За складними розрахунками стоять не просто загальні цифри, а перспектива того, як житиме в цей час кожне підприємство, установа і звичайна родина. Перше враження — позитивне. Бо доходи обласного бюджету Хмельниччини без урахування міжбюджетних трансфертів мають становити понад 1,3 мільярда гривень, що майже на 146 мільйонів більше, ніж попереднього року. Та це лише враження від цифри. Бо насправді реальні витрати вже давно переважають наші доходи, хоч останні теж начебто зростають.
Звідки візьмуться гроші?
Левову частку доходів до обласного бюджету забезпечать самі мешканці краю, бо понад 90 відсотків надходжень — це податок на доходи фізичних осіб. Арифметика проста: що більші будуть зарплати, то вищий і податок із них. Упродовж року він має становити понад мільярд гривень і зрости на 14 відсотків порівняно з минулим роком.
Високі зарплати пов’язують насамперед із підвищенням розміру мінімальної заробітної плати до 6000 гривень у січні та 6500 гривень у грудні. А ще мають збільшитись на чверть посадові оклади працівників першого тарифного розряду єдиної тарифної сітки. Тобто можна не сумніватись, що бюджетникам пощастить — їх статки хоч трохи, але зростуть. Та перспектива вищих заробітків радує далеко не всіх. І питання не в тому, чи хоче малий та середній бізнес платити більше своїм найманим працівникам, а в тому, чи зможе він це зробити.
Підприємцям дедалі важче справлятись із фінансовими проблемами. Чимало з них уже тепер подейкують про те, що змушені будуть піти в «тінь», якщо доведеться платити вищі зарплати і податки, бо інакше вони просто не виживуть. Тож сподівання, що бізнес триматиме на своїх плечах бюджет, не надто оптимістичні.
Як зазначали в департаменті фінансів облдержадміністрації, торік через карантин та різні економічні труднощі підприємствам доводилось скорочувати трудову діяльність. І це не могло не позначитись на темпах зростання доходів місцевих бюджетів. Ситуація ускладнювалась ще й тим, що в окремі місяці зарплата зменшувалась порівняно з попередніми. І лише до кінця року в загальному підсумку її вдалось дещо стабілізувати.
А як події розвиватимуться цьогоріч, сказати важко. Адже прибрати негативні чинники, які гальмували розвиток економіки, не вдалось.
Тенденція — зниження дотаційності
Відчує область і зменшення трансфертів, які надаються з державного бюджету. Порівняно з минулим роком Хмельниччина недоотримає майже 236 мільйонів гривень. На це вплинула ціла низка чинників. Зокрема, й той, що область не отримуватиме медичну субвенцію, оскільки оплата медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я здійснюватиметься з державного бюджету за договорами з Національною службою здоров’я України. На чверть буде менша й додаткова дотація на утримання закладів освіти.
Загалом тенденція до зниження дотаційності обласного бюджету буде стабільна. Як наслідок — баланс того, що вдасться заробити самим і чим готова допомогти держава, матиме такий вигляд: власні доходи повинні зрости на 145,8 мільйона гривень, а обсяги трансфертів, які надаються з державного бюджету обласному, зменшаться на 236 мільйонів і в кінцевому підсумку становитимуть 1,6 мільярда гривень.
Це означає, що доходи обласного бюджету разом із трансфертами у новому році становитимуть понад 2,96 мільярда. Для порівняння: минулорічний базовий бюджет обчислювався у 3,9 мільярда гривень доходів.
А видатки менші не стають
Проте витрачати менше навряд чи вдасться. Навпаки, на освіту, медицину депутати обласної ради передбачили більші витрати. Зокрема, на утримання закладів освіти та здійснення заходів, що фінансуються через Департамент освіти і науки облдержадміністрації, передбачено понад мільярд гривень, що на 17,6 відсотка більше, ніж у базовому бюджеті минулого року.
А от із закладами охорони здоров’я картинка інша. На їх утримання в обласному бюджеті заплановано лише 318 мільйонів гривень. Це на третину менше, ніж торік. Що-
правда, самі медичні установи не повинні відчути скорочення фінансування, бо гроші до них надходитимуть із НСЗУ. А от як у цьому разі буде пацієнтам, наразі спрогнозувати важко. Уже тепер лікарні та поліклініки оприлюднили доволі високі розцінки на різні види медичних послуг.
У тому, що практично всі населені пункти отримали вкрай напружені бюджети, вже переконалися місцеві керманичі. Так, міський голова Хмельницького Олександр Симчишин назвав цьогорічний бюджет найгіршим із 2015 року. І це попри той парадокс, що бюджет обласного центру можна вважати одним із найуспішніших в області.
Теоретично місто зможе забезпечити свої нагальні видатки. А от щодо розвитку є проблеми.
— Для мене визначальним є бюджет розвитку, який у 2021 році становитиме лише 277 мільйонів гривень. Щиро сподіваємося, що нам вдасться залучити додаткові надходження і збільшити цю суму. Наразі передбачаємо доходи в три мільярди гривень. Бюджет збалансований. Поставили серйозні завдання стосовно дохідної частини: будемо активно працювати над підвищенням зарплат, легалізацією тіньової зайнятості тощо, — поділився своїми бюджетними враженнями і планами Олександр Симчишин.
Працювати є над чим. На місцях усім давно зрозуміло: заробляти гроші буде вкрай складно. А отже, і витрачатимуть їх з обережністю.
Хмельницька область.
До речі
Затверджено більшість бюджетів місцевих громад
За повідомленням Міністерства фінансів України, в грудні 2020 року більшість місцевих громад завершили процес планування бюджетів прийняттям рішення відповідної місцевої ради про місцевий бюджет на 2021 рік.
Нагадаємо, що відповідно до статті 77 Бюджетного кодексу України, місцеві бюджети затверджуються до 25 грудня року, що передує плановому.
Станом на 6 січня 2021 року Мінфін має інформацію про затвердження 1298 бюджетів, що становить 81 відсоток від їх загальної кількості (1597). Зокрема, затверджено 22 обласні бюджети та бюджет міста Києва (не затверджено бюджети Волинської та Чернігівської областей); 92 районні бюджети (не затверджено — 27); 1172 бюджети територіальних громад (не затверджено — 266).
Вл. інф.