У рамках другого дня форуму «Україна 30. Інфраструктура» говорили не лише про інвестиції та амбітні плани розбудови цієї сфери, а й про те, на що розраховують бізнес та громадяни від очікуваних змін.
«У нас є принципові речі, які відрізняють нас від інших країн, і дуже вигідно: географічне розташування, можливість використання транспортних коридорів та цифрових досягнень», — наголосив міністр інфраструктури Владислав Криклій, додавши, що і в транспорті, і в інфраструктурі час дуже важливий. Виграє той, хто дає найкраще рішення. «Тож маємо українську транспортну систему інтегрувати в світову, щоб зайняти провідне місце, використовуючи наше географічне положення», — сказав він.
Серед цифрових рішень, над якими вже працюють і які в 2021 році проявлять себе, — інтермодальні пасажирські перевезення. Ідеться про єдиний квиток для різних видів транспорту. Відповідний пілот, за словами міністра, запущено ще наприкінці 2020-го. Нинішнй — рік масштабування, коли залізничні, автобусні, авіа- та міські перевезення можна буде об’єднати в єдину систему.
Зачепить цифровізація й вантажні перевезення, буде запроваджено «Е-Карго». Тобто буде створено єдину інформаційну систему між митницею, адміністрацією морських портів та залізничними перевезеннями. «Усе буде об’єднано під єдиним куполом, єдиним документом, і не витрачатиметься час на бюрократичні перепони», — розповів урядовець, додавши, що окрему роль тут відіграватиме електронна товарна накладна: «Нарешті вона буде оцифрована і це дасть можливість не перевіряти зайвий раз документи й вільно обмінюватися інформацією в ланцюжку відправник—перевізник—вантажоотримувач».
Ще одна трансформація, яку громадяни зможуть відчути, — це цифровізація «Укрпошти». «Поставлено амбітну мету — цього року на сто відсотків оцифрувати послуги. Наближення послуг до громадян відбудеться завдяки підтримці міжнародних партнерів та майже двом тисячам мобільних сільських відділень, які зможуть доставляти посилки, різноманітні відправлення, а також бути задіяними в системі електронної комерції», — зауважив В. Криклій.
Істотного оновлення зазнає й громадський транспорт. За словами міністра, протягом цього та наступного років за підтримки Європейського інвестиційного банку в 29 містах України з’явиться великогабаритний транспорт. Ідеться про майже тисячу одиниць великогабаритного громадського транспорту: автобуси, метро, трамваї тощо. У цьому контексті урядовець наголосив на необхідності створення власних законодавчих рамок, щоб цей сегмент міг стало розвиватися. «Саме тому нині у Верховній Раді активно напрацьовується підхід до визначення суспільно важливих послуг і зміни транспортної моделі. Щоб міста могли замовляти в рамках транспортної моделі саме великогабаритний транспорт, відходити від визначення маршрутів для маршрутних таксі. Нарешті ця мафія почне зникати, а громадяни отримають якісний сервіс», — сказав він.
Згадавши про електромобільність, В. Криклій повідомив, що розробляється також державна програма підтримки, яка дасть змогу побудувати швидкісні електрозарядні станції на найбільш популярних маршрутах: Київ—Львів, Київ—Одеса, Київ—Дніпро.
А зчепившу побудову доріг, міністр водночас наголосив на важливості їх безпеки завдяки наявності елементів інтелектуальної транспортної системи. Уже цьогоріч, за його словами, запрацює 100 автоматичних комплексів зважування в русі.
«Уже з січня в пілотному режимі запрацював центр обробки даних Державної служби з безпеки на транспорті. Понад 30 комплексів уже відвантажують інформацію до цього центру. І ми очікуємо від Верховної Ради прийняття у другому читанні необхідних законопроектів, щоб автоматично можна було накладати постанови», — розповів він.
Назвавши нинішній рік унікальним для залізниці, В. Криклій повідомив, що вперше в державному бюджеті передбачено чотири мільярди гривень для того, щоб можна було електрифікувати ділянки, закупити до 100 пасажирських вагонів, а також оновити 100 залізничних станцій. «Цей рік точно можна назвати роком залізниці. Оскільки в нас, крім державної підтримки, є важливі напрацювання щодо між-
урядової угоди з Кореєю стосовно розбудови швидкісної мережі залізничних перевезень. І першу стежку ми закладаємо вже цього року. 250—300 кілометрів на годину на євроколії — це реальність, і її ми почнемо створювати вже у 2021 році», — констатував він.
Детальніше про амбітні плани, на яких зосередився В. Криклій, під час тематичних дискусійних панелей розповіли, зокрема, член правління, директор філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця» Олександр Перцовський, голова правління акціонерного товариства «Укрзалізниця» Володимир Жмак, заступник міністра фінансів Олександр Кава та директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.