Перший (основний) № 4335, ініційований групою народних депутатів, зокрема, Ігорем Фрісом («СН»), Олександром Бакумовим («СН») та Олександром Федієнком («СН») та альтернативний № 4335-1 авторства Андрія Шараськіна з фракції «Голос». Профільний Комітет з питань правоохоронної діяльності, розглянувши обидва, рекомендував парламенту ухвалити в першому читанні основний законопроект «Про обіг цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї», а альтернативний «Про цивільну зброю та боєприпаси» відхилити.
Обидва законопроекти Верховна Рада мала розглянути у четвер, 4 лютого, проте черга до них так і не дійшла. «Таке затягування зрозуміле, оскільки будь-які пропозиції щодо зброї у суспільстві сприймаються неоднозначно», — переконаний народний депутат Михайло Цимбалюк («Батьківщина»).
За його словами, навколо теми легалізації короткоствольної вогнепальної зброї дискусія триває з початку часів української незалежності. Більшість політиків та експертів наголошують, що громадськість не готова до такого кроку. Водночас українцям дозволено легально володіти вогнепальною мисливською зброєю різного типу — починаючи від помпових рушниць, закінчуючи різноманітними карабінами, які за своїми характеристиками мало чим відрізняються від автоматичної зброї військовослужбовців.
«Особливо гостро питання легалізації зброї постало з початком російсько-української війни, коли на мирні території почали безконтрольно завозити найрізноманітніші види вогнепальної зброї», — наголошує М. Цимбалюк.
Що ж пропонують ці законопроекти? Наразі основний проект № 4335 запроваджує категорії цивільної вогнепальної зброї А, B, C, D, E залежно від її технічних характеристик; види зброї, заборонені до цивільного обігу; умови, за яких фізичні та юридичні особи мають право набувати у власність зброю, що перебуває в цивільному обігу та бойові припаси до неї. Передбачається також видача першого посвідчення власника зброї строком на три роки, а кожного наступного (продовженого) — на п’ять років за місцем реєстрації особи або постійного проживання (перебування) у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Нині більшість положень альтернативного законопроекту за своїм змістом є майже тотожними з основним і відрізняються лише деякими принциповими аспектами, наголосили у профільному комітеті.
Зокрема, в законопроекті № 4335-1, як і в проекті № 4335, легалізується набуття і використання короткоствольної нарізної вогнепальної зброї категорії С (пістолети та револьвери). Її власниками зможуть стати лише власники зареєстрованої вогнепальної зброї іншої категорії з мінімальним п’ятирічним стажем володіння такою зброєю, які не мають судимості за вчинення певних видів злочинів або не притягувалися до адміністративної відповідальності протягом останнього року за деякими адміністративними правопорушеннями. Водночас основний проект № 4335 вказану зброю дозволяє набувати у власність з 28-річного віку і зберігати її вдома без можливості носіння, а в альтернативному № 4335-1 дозволяється набуття такої зброї з 25-річного віку, та, крім зберігання її вдома, дозволяється і носіння такої зброї та регламентується його порядок.
В обох проектах передбачено створення Єдиного державного реєстру цивільної зброї. В основному законопроекті держателем такого реєстру визначено Міністерство внутрішніх справ, а в альтернативному — Міністерство юстиції.
На думку Михайла Цимбалюка, подані до розгляду парламентом законопроекти щодо зброї необхідно об’єднати та підготувати один документ і вже тоді виносити його до сесійної зали.
«Оскільки немає гарантій, що людина, яка зареєструє короткоствольну зброю, не буде її використовувати на вулиці або в автомобілі. А це може спричинити хаос. Тим більше, коли в країні складна соціальна ситуація і настрої населення доволі радикальні та небезпечні», — констатував політик.
Немає єдиної думки щодо легалізації зброї й у експертів. Принаймні перед тим, як запроваджувати такі законодавчі ініціативи, необхідно встановити надійні запобіжники, переконані вони, щоб уникнути потенційно негативних наслідків.
Статистика
Відповідно до опитування, проведеного групою Рейтинг на початку лютого, право приватних осіб на вогнепальну зброю підтримали 23% опитаних, проти висловилися 75%, вагалися з відповіддю 2%. Підтримка права на зброю зросла з 2014 року з 13% до 20—24% в 2018—2021 роках. Опитування проводилося 2-3 лютого по всій території України, крім тимчасово окупованих територій, серед 2000 осіб віком від 18 років методом телефонного інтерв’ю. Похибка становить не більш як 2,2%.