Йдеться про передачу функцій Інспекції з підготовки та дипломування моряків Державній службі морського та річкового транспорту України (Морської адміністрації України). Постанова уряду викликала, м’яко кажучи, шторм протестів і обурення моряків України, а сьогодні таких у нашій країні налічується понад 250 тисяч.

Що спричинило протести моряків? Інспекція, нагадаю, забезпечувала роботу Державних кваліфікаційних комісій (ДКК), контролювала функціонування Державного реєстру документів моряків України, видавала послужні книжки моряка. Вона активно співробітничала зі світовими організаціями, що займаються морськими бізнесом. Як відомо, моряки з нашої країни є затребуваними у світовому судноплавстві як прекрасні фахівці, на яких фіксується постійний попит. За тридцять років існування Держінспекція здобула авторитет як в Україні, так і в міжнародній морській бізнес-спільноті.

Якщо говорити про покрокові дії, то Державна морська адміністрація України (ДМА) повинна була внести зміни до нормативно-правових актів, які регламентують питання підготовки та дипломування моряків, роботи ДКК тощо. Також ДМА зобов’язана була забезпечити виконання вищезгаданих функцій необхідним персоналом, укомплектувати ДКК екзаменаторами та гарантувати захист персональних даних моряків від зовнішнього втручання при забезпеченні роботи Державного реєстру документів моряка. Завданнями ДМА також мають стати видача підтверджень визнання дипломів, атестація інструкторів учбово-тренажерних закладів і створення державних кваліфікаційних комісій. За словами «адміралів» із ДМА, такі зміни, за твердженням розробників нормативного документа, є першим кроком у спрощенні системи підготовки й дипломування моряків.

За словами міністра інфраструктури України Владислава Криклія, так зване спрощення також передбачає впровадження зручних цифрових сервісів, зокрема, електронного кабінету моряка. Він підкреслив, що це дозволить унеможливити корупцію, а також звільнить моряків від посередників і необхідності особистої присутності.

— Ми спрощуємо систему підготовки й дипломування моряків, щоб унеможливити корупцію, впровадити зручні цифрові сервіси й звільнити моряка від посередників під час проходження цих процедур. Першим нашим кроком є зменшення кількості органів, залучених до цього процесу. Ми передаємо функції Морської адміністрації і ліквідуємо Інспекцію з питань підготовки та дипломування моряків. Дякую членам уряду за підтримку цього рішення, — сказав Владислав Криклій.

Минуло чотири місяці від дня ухвалення Кабінетом Міністрів згаданої постанови. Що змінилося за цей час?

Підводні рифи ліквідації

Позиція Морської адміністрації України, яка виступила ініціатором прийнятого документа, на перший погляд, просякнута винятково бажанням навести лад і впровадити законність у системі дипломування моряків та повного унеможливлення корупції у цій сфері. А як вийшло насправді? З якими труднощами зіткнулися моряки, насамперед ті, які працюють «під прапором»?

По-перше, якщо раніше моряки вирішували питання з дипломуванням, сертифікацією, отриманням послужних книг тощо виключно в морських містах країни, то тепер їм необхідно їхати для цього до Києва. Погодьтеся, певний дискомфорт тут все-таки є. Створювані згідно з постановою електронні кабінети моряків практично так і не запрацювали ефективно.

У результаті типова картина тут така.

На жаль, чинний порядок роботи ДКК не визначає терміну, протягом якого моряка зобов’язано бути допущено до засідання ДКК, від дати подання заявки. В нормативних актах не визначено порядок роботи електронного кабінету моряка, процедури прийму й розгляду заяв в електронній формі, а сам електронний кабінет моряка запроваджувався як експеримент. 
За таких умов єдиним доказом відправлення заявки на проходження ДКК може бути тільки скрін екрана комп’ютера із зазначенням дати й часу подання заявки.

Деяким морякам було відмовлено в допуску до ДКК — наприклад, сьогодні підтвердити (частково чи повністю) стаж плавання. Але  в електронному кабінеті не вказується конкретна причина відмови з посиланням на пункт вимог, що порушені. Зважаючи на те, що процедури роботи електронного кабінету моряка не визначено, така «віртуальна відмова» не може бути оскаржена, бо немає належним чином оформленого рішення про відмову.

У зазначених ситуаціях сьогодні юристи рекомендують подавати документи особисто, відвідавши найближчу регіональну філію інспекції, чи відправити документи поштою з повідомленням про вручення.

У такій цілковитій плутанині виплили з тіні посередники-«рішали».

Моряків, які офіційно подавали скарги на дії чиновників, у найкоротші строки було допущено до засідань ДКК, вони одержували документи після тривалих затримок тощо за допомогою посередників. І, звісно, ті діяли не як волонтери. Мало того, чиновники як виправдання своєї бездіяльності часто використовують аргумент: «жодних проблем у моряків немає, адже до нас не надходило скарг». Саме тому важливим є звернення кожного моряка.

У результаті «морського бою» чиновників машина із забезпечення умов для моряків і видачі їм необхідних документів, котра колись чітко працювала, застопорилася. Залихоманило весь міжнародний морський ринок. А глибинні причини цієї «лихоманки» виявилися в Україні.

Замість епілогу

23 грудня 2020 року Окружним адміністративним судом м. Києва винесено ухвалу про забезпечення адміністративного позову, заявленого до Кабінету Міністрів України і Міністерства інфраструктури України про визнання протиправними і нечинними низки нормативно-правових актів, прийнятих у зв’язку з ліквідацією Інспекції з підготовки та дипломування моряків, передачею її функцій Морської адміністрації України, а також для забезпечення виконання Морською адміністрацією України функції з дипломування моряків, у тому числі, в частині організації роботи Державних кваліфікаційних комісій.

Цією ухвалою суд призупинив чинність постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2020 року № 739 «Деякі питання дипломування моряків», а також дію низки наказів Міністерства інфраструктури України, в тому числі, в частині визначення повноважень Морської адміністрації України щодо:

l прийму заяв від моряків для підтвердження кваліфікації в ДКК,

l проведення засідань ДКК,

l засвідчення протоколів ДКК із використанням електронних цифрових підписів,

l скасування стягнення оплати за підтвердження кваліфікації,

l ведення Реєстру документів моряків України,

l реєстрації номерів сертифікатів про проходження моряками підготовки в учбово-тренажерних центрах.

Експрес-коментар

Михайло МІюсов, ректор Національного університету «Одеська морська академія», доктор технічних наук, професор, заслужений працівник освіти України:

— На жаль, Мінінфраструктури не чує ні моряків, ні навчальні заклади, ні морську громадськість. Міністр інфраструктури вважає, що ліквідація Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків дозволить перемогти корупцію в системі дипломування. Але схеми вибудувано в такий спосіб, що вони, начебто, не мають жодного стосунку до дій чиновників. Схема працює в тіні через посередників, а моряк не може отримати робочий диплом. Особливо небезпечно, що цю схему намагаються поширити на випускників навчальних закладів. Ми вважаємо, що перший робочий диплом має видаватися випускникові морського навчального закладу на підставі результатів випускної атестації, у якій беруть участь професіонали галузі.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.