Літаки й гелікоптери використовуватимуть для евакуації тяжких хворих, перевезення медиків, донорів і донорських органів. Але не тільки для цього. Які ще завдання покладаються на нову структуру, один із пунктів якої базуватиметься на Вінниччині, зокрема, на летовищі в місті Калинівка?

Систему авіаційної безпеки та цивільного захисту створює Міністерство внутрішніх справ. Інформація про це розміщена на офіційному сайті відомства з посиланням на міністра Арсена Авакова. Надання медичної допомоги стане головним завданням нової структури. Для цього в 15 містах створюють пункти авіаційної евакуації для транспортування пацієнтів, медиків та донорських органів. Повітряним шляхом можна найшвидше доправити їх з одного місця в інше. Крім того, бригади «небесної» допомоги братимуть участь у рятувальних операціях, гасінні пожеж, виконанні окремих військових завдань. Таке роз’яснення читаємо на сайті МВС.

Яку техніку залучатимуть?

— Наші лікарі виконують надзвичайну роботу — проводять надскладні донорські операції, — йдеться у повідомленні з посиланням на Арсена Авакова. — Я не відповідаю за медичну частину цього процесу, але можу сказати стосовно технологічної частини. Вже з початку квітня заступає на постійне чергування авіація МВС у Західному регіоні держави, це сім областей, а з першого травня таке чергування запроваджуємо в Київському регіоні (куди входить Вінницька область. — Авт.), далі приєднаються Черкаси та схід країни. До осені такі пункти мають за-
працювати по всій країні. Окрім льотного складу, на них постійно чергуватимуть медики. Гелікоптерами та літаками керуватимуть молоді пілоти, які вже пройшли відповідну підготовку чи ще продовжують навчання зараз.

Як зазначено в згаданому повідомленні на сайті МВС, кожен пункт базування охоплюватиме відстань приблизно у 350 кілометрів.

До роботи залучать вертольоти французького виробництва Airbus Helikopters, базова модель HI45, а також великі гелікоптери Super Puma, для яких потрібні більші вертолітні майданчики.

За словами міністра, наразі у відомстві працює чотири легкі гелікоптери HI45, оснащені медичними модулями. Загалом на чергування стануть 57 гелікоптерів: Airbus Helikopters HI45, великі Super Puma та маневрові HI25, а також вітчизняні Мі-8 та Мі-2. Крім вертольотів, працюватимуть літаки Ан та Diamond.

Злітну смугу оновили вперше за десять років

Калинівка неспроста обрана місцем базування одного з пунктів Системи авіаційної безпеки. За містом розташовується аеродром і один з підрозділів Національної гвардії України — ескадрилья безпілотних авіаційних комплексів.

— Наше летовище готове до прийому літаків і вертольотів, — розповів «Голосу України» заступник командира ескадрильї Володимир Шиманський. — Завершили реконструкцію злітної смуги. Вже років із десять як аеродром не використовувався за призначенням, тому потрібно було виконати немало робіт, аби відновити його стан. Так сталося, що їх завершення збіглося з часом створення Системи авіаційної безпеки та цивільного захисту. Тепер можемо приймати літаки й гелікоптери.

Заступник командира ескадрильї уточнив, що мова йде про літаки другого класу. Каже, злітна смуга має довжину два кілометри. Цієї відстані вистачає для зльоту й посадки літаків другого класу.

— Нині ще тривають роботи з облаштування системи освітлення злітної смуги, — розповідає Володимир Шиманський. — Це необхідно для того, аби мати можливість приймати літальні апарати в нічний час чи темну пору доби. Фахівці встановлюють систему освітлювальних приладів. До того часу, коли буде створено пункт, роботи завершать.

На аеродромі збудували нове приміщення на два поверхи з надбудовою для командно-диспетчерського пункту і керівника польотів. До речі, науку управляти польотами в ескадрильї уже освоюють. Вивчають досвід у військових авіаторів, точніше, в Гавришівській бригаді транспортної авіації Повітряних сил.

Поки що в ескадрильї не отримували вказівок про конкретні заходи щодо розгортання пункту Системи авіаційної безпеки. Втім, головне завдання — підготовка летовища — уже виконано.

З початком війни авіацію у медиків забрали

Анатолій Пірникоза, директор Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, дуже схвально відгукнувся про створення Системи авіаційної безпеки та цивільного захисту. За його словами, медики на ділі переконалися в ефективності роботи «небесної» швидкої допомоги.

— До початку війни на Донбасі наш центр орендував вертоліт Мі-2 у підприємства «Мотор Січ» і літак Ан-2, — розповідає Анатолій Пірникоза. — Літальні апарати знаходилися на авіаційному заводі. На території підприємства є злітна смуга. Там же приземлялися гелікоптери з пацієнтами. Звідти їх доправляли автомобілями швидкої допомоги до лікарняних закладів у Вінниці. Бувало, літак чи вертоліт одразу брав курс на Київ чи Донецьк. Про Донецьк кажу тому, що там працював

Інститут травматології з надзвичайно кваліфікованими фахівцями і науковцями. Про них говорили, що могли відновити навіть такі кістки, що роздроблені в порох. З початком бойових дій на Донбасі літальні засоби у медиків забрали. Нині в розпорядженні центру відсутня авіація.

За словами співрозмовника, авіація — це насамперед виграш у часі. Якщо, наприклад, до Піщанки чи Чечельника можна добратися машиною швидкої у кращому випадку за дві години, то борт летить 30 хвилин.

— Так, це дорожче, ніж використання автотранспорту, — каже Пірникоза. — Проте йдеться про життя чи здоров’я людини. В такому випадку треба думати не про гроші, а про порятунок. Якщо система медичної авіаевакуації запрацює, це великий позитив насамперед для пацієнтів.

Переважно медики використовували вертоліт Мі-2. Машина маневрова, для посадки достатньо майданчика з твердим покриттям діаметром 25 метрів.

— У Вінниці можна знайти не одне таке місце, — каже А. Пірникоза. — Біля лікарні імені Пирогова це може бути, наприклад, стадіон медичного університету. Можна використати стадіон Центрального парку культури. На Вишеньці є стадіон технічного університету.

Як саме відбуватиметься співпраця нового пункту Системи авіаційної безпеки та цивільного захисту з обласним Центром екстреної медичної допомоги та медицини катастроф — поки що це питання не обговорювалося. Не мають інформації про створення нової структури також в обласних управліннях Служби з надзвичайних ситуацій та Національної поліції.

Вінницька область.

Фото з офіційного сайту МВС.