На знімку: на об’їзній Львова.

Що ближче до Львова, то більше сповільнювався рух автомобілів. Перед самою об’їзною обіч траси вишикувались, як на параді, кілька десятків фур. Рух ще більше сповільнюється. До заповітного кільця залишалось якихось двісті—триста метрів. Водії терпляче чекають, дехто нервово сигналить. Хитріші й упертіші намагаються прошмигнути узбіччям. Одне слово, звична картина, яку можна спостерігати під час заторів на дорогах. Тільки біда в тому, що ця картина дедалі частіше стає типовою для Львівщини — прикордонної області, через яку шляхи ведуть до Європейського Союзу.

Були періоди, коли 40% транзитного транспорту їхало через Львів, бо тут сходяться 12 доріг національного значення, а об’їзна дорога стояла в заторах.

Вивчайте досвід сусідів

З початком російсько-української війни економіка країни стала переорієнтовуватися на захід. Тільки Львівська область понад 70% виробленої продукції відправляє в країни ЄС. Схоже відбувається і в інших регіонах країни. Найшвидший і найнадійніший транспорт для перевезення товарів — автомобільний. І з розвитком економіки транспортні артерії  рухатимуться ще швидше. Але що чекає на нас в найближчому майбутньому?

Щоб відповісти на непросте запитання, ми провели невеликий експеримент. Запросили в подорож прикордонними дорогами, якими перевозять продукцію з України до Польщі, Угорщини, Словаччини та інших країн, експерта — автомобіліста з

30-річним стажем, інженера-дорожника Володимира Коваля, який будував автошляхи Київ — Одеса, Київ — Варшава та інші важливі об’єкти. Він часто подорожує дорогами Європейського Союзу, щороку долає десятки тисяч кілометрів за кермом.

Отож зупинка перша, перед самим Львовом. У чому причина, чому велике скупчення вантажного транспорту?

— Озирніться ліворуч, праворуч, де ви бачите стоянку чи майданчики для фур? Нема! — розповідає наш співрозмовник. — І не питайте чому. Земля біля важливих трас одразу була розкуплена чиновниками і впливовими бізнесменами з навколишніх районів. Часто формально записано на друзів чи родичів, аби згодом продати з великим прибутком. Підприємливі люди давним-давно б збудували стоянки перед Львовом і розвантажили кільцеву, але немає вільних ділянок.

Вірніше, земля є, але не в тих руках.

— А який вихід?

— Вихід простий: вивчіть досвід найближчого сусіда — Польщі, — пропонує інженер-дорожник Володимир Коваль. — Якщо земля використовується не за призначенням чи заростає бур’янами, власник чи орендар платить великі податки, в кілька разів більші, ніж мав би платити. Коли в нас будуть діяти такі правила, ситуація швидко почне змінюватися. А досвід Польщі досить повчальний і для самого Львова. Там міста мають генеральні плани забудови. І ділянки виділяють конкретно під житлове чи промислове будівництво.

Світлофори і стихійна торгівля

Заставу перед Львовом минули і виїхали на об’їзну в напрямку Шегині та Краківця. Велика колона машин, як легкових, так і вантажних, рухається дуже повільно. Через кілька сотень метрів колона завмерла, бо засвітився світлофор.

— А це що таке? — запитує наш співрозмовник.

— Світлофор, а ось там — офіс якоїсь однієї фірми.

— Багато живуть хлопці, вже на кільцевій встановлюють світлофори, — сміється. Хто дозволяє тут відкривати офіси фірм?

Проїхали ще з десяток кілометрів. Офісів і будівників стає більше. Це будівельні склади, магазини, майданчики для продажу техніки, щось схоже на ринки і торгові центри.

— Для чого кільцева дорога навколо Львова? — запитує Володимир Коваль і відразу відповідає, — аби розвантажити великий обласний центр, щоб прискорити рух транспортних артерій. А що ми бачимо? Дехто вважає, що кільцева — це вигідна дорога повз його базар. Не можна за десятки метрів від кільцевої будувати базари…

Ми якраз під’їжджали до вулиці Городоцької — найбільшої у Львові. Тут дорога веде на Самбір, Городок і на Яворів, до двох прикордонних пунктів — «Шегині» та «Краківець». Біля кільця на узбіччі десятки автомобілів з гравієм, цеглою, дровами — такий собі стихійний ринок. Підходиш, домовляєшся і вантаж доставлять за призначенням. Так щодня. Трохи далі — крани, вантажні автомобілі. Це стихійна біржа робочої сили і техніки, яка сповільнює рух транзитного транспорту на об’їзній.

Регіон задихнеться в заторах

З нашим експертом ми проминули лише чверть кільцевої Львова. Який висновок?

— Переймати досвід наших сусідів із ЄС — вони вже пройшли шлях, який ми тільки починаємо. Львів — місто на перетині важливих міжнародних шляхів. Давно пора будувати навколо міста дорогу з чотирьох смуг — це виклик часу, і що швидше, то ефективніше працюватимуть дорожні артерії. Ми очікуємо зростання економіки, значить, транспорту на наших дорогах стане ще більше, — підсумовує нашу подорож інженер-дорожник Володимир Коваль.

Тим часом Служба автомобільних доріг у Львівській області рапортує про успішний ремонт двох старих смугових доріг. Цифри вражають: торік відремонтовано понад 250 кілометрів автошляхів, витрачено 4,5 млрд грн, а на 2021-й ще передбачено у бюджеті 1,1 млрд грн з державного дорожнього фонду, але всього буде виділено не менш як 5 млрд грн. У перспективі — будівництво сучасної Північної об’їзної дороги вартістю 11,5 млрд. Її планують прокласти за 4—5 років.

Певні кроки Служба автомобільних доріг у Львівській області в напрямі зменшення заторів і трафіку через обласний центр робить. Як вважає її керівник Олег Береза, крім будівництва Північної об’їзної, ведуться роботи на західному напрямку.

Від Зимної Води до Сокільників і далі до Солонки. На трьох ділянках викуповують землю і планують розширити дорогу, яка передбачає засоби захисту та шумоізоляції.

Закінчується будівництво на ділянці Миколаїв — Жовква — транспортні потоки пройдуть повз Львів. Але найважливішою залишається магістраль Київ — Чоп. Буде зроблено все, щоб потік машин із Закарпаття не заїжджав до Львова, а зі Стрия прямував одразу в Тернопільську область. У планах пряма дорога зі Стрия до Ізвариного Луганської області протяжністю 1200 кілометрів.

Але питання розширення кільцевої поблизу Львова, будівництва сучасної інфраструктури, вважають експерти, залишається на порядку денному, інакше регіон задихнеться в заторах, особливо влітку, коли 20 кілометрів автошляху на об’їзній долали за півтори години.

Львів.

Фото з відкритих джерел.