На засіданні Комітету 10 лютого 2021 року (протокол № 62) розглянуто заяву (від 29.01.2021 № 7д9/5-2021/24529 (365774) народних депутатів України — Першого заступника голови депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» Корнієнка О.С. та інших народних депутатів України, членів цієї депутатської фракції (всього 58 підписів) щодо висловлювань народного депутата України Рудика С. Я. на пленарному засіданні Верховної Ради України 28 січня 2021 року під час виступу (о 15 годині 03 хвилини) в ході розгляду за скороченою процедурою проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» (реєстраційний № 3196-Д).
Так, у заяві, зокрема, наведено витяг із стенограми пленарного засідання 28 січня 2021 року (виступ народного депутата України Рудика С. Я.), а також зазначено: «Згідно із статтею 21 Конституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гідності і правах. Права і свободи людини і громадянина є невідчужуваними та непорушними». У заяві народні депутати України також посилаються на результати проведеного Міжпарламентським союзом та Парламентською асамблеєю Ради Європи дослідження «Сексизм, домагання та насильство щодо жінок у парламентах Європи», в ході якого (дослідження) виявлено, що «сексизм, домагання та насильство щодо жінок у парламентах негативно впливають на фізичне та психологічне здоров’я. Вони також впливають на якість та ефективність роботи парламенту, а отже, і на державну політику. Як такі, сексизм, домагання та насильство щодо жінок у парламентах заважають парламентам бути місцями, які є всеохоплюючим та представляють суспільство в цілому». «На підставі викладеного, а також з урахуванням того, що згідно із нормами Конституції України носієм суверенітету й єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та місцевого самоврядування, а також той факт, що подібна поведінка представників влади не відповідає інтересам всіх категорій населення, у заяві висловлено прохання «розглянути питання притягнення до відповідальності народного депутата України Рудика Сергія Ярославовича за прояви сексизму та неетичні вислови під час пленарного засідання Верховної Ради України 28 січня 2021 року».
У свою чергу, на пленарному засіданні Верховної Ради України 2 лютого 2021 року у виступі з трибуни, яким за заявою двох депутатських фракцій було замінено перерву у пленарному засіданні, народний депутат України Совсун І. Р. зауважила таке: «Мене дивує, як і кожного в цьому залі, чого дівчинка, якій 32 роки, закликає нас проголосувати за один з дуже важливих документів», — саме так висловився народний депутат Сергій Рудик з цієї трибуни минулого тижня, коли обговорювався законопроект про Службу безпеки. Він це сказав про нашу колегу Мар’яну Безуглу, до цього зневажливо згадав ще депутатку попереднього скликання Ірину Сисоєнко».
З питань, що порушені у заяві та у виступі народних депутатів України, Комітет зазначив таке.
Повноваження народного депутата України визначаються Конституцією та законами України (частина четверта статті 76 Конституції України). При виконанні своїх повноважень народний депутат України керується Конституцією України, законами України та загальновизнаними нормами моралі (частина третя статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України»).
Главою 9 Регламенту Верховної Ради України визначені положення щодо дотримання дисципліни та норм етики на пленарних засіданнях Верховної Ради України.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 51 Регламенту Верховної Ради України, якщо народний депутат України виголошує образливі слова на адресу іншого народного депутата України або депутатської фракції (депутатської групи), головуючий на пленарному засіданні попереджає цього народного депутата України про неприпустимість таких висловлювань або припиняє його виступ. Народний депутат України або представник депутатської фракції (депутатської групи), на адресу яких були виголошені образливі слова, може звернутися до головуючого на пленарному засіданні з вимогою про надання слова для репліки. Головуючий на пленарному засіданні надає слово для репліки народному депутату України або представнику депутатської фракції (депутатської групи) відразу після звернення або після завершення обговорення питання. Якщо народний депутат України, депутатська фракція (депутатська група), на адресу яких були виголошені образливі слова, вважають, що конфлікт не вичерпано і порозуміння між народними депутатами України не досягнуто, то вони подають заяву до комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту, який розглядає це питання на своєму засіданні. У таких випадках за висновком комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту, Верховна Рада України без обговорення може прийняти рішення про позбавлення народного депутата права брати участь у пленарних засіданнях (до п’яти пленарних засідань). Це рішення доводиться до відома виборців через газету «Голос України».
Згідно з положеннями статті 17 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», статті 51 Регламенту Верховної Ради України, Комітет звернувся з листом до народного депутата України Рудика С. Я. (лист від 02.02.2021
№ 04-28/08-2021/28657 (370375) з проханням надати пояснення щодо його висловлювань на пленарному засіданні Верховної Ради України 28 січня 2021 року та про які йдеться у заяві і виступі народних депутатів України.
Станом на 10 лютого ц. р. від народного депутата України Рудика С. Я. не надійшло жодних пояснень.
Комітет зазначив, що відповідно до статті 80 Конституції України, частини п’ятої статті 10 Закону України «Про статус народного депутата України» народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп.
Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується; конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані (частини друга, третя статті 8, частина друга статті 22 Конституції України); однією із конституційних гарантій є рівні конституційні права і свободи, рівність перед законом, не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (частини перша та друга статті 24 Конституції України).
У розвиток вказаних конституційних норм та з метою забезпечення рівних можливостей щодо реалізації прав і свобод людини та громадянина Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» визначає організаційно-правові засади запобігання та протидії дискримінації.
У частині другій статті 6 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» зазначено: форми дискримінації (визначені у статті 5 вказаного Закону) з боку державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, юридичних осіб публічного та приватного права, а також фізичних осіб, забороняються.
Підсумовуючи наведені вище норми Конституції України, норми законодавства з питань правового статусу народного депутата України, з питань запобігання і протидії дискримінації, народні депутати України також мають дотримуватися вимог законодавства щодо заборони дискримінації, що по суті кореспондується із приписом про неприпустимість їхніх дій всупереч правам і свободам людини і громадянина.
Комітет зазначив, що у частині першій статті 16 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» також передбачено відповідальність за порушення законодавства про запобігання та протидію дискримінації — особи, винні в порушенні вимог законодавства про запобігання та протидію дискримінації, несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність.
У свою чергу, статтею 161 Кримінального кодексу України передбачено відповідальність за порушення рівноправності громадян залежно від їхньої расової, національної належності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками.
Враховуючи положення частини п’ятої статті 51 Регламенту Верховної Ради України, заяву народних депутатів України — членів депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» та виступ народного депутата України Совсун І. Р. щодо висловлювань народного депутата України Рудика С. Я., Комітет прийняв рішення ухвалити зазначений висновок та рекомендувати Верховній Раді України без обговорення прийняти рішення про позбавлення народного депутата України Рудика С.Я. права брати участь у п’яти пленарних засіданнях Верховної Ради України і довести таке рішення до відома виборців через газету «Голос України».
Сергій КАЛЬЧЕНКО, голова Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України.