Переправа стане одним з об’єктів нового маршруту з Києва до Кишинева. Це буде найкоротший шлях між столицями двох держав. Через які області він проходить і яка якість доріг на маршруті?

Це вже четверта спроба в історії Ямполя з наведення переправи. Міст потрібен для того, аби з’явився новий маршрут, що з’єднає столиці двох сусідніх держав. Траса буде найкоротшим шляхом між Києвом і Кишиневом. Про це говорив глава нашої держави Володимир Зеленський під час нещодавньої зустрічі в Києві з президентом Молдови Майєю Санду. Зеленський навіть назвав час, протягом якого можна буде дістатися з Києва до Кишинева. За його словами, це п’ять годин у дорозі. Втім, фахівці не впевнені в тому, що за вказаний час вдасться доїхати з однієї столиці до іншої.


Схему найкоротшого автомобільного шляху між Києвом і Кишиневом оприлюднили на сайті Укравтодору.

Найскладніший — останній відрізок до кордону

На сайті Укравтодору можна ознайомитися зі схемою і характеристикою маршруту, який планують прокласти між Києвом і Кишиневом. Одразу зауважимо: він проходитиме вже наявними автомобільними трасами. Скоротити відстань до молдовської столиці вдасться саме завдяки мосту через Дністер, який планують збудувати.

З урахуванням майбутньої водної переправи в Укравтодорі розробили новий маршрут. Його довжина — 570 кілометрів, з яких 410 — по українській території. Він проляже через Київську, Житомирську та Вінницьку області. Зі столиці треба буде їхати міжнародною автотрасою М-06 (Київ — Чоп) до Житомира. Далі — транспортним коридором М-21 (Виступовичі — Могилів-Подільський) до Вінниці. Потім частина дороги з Вінниці до Немирова проляже по автодорозі М-12 (Стрий — Тернопіль — Кропивницький — Знам’янка). На виїзді з Немирова перехід на трасу Р-08 (Вінниця — Ямпіль).

Звертаємо увагу, що з Вінниці до Ямполя є коротший автомобільний шлях від того, що пропонує Укравтодор. Саме ним користуються нині водії. Його довжина — 140 кілометрів. У схемі Укравтодору задіяна дорога протяжністю 159 кілометрів.

Вона проходить через Немирівський, Тульчинський, Томашпільський райони і їхні райцентри, а далі йде до кордону вже на території Ямпільського району. Годі сумніватися, що коротшу дорогу обиратимуть і ті, хто в майбутньому добиратиметься до Молдови, коли з’явиться міст. Тим паче що її якість така сама, як і довшої траси. Плюс — важлива перевага в тому, що на шляху менше населених пунктів.

Нині в Ямполі між берегами Дністра ходить невеликий пором, який не працює через карантин.

Відремонтуємо до кінця року

Те, що на пропонованому маршруті Київ — Кишинів є проблемні місця, визнають в Укравтодорі. Його керівник Олександр Кубраков повідомив на сайті відомства, що загалом ремонту потребують 137,5 кілометра.

— Нині ми на старті процесу створення оновленого маршруту між столицями України та Молдови, — зазначив Олександр Кубраков. — Тендер на закупівлю техніко-економічного обґрунтування — це перший крок. Паралельно готуємося до оновлення 137,5 кілометра маршруту на найпроблемніших ділянках. Уже до кінця року плануємо зробити шлях до кордону комфортним.

За словами керівника Укравтодору, так само до кінця року побудують під’їзд до майбутньої мостової переправи довжиною 1,6 кілометра. Відстань між берегами Дністра — 362 метри.

Як прокласти шлях через сад, приватні ділянки

Керівник Вінницької облдержадміністрації Сергій Борзов одну зі своїх нарад провів... на березі Дністра. Посадовець входить до складу робочої групи з контролю за будівництвом мосту. Одне з проблемних питань, на його думку, — відведення землі.

— Важливе значення в процесі будівництва матиме відведення землі, — йдеться в повідомленні Борзова на сайті ОДА. — Необхідна земля під нову дорогу, а також окремо під контрольно-пропускний пункт. Після виготовлення ТЕО конкретно знатимемо необхідну площу під відчуження, бачитимемо, де саме будуватимуть міст та під’їзну дорогу.

Цілком можливо, що будівництво відбуватиметься на землі, яка нині перебуває в приватній власності. А це дев’ять ділянок площею від 64 соток. Загалом виходить майже 29 гектарів. Однак є ще 58,8 гектара землі в державній власності, яка передана в оренду до 2061 року. Нині там горіховий сад фундука. За приблизними підрахунками, з цієї площі потрібно буде виділити смугу в 12 гектарів.

Орієнтовно вартість заходів з відчуження земельних ділянок становитиме 6,6 млн грн. Міський голова Ямполя не виключає можливості заміни наявних земельних ділянок на інші. Треба буде домовлятися з людьми, щоб зменшити витрати державних коштів.

«Мене ще на світі не було, як про міст уже говорили...»

— Міст у Ямполі — це стратегічний об’єкт для нашої держави, — каже міський голова Ямполя Сергій Гаджук. — Він необхідний насамперед для посилення обороноздатності. Поруч з нами — окуповане Росією Придністров’я. Наш район має частину кордону з невизнаною Придністровською Молдовською Республікою. Від нашого міста до найближчої водної переправи — 50 кілометрів. Маю на увазі два мости в Могилеві-Подільському. Наша переправа дасть змогу налагодити нові контакти із сусідами з Молдови. Крім того, на тому березі в українців, як і в молдован на нашому боці, багато родичів. Ці береги давно поєднані між собою людськими стосунками.

Керівник громади переконаний, що переправа значно пожвавить економічну ситуацію в регіоні. Охочих торгувати на обох берегах Дністра чимало. Втім, ідеться не тільки про торгівлю. Є й інші точки співпраці українців і молдован. Маршрут скоротить шлях до низки країн Європи.

— Я ще на світ не народився, а про необхідність будівництва мосту вже тривали розмови, — каже Сергій Гаджук. — Нині мені вже 47, а розмови й далі продовжуються. Сподіваюся, цього разу нам вдасться з’єднати береги переправою.

Нині в Ямполі переправляються на поромі. Він невеликий, вміщає менш як десять легкових автомобілів і 20—30 пасажирів. Здійснюється переправа під дією води по натягнутому між берегами металевому тросу. Належить пором молдовській стороні. Однак на об’єкті майорять прапори обох країн. Щойно піднімається рівень води, роботу припиняють. Узимку переправа теж «мертва». Графік роботи короткий — о 17-й годині у поромників кінець робочого дня.

Заїзд на пором приховує в собі певні ризики. У цьому автор мав змогу переконатися особисто, коли переправлявся на автомобілі. Транспортний засіб має наблизитися максимально до краю порома. Поромник регулює рукою відстань. Виїзд теж не дуже зручний. Автомобілі розхитують пором. І це створює певні перепони, коли задні колеса ще залишаються на поромі, а передні вже торкаються берега...

Перша спроба — 1903 рік

Архівні документи свідчать, що перша спроба будівництва мосту між Ямполем і Косеуцами (це назва села на молдовському березі навпроти Ямполя. — Авт.) була ще у 1903 році. Але далі проекту справа не пішла.

Удруге до цього питання повернулися в 1940-му. Тоді розпочалося будівництво переходу Ямпіль — Гирбова. Друга світова війна змінила плани містобудівників.

У 2010 році Харківський науково-дослідний інститут розробив проектну пропозицію, згідно з якою вартість мосту разом із під’їзними шляхами мала становити 190 млн грн. Будівництво теж не вдалося розпочати.

Це факти з презентації проекту будівництва мосту у Верховній Раді. Відбувалася вона у 2018 році. З документом ознайомлював тодішній голова Вінницької облради Анатолій Олійник.

Чи вдасться нинішній владі вирішити непросте питання, покаже час. Бажання реалізувати проект відчувається. Однак лише бажання в такій справі замало...

Вінницька область.

Фото надано автором.