в Україні збудували мобільний причал для військових кораблів вагою 420 тонн, завдовжки 57 метрів і завширшки 7 метрів! І при тому, що він монолітний, за потреби споруду можна демонтувати і знову встановити на іншій ділянці узбережжя.

— Угоду з Міністерством оборони України уклали 16 жовтня, тоді ж отримали аванс. Але роботи з проектування та будівництва причалу почали навіть раніше. Просто ми не сумнівалися, що отримаємо цей підряд — адже більше ніхто в країні таку продукцію не виготовляє, — відкрив невеличку таємницю заступник директора «Паллади» з виробництва Георгій Клименко. — Понтон-велетень складається зі стійкого залізобетону на основі сульфатостійкого цементу, який може протистояти руйнівній дії солоної морської води не менше п’ятдесяти років. Його конструкцією передбачена можливість подавати на кораблі прісну воду, підключати електроенергію. І при цьому підготувати причальний комплекс до роботи можна за якийсь тиждень, а демонтувати навіть швидше — за три-чотири дні.

Основний виробничий профіль херсонської верфі — будівництво доків для судноремонту вантажопідйомністю від 8,5 до 30 тисяч тонн. Але тут давно опанували й виготовлення залізобетонних понтонів різного призначення — від тих само причалів до плавучих ресторанів. Перший великий причал виготовили ще за СРСР, але складався він з трьох секцій. Вони розташовані по всій Україні, від кримської Балаклави до Києва. Однак настала економічна криза, і нових контрактів на доки «Паллада» вже кілька років поспіль не отримувала. Тож оборонне замовлення на монолітного велетня тут сприйняли з радістю — це була не тільки можливість заробити для 250 корабелів, а й своєрідний виклик. З ним цілком успішно впоралися, до того ж за три місяці замість чотирьох. Коли автору цих рядків дозволили оглянути мобільний причал, там уже тривали завершальні «косметичні» роботи — фарбування (дивись фото), зварювання допоміжних конструкцій у верхній частині.

— Я на «Палладі» вже шістнадцять років, тож жодних складнощів у виконанні виробничих завдань на мобільному причалі не бачив. Хоча попрацювати довелося добре — і понаднормово, і навіть у вихідні. Але задоволений: адже зарплату з усіма надбавками та преміями нам платили по двадцять тисяч гривень на місяць і більше, — розповідає бригадир Сергій Полусмяк (на знімку).

Після завершення військового прийняття мобільний причал має рушити до місця призначення — у порт «Южний». Поведуть його Чорним морем на буксирі, й лише стерегтимуться, щоб у шторм вище чотирьох балів не потрапити. А в «Южному» до дітища херсонських корабелів надалі зможуть швартуватися або по чотири сторожові катери типу «Айленд», або більший корабель ВМСУ місткістю до тисячі тонн. Для цього, щоправда, потрібно облаштувати ще й деякі наземні споруди, причальну «стінку» тощо. Але поза всяким сумнівом, у 2021 році військовим суднам України у «Южному» буде комфортніше.

Херсон.

Фото автора.