На знімку: рейковий автобус у Львові.

Ініціатори ідеї переконані — така транспортна новація дасть змогу комфортно, швидше і дешевше, ніж автотранспортом, добиратись в обласний центр. Зокрема — для отримання медичних послуг.

Нині ж саме з транспортною проблемою пов’язують недостатній рівень надання таких послуг. Передусім — профілактики та лікування онкологічних захворювань і туберкульозу. Як відомо, за поширеністю злоякісних новоутворень (онкозахворювань) область тримає першість в Україні. А за поширеністю туберкульозу на 100 тис. населення посідає друге місце.

За інформацією керівника обласного онкологічного диспансеру Костянтина Яриніча, за рівнем онкологічних захворювань Кіровоградщина перевищує середньоукраїнські показники на 32 відсотки! За минулий рік від онкохвороб тут померло в 15 разів більше громадян, ніж від коронавірусу. Особливо ця статистика невтішна у західному регіоні області. Все це — наслідки пізньої діагностики таких захворювань — не всі жителі області мають можливість своєчасно та якісно здійснити обстеження, маючи водночас в обласному центрі потужний онкодиспансер з висококваліфікованими спеціалістами. Основна причина — віддаленість населених пунктів (до 200 і більше км) та відсутність нормального автомобільного сполучення.

Факт

За інформацією департаменту охорони здоров’я ОДА показники захворюваності на злоякісні пухлини населення Вільшанського та Добровеличківського районів постійно зростають і становлять кількасот випадків на 100 тис. населення.

Наприклад, за 2018 рік цей показник становив 474,9 випадку, водночас у середньому по Україні — 356,1.

Стосується ця проблема й отримання інших медичних послуг. Та й загалом — вирішення багатьох інших питань життєдіяльності населення області.

«Але ж вихід є! — стверджує голова обласної громадської організації болгар «Нашите хора» Сергій Осадчий. — Слава Богу, в нашій області є залізниця. То чому б нею не запустити рейковий автобус, який би допоміг жителям віддалених західних районів вирішити це життєво необхідне питання. Нашу ідею вже підтримали і голови облдержадміністрації Андрій Назаренко та обласної ради Сергій Шульга. Однак, зрозуміло, що без організаційної і фінансової допомоги від держави, без підтримки народних депутатів потягти такий проект регіону не вдасться.

Зацікавленість активістів ГО в покращенні сполучення з обласним центром зрозуміла: в одному з найвіддаленіших від обласного центру районів, Вільшанському, проживає найбільша болгарська діаспора. «Але ж переймаємося ми не лише за болгар, а за всіх жителів віддалених районів», — аргументують ініціатори проекту. Скажімо, сьогодні добратися до Кропивницького з Вільшанки і повернутися додому в той само день дуже проблематично.

Раніше через Вільшанський район курсували кілька автобусів. З часом вони почали оминати територію, де дороги в такому стані, що не завжди можна проїхати. Із Гайворона, Новоархангельська вирушили в обхід. Сьогодні вільшанцям можна сподіватися хіба що на маршрут із Побузького. Але й ця оказія не дає можливості людям потрапити в обласний центр, розв’язати там свої проблеми і повернутися додому за один день. А заночувати теж ніде.

Не менш важливим і корисним «Західний експрес» може стати і для розвитку туристичної галузі. Адже поблизу такого маршруту розташована велика кількість привабливих туристичних, унікальних природних та історичних об’єктів.

До речі

У 2002—2012 роках «Укрзалізниця» закупила 14 рейкових автобусів польської компанії Pesa. Станом на кінець 2017 р. в експлуатації залишалося 9 рейкобусів. Пізніше 6 з них були зняті з регіональних перевезень і поставлені на залізничний маршрут до столичного аеропорту «Бориспіль». У листопаді 2018 р. «Укрзалізниця» випробувала новітній рейкобус, який за 27 хвилин довозить пасажирів з Києва до Борисполя.

Частина рейкобусів наразі потребує капітального ремонту. А він, за твердженнями фахівців УЗ, надто затратний для компанії. Але ж це можна було б зробити, наприклад, на умовах співфінансування.

Нещодавно «Укрзалізниця» пообіцяла відновити використання рейкобусів для регіональних маршрутів, зважаючи на постійні звернення народних депутатів з вимогою запустити чергову електричку до населеного пункту, який із якихось причин залишився без пасажирського сполучення. Водночас експлуатація рейкобусів (автомотрисів), на думку тих же залізничників, на багатьох ділянках економічно вигідніша за багатовагонні поїзди. Зокрема, вигідніша за електрички. Також запуск рейкобусів логічний для неелектрифікованих ділянок, на яких немає значного пасажиропотоку, але потрібна певна частота руху, ще зовсім нещодавно заявляло керівництво «Укрзалізниці».

Люди чекають...

Фото за 2008 рік з архіву Вікіпедії.