Діяльність Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (далі — Комітет) протягом четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання здійснювалася відповідно до затвердженого 15 липня 2020 року плану роботи Комітету (протокол № 47) із урахуванням прийнятих парламентом рішень і доручень Верховної Ради України та її керівництва.
Упродовж четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання діяльність Комітету була зосереджена на підготовці законопроектів про внесення змін до законів у сфері антикорупційної політики, здійсненні антикорупційної експертизи всіх законопроектів, що перебували на розгляді Верховної Ради України, та парламентського контролю за імплементацією антикорупційного законодавства.
У період вересня 2020 року — січня 2021 року проведено 17 засідань Комітету. На цих засіданнях розглянуто і обговорено 359 питань, з яких 182 питання пов’язано із здійсненням законопроектної функції, 100 питань стосувалися організації роботи Комітету, 18 питань — контролю за виконанням законів України, постанов Верховної Ради України та власних рішень.
У звітному періоді Комітетом отримано 853 доручення Голови Верховної Ради України щодо здійснення, відповідно до вимог статті 55 Закону України «Про запобігання корупції» та статті 93 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», антикорупційної експертизи законопроектів та підготовки експертного висновку щодо їх відповідності вимогам антикорупційного законодавства.
За цей самий період Комітетом затверджено 182 експертні висновки щодо проектів нормативно-правових актів, із них 16 законопроектів визнано такими, що містять корупціогенні фактори та не відповідають вимогам антикорупційного законодавства, до 57 надано зауваження.
Загалом упродовж четвертої сесії дев’ятого скликання секретаріатом Комітету опрацьовано та підготовлено до розгляду на засіданні Комітету 800 законопроектів у порядку антикорупційної експертизи.
Комітетом розглянуто 8 проектів законів, у яких Комітет визначено головним з підготовки і попереднього розгляду, та внесено для розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України, зокрема:
— проект закону про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції (реєстр. № 4470), поданий народними депутатами України Монастирським Д. А., Совгирею О. В. та іншими народними депутатами України (протокол № 60), та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому.
Верховна Рада України 15.12.2020 р. прийняла Закон № 1079-IX, яким усувається законодавча прогалина, що виникла у зв’язку з втратою чинності окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 від 27.10.2020, забезпечення належного функціонування Національного агентства з питань запобігання корупції та інституційного механізму запобігання корупції, а також встановлення додаткових особливостей щодо здійснення повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції стосовно суддів, суддів Конституційного Суду України, які спрямовані на забезпечення дотримання гарантій незалежності вказаних осіб;
— проект закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення особливостей складення протоколу про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 172-4-172-9 та 188-46, 212-15 стосовно судді, судді Конституційного Суду України (реєстр. № 4471), поданий народними депутатами України Монастирським Д. А., Совгирею О. В. та іншими народними депутатами України (протокол № 60), та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому.
Верховна Рада України 15.12.2020 р. прийняла Закон № 1080-IX, яким встановлюються додаткові особливості щодо здійснення повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції стосовно суддів, суддів Конституційного Суду України, які спрямовані на забезпечення дотримання гарантій незалежності вказаних осіб під час адміністративного провадження;
— проект закону про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки (реєстр. № 4135), поданий Кабінетом Міністрів України, та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу (протокол № 52). Верховною Радою України 05.11.2020 р. законопроект прийнятий за основу;
— проект закону про відновлення дії окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» та Кримінального кодексу України (реєстр. № 4304), поданий народними депутатами України Разумковим Д. О., Геращенко І. В. та іншими народними депутатами України, та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому (протокол № 54);
— проект закону про відновлення дії окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» та Кримінального кодексу України (реєстр. № 4304-1), поданий народним депутатом України Дубінським О. А., не відповідає вимогам антикорупційного законодавства та рекомендує Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні законопроект відхилити (протокол № 55);
— проект закону про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» (щодо уточнення окремих положень) (реєстр. № 4137), поданий народним депутатом України Стефанчуком Р. О., та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу (протокол № 54);
— проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (реєстр. № 3335-1-д), поданий народними депутатами України Янченко Г. І., Мошенець О. В. та іншими народними депутатами України, та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу (протокол № 60);
— проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів (реєстр. № 3450), поданий народними депутатами України Янченко Г. І., Ткаченком О. М. та іншими народними депутатами України, підготовлено для розгляду в другому читанні (протокол № 61);
— проект закону про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо роботи близьких осіб військових посадових осіб (реєстр. № 2799), поданий народним депутатом України Павлюком М. В., не відповідає вимогам антикорупційного законодавства та рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання (протокол № 62).
Для забезпечення основних напрямів діяльності в Комітеті діяли підкомітети, робочі групи.
8 вересня 2020 року відбулося засідання підкомітету з питань дотриманням антикорупційного законодавства у сфері реформування оборонно-промислового комплексу з питань удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку (голова підкомітету Поляков А. Е.) про розгляд проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку (реєстр. № 3553 від 28.05.2020 р.).
За результатами засідання підкомітету прийнято рішення рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку (реєстр. №3553) визнати таким, що не відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
У Комітеті з листопада по грудень 2020 року відбулося 13 засідань міжфракційної Робочої групи, створеної за дорученням Голови Верховної Ради для формування компромісної пропозиції, у зв’язку з втратою чинності окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 від 27.10.2020 р. щодо внесення змін до Закону «Про запобігання корупції» для відновлення повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції і передбачення певних особливостей декларування для суддів.
За результатами засідань міжфракційної Робочої групи розроблено нові проекти законів:
— про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції (реєстр. № 4470);
— про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення особливостей складення протоколу про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 172-4-172-9 та 188-46, 212-15 стосовно судді, судді Конституційного Суду України (реєстр. № 4471).
10 грудня 2020 року відбулося засідання Робочої групи з підготовки до другого читання проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів (реєстр.
№ 3450).
У засіданні Робочої групи взяли участь народні депутати України — суб’єкти права законодавчої ініціативи Радіна А. О., Янченко Г. І., Власенко С. В., та представники Національного агентства з питань запобігання корупції.
Упродовж січня 2021 року працювала Робоча група з підготовки до другого читання проекту закону про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки (реєстр. № 4135).
На виконання положення статті 5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» Комітет оголошував з 2 вересня по 23 вересня 2020 року та продовжив з 4 по 17 листопада 2020 року відбір кандидатів, діяльність яких пов’язана із запобіганням корупції, для визначення як представників від Верховної Ради України до складу конкурсної комісії з відбору кандидата на посаду Голови Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Наразі відбір не завершено у зв’язку з поширенням захворювання COVID-19.
У звітний період під головуванням заступника голови Комітету Янченко Г. І. продовжувала працювати Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів, яка діє відповідно до прийнятої Верховною Радою України постанови про утворення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів (реєстр. № 2601 від 05.06.2020 р.).
Упродовж вересня 2020 року — січня 2021 року було проведено 3 засідання Тимчасової спеціальної комісії, де обговорено і заслухано звернення інвесторів щодо можливого порушення їхніх прав.
Упродовж звітного періоду члени Комітету брали участь у заходах, на яких обговорювали питання запобігання корупції в Україні, зокрема в проведенні круглих столів, окремих зустрічей, пов’язаних із взаємодією з представниками відомих міжнародних організацій у сфері запобігання і протидії корупції.
У звітному періоді головою Комітету Радіною А. О. проведено низку робочих зустрічей із представниками державних органів, міжнародних організацій та дипломатичних представництв, на яких обговорювалися питання діяльності Комітету в межах предмету відання.
21 вересня 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у круглому столі «Діалог як інструмент розбудови доброго суспільства».
23 вересня 2020 року голова Комітету Радіна А. О. та перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяли участь у зустрічі з німецькими експертами щодо подій навколо антикорупційного законодавства та судової реформи. Під час зустрічі обговорювалася ситуація щодо рішення Конституційного Суду України про неконституційності повноважень Президента при утворенні Національного антикорупційного бюро України, а також рішення Верховної Ради України щодо комісії по відбору голови Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Метою заходу було з’ясування ризиків та шляхів усунення протиріч.
2 жовтня 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у першій онлайн-дискусії Ялтинська європейська стратегія (YES) на тему: «Перспективи реформ, безпеки та євроатлантичної інтеграції України».
30 жовтня 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. провів робочу зустріч з представниками посольства Канади щодо судової реформи в Україні.
12 листопада 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у круглому столі «Конституційна криза: діалог стейкхолдерів». На заході обговорювали такі теми:
1. Аналіз можливих шляхів розв’язання ситуації, що склалася навколо Конституційного Суду України.
2. Про потенційні рішення для налагодження взаємодії та запровадження конструктивних механізмів для посилення інституційної спроможності та незалежності судової системи.
3. Забезпечення механізму розподілу влади, системи стримувань та противаг.
13 листопада 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у робочій зустрічі з представниками Міжнародної спостережної місії Світового конґресу українців (СКУ) та Українського конґресового комітету Америки (УККА), на якій обговорювалися попередні етапи та продовження виборчого процесу в Україні.
25 листопада 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у дослідницькому заході (круглому столі), який було організовано Chatham House, на тему: «Куди рухається антикорупційна реформа в Україні?». На зустрічі обговорили ризики і перспективи антикорупційної реформи.
27 листопада 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у робочій зустрічі Програми USAID РАДА на тему: «Антикорупційна політика в Україні».
9 грудня 2020 року, у Міжнародний день боротьби з корупцією, голова Комітету Радіна
А. О. провела зустріч із заступником помічника державного секретаря Бюро у справах Європи та Євразії Джорджем Кентом, послом ЄС в Україні Матті Маасікас, радником з питань боротьби з корупцією Гельсінської комісії Полом Массаро. На зустрічі обговорили ключові інструменти та заходи боротьби з корупцією в Україні.
10 грудня 2020 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. узяв участь у дискусії, організованій аналітичною платформою VoxUkraine, на тему: «Конституційна криза в Україні» («Constitutional crisis in Ukraine: when and how can it be resolved?»).
21 грудня 2020 року голова Комітету Радіна А. О. взяла участь у зустрічі з заступником Голови ЄБРР в Україні Іриною Кравченко, Бізнес-омбудсменом Марчіна Свєнчіцькі та представниками Національного агентства з питань запобігання корупції. На зустрічі обговорили проблеми боротьби з корупцією в Україні, прийняття проекту закону про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки та внесення поправок до нього щодо діяльності інституту Бізнес-омбудсмена в Україні.
22 грудня 2020 року в Комітеті під головуванням заступника Голови Комітету Мошенець О. В. та голови підкомітету з питань антикорупційної політики у сфері цифрових інновацій та публічних даних Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики Жмеренецького О. С. відбулися слухання і обговорення проблемних питань, пов’язаних із «тінізацією» малого та середнього бізнесу.
У заході взяли участь народні депутати України, керівництво Державної митної служби України, Державної податкової служби України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, Експертної ради фракції політичної партії ВО «Батьківщина», представники бізнес-об’єднань.
28 січня 2021 року в Комітеті за участю народних депутатів України — членів Комітету відбулася робоча зустріч у форматі круглого столу народних депутатів України — членів Комітету з експертами з парламентського контролю Офісу парламентської реформи Проекту ЄС—ПРООН з парламентської реформи. На зустрічі обговорили аналітичний звіт за результатами оцінювання ефективності застосування законів України щодо конфлікту інтересів.
З метою реагування та в порядку контролю Комітет заслухав і обговорив:
1. Звернення народного депутата України — голови підкомітету Шинкаренка І. А. про звернення від ГО «Всеукраїнське об’єднання «Антикорупційний блокпост» щодо можливого неналежного досудового розслідування у кримінальному провадженні № 520200000000054 від 21.01.2020 року, розпочатому за фактом незаконного заволодіння посадовими особами ПАТ «Київгідромонтаж» державними коштами (протокол № 48 від 2 вересня 2020 року). Комітет звернувся до Національного антикорупційного бюро України щодо можливого неналежного досудового розслідування у кримінальному провадженні № 520200000000054 від 21.01.2020 року та вжиття невідкладних заходів для притягнення винних осіб до відповідальності та повернення державних коштів у бюджет.
2. Інформацію голови Комітету Радіної А. О., народних депутатів України — членів Комітету щодо заходів реагування органів державної влади, їх посадових осіб на звернення Комітету з питань, що належать до його повноважень (протокол № 49 від 8 вересня 2020 року). Комітет звернувся повторно до:
— Прем’єр-міністра України про надання відповідних доручень міністерствам поінформувати Комітет щодо результатів перевірки фактів порушень вимог чинного законодавства посадовими особами Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, зазначених у Звіті Рахункової палати;
— Директора Державного бюро розслідувань про надання інформації щодо попередніх звернень Комітету з питань належного розслідування кримінальних проваджень№ 42018140400000200 щодо вчинення корупційних правопорушень посадовими особами Державного підприємства «Великобичківське ЛМГ», Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства і № 42019000000001116 щодо рейдерського захоплення Державного підприємства «Укртранс-хімаміак».
Інформацію голови Комітету Радіної А. О. щодо заходів реагування органів державної влади, їх посадових осіб на звернення Комітету з питань, що належать до його повноважень, узято до відома.
3. Звернення народного депутата України — члена Комітету Стернійчука В. О. про звернення Громадської організації «Спілка безпеки управління «Антикорупція» щодо можливого неналежного досудового розслідування у кримінальних провадженнях № 5201800000000446 та № 22015000000000323 (протокол № 53 від 6 жовтня 2020 року). Комітет звернувся до Офісу Генерального прокурора, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, Націо-нального антикорупційного бюро України про перевірку звернень щодо можливого неналежного досудового розслідування кримінальних проваджень № 5201800000000446, № 22015000000000323 та вжиття заходів реагування.
4. Інформацію народного депутата України — голови підкомітету Комітету Ткаченка О. М. щодо наявності кримінальних проваджень за фактами неправомірних дій Ситника А. С. у період зайняття ним адвокатською діяльністю (протокол № 58 від 2 грудня 2020 року). Комітет звернувся до Офісу Генерального прокурора щодо надання інформації про наявність і стан розслідування кримінальних проваджень за фактами можливих неправомірних дій Ситника А. С. у період зайняття ним адвокатською діяльністю.
5. Інформацію голови Комітету Радіної А. О. щодо проблемних питань здійснення досудового розслідування кримінального провадження № 52017000000000209 від 24.03.2017 року («Справа Роттердам+») (протокол № 58 від 2 грудня 2020 року). Комітет звернувся до Офісу Генерального прокурора, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та Національного антикорупційного бюро України щодо надання інформації про стан та ефективність здійснення досудового розслідування кримінального провадження № 52017000000000209 від 24.03.2017 року («Справа Роттердам+») та проблемних питань щодо визначення збитків.
У період вересня 2020 року — січня 2021 року до Комітету надійшло і опрацьовано 2038 листів, звернень, заяв, скарг та інших матеріалів, із них 107 звернень народних депутатів України та 30 інформаційних запитів.
За результатами розгляду та з метою реагування на порушення законності звернення, скарги, заяви і матеріали до них скеровувалися для відповідного реагування в межах, встановлених законами, органам державної влади та місцевого самоврядування.
Секретаріатом Комітету постійно здійснюється робота з інформаційного наповнення веб-сайту Комітету з метою оприлюднення стенограм, протоколів та аудіозаписів усіх його засідань, а також ведеться онлайн-трансляція засідань Комітету на YouTube-каналі.
Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики.