Інакше, як гостре незадоволення одне одним, стосунки між надавачами комунальних послуг і їх отримувачами не назвеш. До того ж у свідомості однієї сторони десятиліттями закріплювалась думка: служби працюють вкрай погано, а гроші деруть невідомо за що. А друга постійно стверджувала протилежне: стараємось з усіх сил, натомість абоненти не хочуть платити.

Дедалі частіше такі розбіжності у поглядах виливаються у кризу неплатежів. Додали масла у вогонь і завищені тарифи. Та нарешті всі починають сходитися в одному: так далі не може бути. І першою, хто спробував змінити ситуацію, виявилась місцева влада.

Керівника змінили через… сніг на дорогах

У Хмельницькому справді резонансним стало рішення про звільнення очільника міського комунального підприємства з будівництва, ремонту та експлуатації доріг. На перший погляд, нічого особливого, адже керівників час від часу змінюють. Але в цьому разі важливе формулювання. На такий крок міський голова Олександр Симчишин пішов через те, що дороги не були оперативно розчищені від снігу.

Цьогорічна весна видалась на диво сніжною. Опади були чи не частіше, ніж узимку. Так сталось і на початку березня, коли міські дороги вкрив сніг, а за ним прийшла ожеледиця. Про зміни погоди синоптики попереджали, проте комунальні служби виявились не готові до них. І хоча снігу випало не так уже й багато, проте він спричинив справжній транспортний колапс.

На головних вулицях міста виникли численні затори, майже зупинився громадський транспорт. Дійшло до того, що люди почали перекривати дороги, щоб зупиняти маршрутки, які відмовлялись брати пасажирів.

До цього додались ще й аварії. Бо сніг почав танути, шляхи вкрила ожеледиця і авто стали просто некерованими. За добу в місті було зафіксовано кілька десятків дорожньо-транспортних пригод.

Як прокоментував все це міський голова, за шість останніх зим це була найгірша ситуація на міських дорогах. А спричинила її не тільки погода, а й відверта халатність та безвідповідальність комунальної служби.

У міськраді підтвердили, транспортний рух зупинився через те, що комунальники вчасно не вивели прибиральну техніку і не посипали шляхи протиожеледними сумішами. А відповідальність за це лежить на комунальному підприємстві БРЕД і насамперед на його керівникові, котрий не зумів оперативно прийняти необхідні рішення. За це й поплатився посадою.

Хоча й раніше міська влада попереджала про те, що з усіх комунальних служб будуть доволі жорстко питати за їх роботу, проте до такого, щоб керівника звільняли через неприбраний сніг, ще не було.

Щоб це стало серйозним попередженням для інших, премій позбавили ще й відповідальних працівників департаменту інфраструктури міста на чолі із заступником міського голови.

— Це показовий урок для всіх керівників та працівників комунальних підприємств. Ми в жодному разі не повинні допускати таких ситуацій, — підвів риску під цією історією Олександр Симчишин.

Навряд чи варто сподіватись, що після цього інциденту всі комунальні служби почнуть працювати, як годинник. Але те, що влада не просто спостерігатиме за їх роботою, а й серйозно питатиме, багатьом стало очевидним.

А ЖЕК оштрафували за сміття

Штраф у 218 тисяч гривень, який змушений буде заплатити Красилівський ЖЕК, став для нього не тільки несподіванкою, а й справжнім фінансовим ви-пробуванням. Адже для підприємства це чимала сума.

Саме в стільки було оцінено збитки, яких ця контора завдала своєю халатною роботою і бездіяльністю. Цього разу винуватців покарали інспектори з Державної екологічної інспекції в області. Вони перевірили дотримання вимог природоохоронного законодавства красилівською конторою і знайшли земельну ділянку в лісовій зоні, що була завалена твердими побутовими відходами. На їхню думку, ЖЕК порушив вимоги законодавства про відходи, в яких зазначено, що суб’єкти господарської діяльності зобов’язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях. І якщо міське сміття опинилось не на полігоні, а на лісовій галявині, то винних знайти не так уже й важко.

Інспектори внесли припис щодо усунення всіх порушень, притягнули керівника ЖЕКу до адміністративної відповідальності та ще й виставили претензію щодо добровільного відшкодування заподіяної довкіллю шкоди.

Не виключено, що в такій ситуації комунальники знайдуть чимало причин, які мали б їх виправдати. Так було завжди. Підтвердження цього — не десятки, а сотні стихійних сміттєзвалищ, розкиданих по всій території краю, за існування яких ніхто ніколи не відповідав. Бо завжди винними були якісь загальні зовнішні обставини, але ніяк не керівники місцевих комунальних підприємств.

Та хто заважав питати саме з них? Тим паче якщо закон дозволяв це робити.

Перший крок — ще не правило

Наведені приклади — це, швидше, винятки із правил, які продовжують діяти в комунальній сфері. Та колись же потрібно розпочинати змінювати те, що давно не влаштовує суспільство.

Нині з проблемою намагаються боротись самі споживачі. Хто як може. Одні пишуть скарги. Інші мало не в буквальному сенсі слова воюють із місцевими комунальними службами. А хтось виявляє свій спротив у неплатежах.

Останнє — доволі ризикований шлях, оскільки може призвести до боргової ями самого неплатника. Але дедалі більше людей обирають саме такий варіант. І це підтверджує статистика. Так, наприкінці року населення області сплатило за житлово-комунальні послуги 75 відсотків нарахованих за цей період сум. А вже за місяць ця цифра впала до 73 відсотків. Борги за газ, що за місяць зросли із 772 мільйонів гривень до 911 мільйонів, чи теплопостачання, де стрибок відбувся із майже 300 мільйонів до 366 мільйонів гривень, можна пояснювати зростаючими тарифами, за якими не встигають доходи населення. Але в неплатежів за управління багатоквартирними будинками природа інша. Тільки за місяць вони збільшились в області на 3,6 мільйона гривень і сягнули 87,8 мільйона. Люди не можуть і не хочуть платити за те, чого не отримують. І якщо місцева влада знайде в собі рішучість стати на їхній бік, можливо, ситуацію таки вдасться якщо не зламати, то хоча б похитнути.

Хмельницький.