Робота за європейськими стандартами якості давно стала правилом для колективу ПАТ «Хмельницькобленерго»
У цих словах немає ані публіцистичної метафори, ані бажання зачепити вкрай болючу нині європейську тему. Це ті реалії, якими вже не перший рік керуються хмельницькі енергетики. Одним із підтверджень цього є те, що в рамках ділового марафону «Сходження до вершин європейської досконалості», що здійснюється за підтримки Європейського фонду управління якістю, нинішнього року публічне акціонерне товариство стало переможцем Українського національного конкурсу якості. А нещодавно отримало ще й диплом переможця Міжнародного турніру з якості країн Центральної та Східної Європи в номінації «Великі підприємства». Експерти Європейського фонду управління якістю (EFQM) видали компанії сертифікат «Визнання досконалості в Європі: п’ять зірок». Поки такої нагороди немає жодна українська компанія.
Тепер у найближчих планах «Хмельницькобленерго» — отримати загальноєвропейське визнання і підтвердження тих стандартів управління, які дуже старанно і наполегливо впроваджує у своїй діяльності компанія. Аналізуючи зроблене і розглядаючи майбутні плани, можна не сумніватися, що ці вершини буде підкорено.
Розпочали з нуля, щоб стати кращими
Якби наприкінці 90-х років хтось сказав, що саме хмельницькі енергетики зможуть зробити справжній прорив у галузі, це викликало б щонайменше посмішку подиву. Адже тоді підприємство відділили від вінницького об’єднання і, як водиться в таких випадках, левову частку майна та всіх статків у вигляді добре розвинутої виробничої інфраструктури отримав головний офіс. А хмельничани залишилися із трьома скромними виробничими підрозділами. Порівняно з усіма областями це був найнижчий стартовий капітал.
— У таких умовах навіть просто підтримувати виробничий процес було доволі проблематично, — пригадує Олександр Шпак (на знімку), незмінний керівник компанії з 1998 року, заслужений енергетик України, кавалер орденів «За заслуги» ІІ та ІІІ ступенів. — А ми ще й поставили собі завдання обживатися новим майном, вибудовувати практично з нуля всю інфраструктуру, створити сучасну компанію.
До того ж за стратегічним задумом генерального директора і тоді, і тепер усе тут роблять, намагаючись іти на кілька кроків уперед від теперішніх можливостей і технічних досягнень. Щоб кожен новий об’єкт мав сучасний вигляд і не потребував доробок протягом хоча б трьох десятиліть. До того ж не тільки зовні, але й технологічно.
І розбудову розпочали не з центрального офісу, як це частенько буває, а з периферії, дбаючи насамперед про достойні умови для обслуговування споживачів і роботи працівників компанії.
Сьогодні в ПАТ «Хмельницькобленерго» працюють понад 3,7 тисячі людей. Створивши розширену інфраструктуру, товариство має 26 відокремлених підрозділів.
А от із приміщенням для управлінців вирішили не поспішати. Досі керівний апарат розмішується в п’яти різних будівлях, розкиданих по місту. Але це не завадило компанії розробити надзвичайно ефективну систему управління, котра не раз була відзначена престижними сертифікатами і українського, і міжнародного зразків. Цей потужний напрям роботи вартий окремої розповіді. До прикладу, тільки цьогоріч майже два десятки молодих керівників компанії розпочали навчання на базі Тернопільського національного університету за програмою перепідготовки управлінських кадрів «Українська ініціатива» з отриманням другої вищої освіти за фахом «Менеджмент організацій». А загалом шістдесят фахівців-енергетиків уже пройшли таке навчання і тепер стажуються на кращих європейських підприємствах, оволодіваючи сучасними методами ведення бізнесу.
Споживач — найвища цінність компанії
Це не просто гасло. У цих словах закладена основа стратегії «Хмельницькобленерго».
Так сталося, що через приватизацію, яка затяглася на довгих шістнадцять років, відповідно до законодавства компанія не може використовувати свої активи як забезпечення для залучення інвестицій та довгострокових кредитів на розвиток. Здавалося б, за таких фінансових обмежень немає жодних можливостей для росту і розвитку. Але всупереч такій логіці в компанії знайшли свій потужний, а головне стабільний резерв — споживача.
— Це саме він є нашим головним інвестором, і ми повинні не просто високо цінувати це, а ставитися з особливою увагою і турботою до кожного споживача, — переконаний Олександр Шпак.
Ця турбота виявляється не на словах. Вона — в найсучасніших сервісних центрах, котрі один за одним зводить акціонерне товариство. Перший з’явився в обласному центрі і став своєрідним еталоном не тільки для області, а й для інших енергетичних компаній країни. За ним такі ж гарні і комфортні приміщення почали з’являтися і в Летичеві, Шепетівці, Нетішині, Меджибожі.
Цьогоріч запрацював новий сервісний центр у Дунаївцях, а до професійного свята в компанії планують справити новосілля у відновленому приміщенні в Ярмолинцях. Щоправда, зовнішні оздоблювальні роботи ще продовжуватимуться. Та після їх завершення будова, котру довелося компонувати з двох окремих будинків, стане справжньою окрасою райцентру.
А паралельно вже починаються будівельні роботи в Городку. Тут поки що залишаються найгірші умови і для споживачів, і для працівників. Старі будівлі розташовані на околиці містечка, куди навіть діставатися проблематично. Але «Хмельницькобленерго» кардинально розв’язуватиме цю проблему. Вже викуплено частину порожніх цехів колишнього заводу. Занедбані приміщення так само мають перетворитися на красиву споруду у зручному місці на центральній вулиці райцентру.
Поруч має розташуватися й нова ремонтно-виробнича база. За своїм технічним оснащенням і можливостями це буде виробництво справді європейського зразка, котре обслуговуватиме не лише Хмельницьку, а й енергокомпанії сусідніх областей. Сюди підбирається таке високопрофесійне обладнання, контрольно-вимірювальні прилади та випробувальні стенди, на яких можна буде ремонтувати та відновлювати стару техніку до такого рівня, щоб вона працювала не гірше, ніж нова.
Про технічні новації компанії окрема розмова. А от своєї черги на поліпшення сервісної бази вже чекають Славутський, Старокостянтинівський, Красилівський райони.
Наближаються до завершення і роботи з реконструкції інженерно-лабораторного корпусу в обласному центрі. За задумом це буде споруда найвищого класу. Одночасно компанія хоче зробити подарунок всім хмельничанам у співпраці з місцевою владою, облаштувавши пішохідну зону на прилеглій вуличці.
У різних населених пунктах області споживачам надаються послуги в семи сервісних центрах та 25 сервісних пунктах підвищеної комфортності. Щороку компанія впроваджує кілька проектів із введення в дію нових центрів.
На переконання генерального директора Олександра Шпака, в компанії працюють прекрасні люди, з ними можна розв’язувати будь-які проблеми. Питання лише в рівні досконалості управління та доступі до інвестицій.
На крок випереджаючи всіх
Компанія постійно модернізується. В умовах обмежених інвестицій обираються пріоритети, але те, що втілюється в життя, обов’язково відповідає рівню ХХІ століття і розраховано на те, щоб до нього не повертатися щонайменше 30 років.
Це не перебільшення. Стратегія розвитку компанії прорахована так, що вона розбудовується гармонійно в усіх напрямах. Технічна складова розбудови — це той фундамент, на якому впевнено стоїть вся структура.
В обласному центрі наближається до завершення будівництво нової закритої трансформаторної підстанції з елегазовим розподільчим пристроєм 110 кВ, з унікальними технічними можливостями. Генеральний директор може годинами розповідати про неї. По суті, це буде перша трансформаторна підстанція з АСУ ТП. Безперечно, все це оцінять фахівці. Але, навіть не розбираючись у суто технічних тонкощах, усі переваги цього об’єкта зможуть оцінити пересічні хмельничани.
— Це своєрідний подарунок нашої компанії рідному місту, — каже Олександр Леонідович. — Адже підстанція обслуговуватиме не тільки теперішніх споживачів електроенергії з центрального і кількох прилеглих мікрорайонів міста, а й тих, хто приєднається до них в разі зведення новобудов, здешевивши в такий спосіб будівництво всіх нових об’єктів на цій території.
Отримувати такі коштовні подарунки місту доводиться нечасто. Та варто сказати, що для самої компанії цей об’єкт теж був своєрідним інвестиційним бонусом — визнанням його успішної роботи з боку НКРЕ та Міністерства енергетики і вугільної промисловості. Саме після того, як на базі ПАТ «Хмельницькобленерго» було проведено перше виїзне засідання Національної комісії регулювання енергетики, досвід роботи хмельничан визнано гідним поширення в обласних енергокомпаніях. Щоб підтримати старання колективу й схвалено рішення про будівництво нової підстанції для забезпечення новобудов центральної частини обласного центру.
Ще одним подарунком до свята і для самої компанії, і для хмельничан стало введення в дію нового розподільчого пункту в центрі міста. Зведений практично з нуля на місці знесеного приміщення, оснащений новим устаткуванням, він розподілятиме енергію для більшої частини адміністративних, культурно-освітніх, лікувальних, фінансових установ обласного центру. Встановленими тут новими системами автоматики, телемеханіки, обліку енергії можуть похвалитися одиниці таких об’єктів у вітчизняній енергетичній галузі.
Такі об’єкти — це як потужні технічні акценти в роботі компанії. Планують наступний рік присвятити розвитку та ремонту електромереж. Тільки на це хочуть витратити близько 70 мільйонів гривень.
Новий рік стане часом європейських перетворень
— Якби не було перешкод, ми не навчилися б їх долати, — переконаний Олександр Шпак. — Усі роки докладаємо максимум зусиль для розвитку компанії. Тепер планку піднято так високо, що далеко не кожен зміг би її нести, а не те що досягнути. Й хоч би яка була заслуга кожного працюючого на підприємстві, навряд чи нам вдалося б цього досягти, якби жили і працювали відокремлено від усієї економічної системи.
Про здобутки компанії можна говорити багато. Скажімо, про те, що вона реалізувала перший і поки що єдиний проект із переведення цілого населеного пункту на електроопалення та електроплити. Чи про те, що завдяки технічним інноваціям їй удалось істотно зменшити рівень технологічних витрат електроенергії в мережах. Цим не просто наблизилися до європейських галузевих стандартів, але й зекономили майже 30 мільйонів гривень.
Або про те, що вона залишається єдиним енергетичним підприємством у країні, в штаті якого успішно працюють санаторій-профілакторій із дитячим табором, дитсадок, їдальня...
Як жартує генеральний директор, кожна ця тема вартує не те що газетної публікації, а кількох кандидатських і навіть докторських дисертацій.
Однак попереду вже нові завдання. Ще одна сходинка на шляху до нових вершин якості та досконалості буде подолана.
 
Хмельницький.
Фото з архіву «Хмельницькобленерго».
 
 Тисячі трудівників компанії забезпечують міцний зв’язок між виробниками електроенергії і кожним її споживачем.