Лише пенсіонери, що досягли 80-річного віку, люди з інвалідністю, особи, які потребують постійного стороннього догляду, та ті, хто є одержувачами соцдопомоги особам, які не мають права на пенсію, і допомоги на догляд, можуть обрати доставку виплати або в Укрпошті, або у банку.
До редакції звертаються читачі із проханням роз’яснити постанову Кабміну, аби з’ясувати, чи обов’язково пенсіонер повинен обслуговуватися у банку, чи він може продовжувати отримувати, як і раніше, пенсію на пошті, не переходячи на картки?
Нині майже 3,5 млн пенсіонерів отримують пенсію через Укрпошту. А Міністерство соціальної політики та Пенсійний фонд України хочуть перевести максимальну кількість пенсіонерів на обслуговування у банки. Тоді в Укрпошті отримуватимуть виплати лише приблизно 1 млн пенсіонерів декількох категорій.
Постає питання: чи зможуть ці 2,5 млн людей легко перейти на обслуговування у банки і чи це буде просто?
Просто не буде. Люди завжди з недовірою ставляться до змін. Тим паче якщо вони існують тільки на папері. Не таємниця, що в українських селах — ні доріг, ні банків, ні банкоматів. Не кажучи вже про те, що такі нововведення для стареньких мають бути підготовленими і супроводжуватися відповідною інформаційно-роз’яснювальною кампанією.
— Як можна отак взяти і перевести всіх на карточку? Де я тут розплачуся тією карткою, і де я гроші з неї зніматиму? — запитує пенсіонерка Галина Василівна. Якщо обіцянки ПФУ справдяться, то їй з вересня доведеться опанувати банкомат і навчитися знімати гроші з картки. Бо розплатитися карткою їй в селі ніде — в магазині приймають готівку, і встановлювати термінали для оплат не планують.
Добрі наміри та плюси банківського обслуговування для людей поважного віку (особливо тих, хто проживає у сільській місцевості) перетворюються на великі проблеми.
Видається так, що швидкий перехід «на картки» спричинить більше складнощів, ніж зручностей, а ще враховуючи пандемію, становить навіть ризик для здоров’я, коли потрібно автобусом, де є велике скупчення людей, дістатися до найближчого населеного пункту, бо більшість пенсіонерів мешкає в селах та невеликих містечках, де або взагалі немає відділень банків, або вони нещодавно закрилися.
До того ж неможливо самостійно зняти кошти в будь-який момент. Потрібно раз на місяць їхати до найближчого банкомата (добре, якщо в межах одного населеного пункту, часто — в інший), додатково витратити гроші на проїзд або просити зняти кошти родичів чи знайомих. І добре, якщо в тому банкоматі ще будуть кошти. А, може, доведеться приїхати ще раз.
Ще необхідно не тільки оформити картку, а й періодично проходити обов’язкову ідентифікацію у банку. І це неповний перелік проблем, з якими стикатимуться пенсіонери.
Зважаючи на те, що поштові відділення знаходяться майже у кожному населеному пункті, а листоноші обслуговують мешканців усіх без винятку сіл, селищ, хуторів (навіть найвіддаленіших), можливості пошти доставити та виплатити пенсію значно вищі, ніж у будь-якого банку. Нині зі ста сіл та смт банківські відділення та банкомати є лише в чотирьох. Але і ця статистика погіршується. Лише за останні п’ять років банківська мережа зменшилася на 40 %. Тільки упродовж 2020 року кількість банківських відділень скоротилася майже на 870 одиниць, а вся банківська система налічує лише 7 134 відділення. Натомість Укрпошта зберегла мережу з майже 11 000 відділень.
Та найголовніше — похилий вік, наявність захворювань (чи інвалідності) часто роблять процес отримання пенсії надзвичайно складним навіть поза межами власного дому, а послуги листоноші — не просто зручними й корисними, а й вкрай необхідними. Адже листоноша не тільки принесе свіжі газети та кошти додому, а й прийме оплату за комунальні послуги, може продати за соціальними цінами товари першої необхідності.
Заміна поштарів на банкомати має й інші наслідки, зокрема, таке рішення Пенсійного фонду України вплине на друковану пресу. За найскромнішими підрахунками, переведення пенсіонерів на обслуговування в банки спричинить скорочення передплати на понад 30 % від загального обсягу. А йдеться про майже 1 400 всеукраїнських, 1 250 обласних і районних видань, що існують завдяки передплаті в регіонах. Яку альтернативу запропонують посадовці видавцям, коли редакції почнуть закриватися через вимушене скорочення накладів? І головне — яку альтернативу посадовці запропонують українцям, для яких друкована преса часто залишається єдиним джерелом інформації? Особливо це стосується східних областей, де на всіх потужностях працює рупор російської пропаганди.
Тому, коли останнім часом так активно обговорюється питання переходу на банківське обслуговування, потрібно розуміти, що ця реформа зачепить не лише Укрпошту, а й видавничу сферу. Тому можновладцям ще раз варто ретельно подивитися на всі аспекти ситуації і знайти таке рішення, яке б враховувало інтереси всіх.
Підсумовуючи, наголошуємо: ПЕНСІОНЕР САМ ОБИРАЄ МІСЦЕ ОТРИМАННЯ ПЕНСІЇ — у відділенні Укрпошти (доставить листоноша) чи у банку на платіжну картку. Як встановлено нормативно-правовими актами, що регулюють виплату та доставку пенсій, виплата пенсії може проводитись підприємствами поштового зв’язку або банківськими установами. Отже, особисто сам пенсіонер визначає, де і як отримуватиме належну йому пенсію. Для цього він має написати власноруч відповідну заяву та надати її до найближчого відділення Пенсійного фонду України. Тобто коли пенсіонеру кажуть, що йому пенсію тепер перераховуватиме банк на картку, а не Укрпошта, це є порушенням його прав.
Ніхто без письмової згоди пенсіонера цього робити не може. Тож якщо ви виходите на пенсію й хочете отримувати гроші вдома від листоноші або уже отримуєте кошти на банківській рахунок, але хочете перейти на обслуговування в Укрпошту, потрібно зробити декілька простих кроків:
— заповнити заяву на отримання пенсії в Укрпошті;
— підготувати копії документів, які потрібно додати до заяви;
— надати пакет документів до найближчого відділення Пенсійного фонду України,
— отримати пенсію у відділенні або вдома від листоноші.
Нагадаємо, що у період дії карантину, який встановлено на рівні держави через поширення коронавірусної інфекції, змінено порядок виплати пенсії та соціальної допомоги: якщо отримувач коштів повідомив листоношу чи працівників відділення, в якому він отримує пенсію, про захворювання або він має візуальні ознаки респіраторного захворювання, можна:
3 призначити іншу особу, яка отримуватиме кошти;
3 перенести виплату пенсії на наступний виплатний період.
У будь-якому з випадків потрібно поінформувати про своє рішення співробітника Укрпошти (листоношу/працівників відділення, яке обслуговує адресу проживання отримувача коштів/оператора контакт-центру Укрпошти) та надати вичерпну інформацію щодо пенсійних документів та контактних даних.