Це проект закону «Про запобігання та протидію антисемітизму в Україні» (№ 5109) та пов’язаний з ним проект змін до статті 161 Кримінального кодексу (№ 5110), необхідних для реалізації положень запропонованого закону.

Законопроектом № 5109 дається визначення антисемітизму, вказуються його основні прояви, встановлюється заборона та види відповідальності за порушення законодавства. Його подали півсотні народних депутатів, здебільшого від фракції «Слуга народу». Один із авторів, народний депутат Максим Бужанський, під час засідання Комітету з питань свободи слова, на якому розглядали цю ініціативу, підкреслив: через відсутність чітких визначень «часто стається так, що не тільки є відверті прояви антисемітизму, які залишаються без реакції правоохоронних органів, а буває і навпаки, коли немає ніякого антисемітизму, а хтось спекулює, привертаючи в такий спосіб увагу, намагається отримати на цьому політичний капітал. Тому це питання потрібно врегулювати».

За словами М. Бужанського, запропоноване у законопроекті визначення базується на робочому визначенні антисемітизму, затвердженому Міжнародним Альянсом Пам’яті Голокосту (IHRA) і рекомендованому Європарламентом для використання у країнах—членах ЄС. «Здійснення заходів, спрямованих на боротьбу зі збільшенням кількості злочинів, пов’язаних із проявами нетерпимості та ненависті, зокрема через антисемітизм, є однією з умов на шляху України до європейської спільноти, — наголошується у пояснювальній записці, яка супроводжує законопроект № 5109. — Також в Україні чимало місць, які є об’єктами паломництва євреїв, — Белз, Гадяч, Садгора, Меджибож і, звичайно, Умань.

Паломники ремонтують синагоги, будують паломницькі центри і таке інше, що сприяє розвитку бізнесу. Створюються постійні чи тимчасові робочі місця — для нагляду за спорудами чи їх ремонту тощо. Проте відвідування України паломниками єврейського походження часто супроводжується юдофобською риторикою та спалахами антисемітизму. Злочини на ґрунті ненависті, нетерпимість і дискримінація стосовно будь-якої групи несуть загрозу всьому суспільству. Отже, взявши курс на дотримання демократичних принципів, Україна ще раз підтвердить, що боротьба з антисемітизмом є завданням та обов’язком нашої держави та суспільства».

Зміни до статті 161 Кримінального кодексу передбачають встановлення кримінальної відповідальності за прояви антисемітизму. Ця стаття стосується порушень рівноправності громадян залежно від їх расової, національної належності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками. Зокрема, пропонується розширити положення, яке дає визначення умисних дій, спрямованих на розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті, на приниження національної честі та гідності, або образу почуттів громадян у зв’язку з їхніми релігійними переконаннями, а також пряме чи непряме обмеження прав або встановлення прямих чи непрямих привілеїв громадян за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, інвалідності, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками поняттям про «прояви антисемітизму».

Головними з розгляду цих ініціатив визначено Комітет з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин та Комітет з питань правоохоронної діяльності.

Вл. інф.