На знімку: Під час засідання комітету.
Комітет з питань аграрної та земельної політики завершив розгляд пропозицій та поправок до законопроекту про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (реєстр. № 2194) та проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони (реєстр. № 2195). За результатами обговорення народні обранці ухвалили рішення рекомедувати Верховній Раді прийняти обидва документи «у другому читанні та в цілому як закон в редакції комітету із подальшим техніко-юридичним доопрацюванням».
Законопроект № 2194 покликаний врегулювати передачу земель державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання її функцій) до комунальної власності та реформувати систему управління у сфері земельних відносин, зняти штучні обмеження господарської діяльності для спрощення доступу населення та бізнесу до земельних ресурсів і зниження ризиків хабарництва та корупції у цій сфері.
Чи не найбільші дискусії викликали, зокрема, положення щодо лібералізації набуття іноземцями, іноземними юридичними особами права власності на ділянки несільськогосподарського призначення. З тексту вилучено норми, які дозволяли іноземним юридичним особам придбавати землі несільськогосподарського призначення державної і комунальної власності за погодженням з Кабінетом Міністрів.
Також виключена норма, яка забороняла Центру Державного земельного кадастру здійснювати будь-яку діяльність, крім адміністрування Державного земельного кадастру. Тобто Центр ДЗК і надалі зможе виконувати землевпорядні роботи, роботи зі зйомки тощо.
Водночас залишено повноваження Верховної Ради України щодо погодження припинення права постійного користування особливо цінними землями в частині земель історико-культурного призначення, природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.
Передбачено принцип мовчазної згоди на одержання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення ділянки у власність або користування, але лише у випадку, коли заявником є особа, котра має право власності на нерухомість, що розташована на ділянці.
А сільські, селищні, міські ради матимуть можливість здійснювати державний контроль за використанням земель за цільовим призначенням, недопущенням самозахватів ділянок та їх забур’яненням. Але пропонується, щоб ця норма набула чинності через рік, адже, як наголошувалося під час засідання, є вимоги бюджетного законодавства і треба передбачити відповідні видатки.
Метою законопроекту № 2195 є правове забезпечення публічності та прозорості аукціонів з продажу та передачі в користування земельних ділянок державної та комунальної власності, чому має посприяти проведення таких аукціонів в електронній торговій системі.
Законопроектом пропонується, зокрема, окреслити вимоги та обмеження щодо часу проведення земельних торгів; порядок реалізації переважного права орендаря на придбання ділянки у власність у разі продажу її на земельних торгах (через електронний аукціон); строки перерахування суми гарантійного внеску у разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності або права на неї; особливості проведення повторних земельних торгів. А також зберегти обов’язкове нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу ділянок.
Фото надано автором.