Заслухавши та обговоривши звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів про виконану роботу, Верховна Рада України постановляє:

1. Звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів про виконану роботу у період з 5 червня 2020 року по 5 червня 2021 року взяти до відома.

2. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України Д. РАЗУМКОВ.

м. Київ,
30 червня 2021 року.
№ 1596-IX.

Додаток
до Постанови Верховної Ради України
від 30 червня 2021 року
№ 1596-ІХ

ЗВІТ

Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів

Відповідно до частини третьої статті 89 Конституції України, статті 87 Регламенту Верховної Ради України 5 червня 2020 року Верховною Радою України прийнято Постанову № 683-IX «Про утворення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів» (далі — Тимчасова спеціальна комісія/Комісія/ТСК).
За форматом своєї роботи Тимчасова спеціальна комісія — це колегіальний орган Верховної Ради України, до складу якого увійшли 13 народних депутатів України з майже всіх депутатських фракцій та груп, серед яких двоє голів комітетів та шестеро заступників голів комітетів.
Голова Тимчасової спеціальної комісії — народний депутат України від фракції Політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» Галина Янченко, заступник голови ТСК — народний депутат України від фракції Політичної Партії «Голос» Ярослав Железняк, секретар Комісії — народний депутат України від фракції політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» Андрій Ніколаєнко.
Також до складу ТСК увійшли ще семеро народних депутатів України від фракції Політичної партії «СЛУГА НАРОДУ»: Дмитро Наталуха, Андрій Костін, Галина Михайлюк, Владлен Неклюдов, Олексій Красов, Сергій Іонушас та Артем Культенко. Від депутатської групи «ДОВІРА» в ТСК входять народні депутати України Лариса Білозір та Роберт Горват, від фракції Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА — ЗА ЖИТТЯ» — народний депутат України Ігор Абрамович.
Робота Комісії регулюється Положенням про Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів, яке було затверджене під час першого установчого засідання Комісії.
В рамках ТСК робота народних депутатів України проводилась у двох напрямах: перший — напрацювання змін до законодавства для усунення перешкод та спрощення інвестиційної діяльності, другий напрям — розгляд та заслуховування звернень (скарг) бізнесу, представники якого зверталися на адресу Комісії, вирішення проблемних ситуацій, з якими стикалися інвестори в Україні, захист прав інвесторів від незаконного втручання в їх роботу посадових осіб органів державної влади.
Критерії звернень на адресу ТСК викладені у Положенні про Тимчасову спеціальну комісію з питань захисту прав інвесторів. У кожному зверненні на адресу Комісії заявник зобов’язаний зазначити інформацію про обсяг залучених інвестицій в українську економіку, кількість створених робочих місць та обсяг сплачених податків, а також обов’язково надати супутні докази обставин, щодо яких йдеться у зверненні. Факт порушення прав та законних інтересів заявника повинен бути зафіксований у встановленому законом порядку. Питання, порушені в зверненні, та прохальна частина звернення мають бути в межах компетенції Комісії.
Впродовж звітного періоду відбулося 8 засідань Комісії. Засідання були проведені із дотриманням принципів прозорості та відкритості, а також об’єктивного підходу до розгляду звернень бізнесу. Для того, щоб забезпечити максимальну неупередженість під час заслуховування проблемних ситуацій, що виникали в інвесторів, до участі у засіданні ТСК запрошувались як представники інвестора, так і органів державної влади, в діях яких, виходячи із суті адресованих до Комісії звернень, вбачалися порушення.
Результати роботи Комісії у напрямі 
захисту інвестицій та розгляду звернень бізнесу
З моменту створення ТСК на адресу Комісії надійшло 48 звернень інвесторів зі скаргами на порушення їхніх прав та/або незаконні дії органів державної влади. З них 16 звернень Комісія прийняла до розгляду, а питання, порушені в 6 зверненнях, після розгляду по суті були успішно вирішені.
Ідеться про звернення від ТОВ «Еконія», більш відомого як виробник дитячого харчування «Малятко», ТОВ «АЕ ЛОГІСТІКС 1», який є підрозділом європейської мережі Amstar Europe, Миколаївського суднобудівного заводу «Океан», ТОВ «Дністрові сади», ТОВ «Фрунзе 69», ТОВ «Ріглі» (Марс Україна). У результаті було захищено та розблоковано реалізацію інвестиційних проектів на загальну суму понад 5 млрд гривень.
У середньому від моменту звернення інвестора до моменту розв’язання проблеми Комісія витрачала приблизно два місяці, хоча вирішення деяких проблемних питань, через які інвестори зверталися на адресу Комісії, до заслуховування ТСК тягнулося роками. Найбільш тривалою проблемною ситуацією серед звернень, які надійшли на адресу Комісії, була ситуація з ТОВ «Еконія», яка до моменту звернення на адресу ТСК не вирішувалася впродовж 12 років.
Більшість звернень, що надійшли від інвесторів на адресу ТСК, пов’язані з неефективним здійсненням досудового розслідування з боку правоохоронних органів. До Комісії надійшло 10 таких звернень від представників інвесторів. Зокрема, від компаній ТОВ «Ашан», іноземної компанії «HYUNDAI CORPORATION», ТОВ «Еконія» (ТМ «Малятко»), ТОВ «НЕСТ» («Братський маслопресовий завод»), Миколаївського суднобудівного заводу «Океан», іноземної юридичної особи «Nibulon S. A.», ПАТ «Хорольський МККДП», фермерського господарства Гайворонського А. І. та інших.
Ще однією причиною, через яку інвестори зверталися на адресу Комісії, стали проблемні питання, що виникали між бізнесом та органами місцевого самоврядування. Ідеться про 8 звернень, зокрема від ТОВ «Інтерагросистема», ТОВ «АЕ «ЛОГІСТІКС 1» (АМСТАР) та інших.
За час роботи на адресу ТСК зверталися представники аграрних компаній, у тому числі переробної галузі, українські виробники дитячого харчування, іноземні світові гіганти в галузі харчової промисловості, всесвітньо відомий автомобільний виробник «HYUNDAI CORPORATION», Миколаївський суднобудівний завод «Океан», ритейлери та великі інвестори у сфері комерційної нерухомості — як українські, так і іноземні.
Успішно вирішені звернення бізнесу
За результатами 12 місяців роботи повністю вирішено проблемні ситуації шести заявників. Першою з них є ситуація навколо виробника дитячого харчування ТОВ «Еконія», більш відомого під ТМ «Малятко», який звернувся на адресу ТСК через обшуки, проведені Нацполіцією 9 липня 2020 року, підставою для яких стало визначене кримінальне провадження.
Звернення зазначеної компанії Комісія заслухала під час засідання 3 серпня 2020 року. У вересні була проведена зустріч із Генеральним прокурором Іриною Венедіктовою за участі членів Тимчасової спеціальної комісії та заявників — власниці ТОВ «Еконія» Ірини Варагаш та її адвокатів. За результатами зазначеної зустрічі було прийнято рішення Офісу Генерального прокурора про визнання слідчих дій Національної поліції України у справі ТОВ «Еконія» сумнівними, а також змінено орган досудового розслідування кримінального провадження, яке раніше стало підставою для проведення обшуків на підприємстві, на Державне бюро розслідувань.
Другою успішно розв’язаною проблемою стала ситуація навколо Миколаївського суднобудівного заводу «Океан». Чинні власники підприємства звернулися на адресу ТСК через безпідставний, на їх думку, арешт активу, який був накладений Печерським судом м. Києва 13 січня 2020 року. Підставою для арешту стало кримінальне провадження шестирічної давності. Для інвестора арешт активів призвів до втрати міжнародних замовлень на суму понад 280 млн гривень. Невдовзі після розгляду цього звернення ТСК зазначений арешт був скасований. А згодом Верховний Суд України ухвалив рішення у цій справі, поставивши остаточну крапку в питанні.
Третій успішний кейс Комісії пов’язаний зі зверненням великого міжнародного ритейлера Amstar Europe, який представлений в Україні компанією «АЕ ЛОГІСТІКС 1». Наразі інвестор зможе продовжити реалізацію проекту із будівництва логістично-офісного центру на земельних ділянках, розташованих в межах Бузівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (поблизу с. Гурівщина).
Земельні ділянки належать компанії на праві приватної власності. Загальна вартість інвестиційного проекту оцінюється у 170 млн доларів США. В рамках реалізації інвестиційного проекту планується створення 1300 робочих місць. Проект опинився під загрозою зриву, оскільки на етапі отримання містобудівної документації з’ясувалося, що без відома інвестора змінилися межі села і цільове призначення цих земельних ділянок, що заважало розпочати проект. Після заслуховування зазначеного кейсу на засіданні Комісії інвестор успішно отримав містобудівні умови і обмеження та продовжив підготовку до будівництва. Наразі компанія перейшла до наступного етапу отримання документації у Державній архітектурно-будівельній інспекції.
Четвертим успішним кейсом, що був заслуханий та вирішений в рамках роботи Комісії, є звернення ТОВ «Дністрові сади» щодо неправомірного захоплення корпоративних прав товариства.
Так, 30 березня 2021 року при отриманні витягу з ЄДР представнику товариства стало вiдомо, що в ЄДР відбулися зміни, а саме було змінено учасника ТОВ «Дністрові сади» з компанії «ЕПЛ ХІЛЛЗ ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД» (APPLE HILLS INVESTMENTS LIMITED), що створена та належним чином зареєстрована відповідно до законодавства Англії та Уельсу. Крім того, було виключено з ЄДР генерального директора Лещинського І. B. та особу, яка може вчиняти дії від імені ТОВ «Дністрові сади» без довіреності Василівця І. В. Водночас, в ЄДР станом на дату витягу керівником без обмеження повноважень значився Петроченков Юрій Іванович, хоча жодних повноважень будь-кому на вчинення якихось дій щодо зміни учасника товариства та дирекції товариства компанія «ЕПЛ ХІЛЛЗ ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД» (APPLE HILLS INVESTMENTS LIMITED) не надавала.
Компанія звернулася до Колегії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мін’юсту та до ТСК з проханням відстояти їх законні інтереси. Комісія у виключному порядку з дотриманням Положення про ТСК прийняла кейс до розгляду та почала роботу із відстоювання прав заявника. Так, за результатами спільної взаємодії ТСК і Міністерства юстиції України питання вдалося вирішити позитивно, відновивши право власності заявника на корпоративні права підприємства.
П’ятим вирішеним кейсом є звернення ТОВ «Ріглі Україна» (Марс Україна), згідно з яким у 2013-2014 роках податкові органи не визнали переплату товариства з податку на прибуток у загальному обсязі понад 27 млн гривень. Наведені дії були оскаржені товариством в судовому порядку, за результатами чого Верховний Суд України ухвалив остаточну постанову від 14.07.2020 року у справі № 826/4423/17 (http://www.reyestr.court. gov.ua/Review/90458595), відповідно до якої зобов’язав Офіс великих платників податків ДФС:
1) здійснити коригування в інтегрованій картці платника податків товариства, відобразивши на особовому рахунку платника податків переплату з податку на прибуток за 2013 рік у розмірі 26 933 915 гривень та наявну переплату з податку на прибуток за 2014 рік у розмірі 27 966 808 гривень;
2) відобразити в інтегрованій картці платника податків ТОВ «Ріглі Україна» погашення щомісячних авансових внесків з податку на прибуток підприємств з травня 2014 року по грудень 2015 року включно за рахунок надміру сплаченої суми податку на прибуток, відображеної у податкових деклараціях з податку на прибуток підприємств за 2013 рік та 2014 рік.
Офіс великих платників податків ДФС не вчинив жодних дій з виконання приписів рішення суду. За результатами розгляду даного кейсу на засіданні ТСК органами ДПС було самостійно ініційовано питання зміни сторони в справі та змінено відповідача на належного — на ДПС України. В подальшому органами ДПС було виконано судове рішення в повному обсязі.
Шостим вирішеним кейсом стало звернення ТОВ «Фрунзе 69», яке двічі зверталося до ТСК у зв’язку з тим, що 9 жовтня 2020 року власнику зазначеного товариства стало відомо про те, що 5 жовтня 2020 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Юдіним Максимом Анатолійовичем було здійснено низку реєстраційних дій, внаслідок яких: новим власником будівлі, що належала ТОВ «Фрунзе 69» на праві приватної власності, стало ТОВ «ФК «Інвестохіллс Веста»; внесено повторно запис про іпотеку за припиненим у 2015 році іпотечним договором; внесено повторно запис про обтяження будівлі.
За результатами розгляду скарги Колегією Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції України сформовано відповідний наказ від 26.10.2020 року 
№ 3733/5 «Про задоволення скарги», якою скаргу ТОВ «ФРУНЗЕ 69» від 09.10.2020 року з доповненнями до неї від 20.10.2020 року задоволено частково — скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняті приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Юдіним М. А.
Разом з тим, протягом певного періоду виконати наказ Міністерства юстиції України неможливо через те, що третя сторона — ТОВ «Фінансова компанія «Ассісто», право вимоги якій було переуступлено ТОВ «Фінансова компанія «Інвестохіллс Веста», звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Юдіна Максима Анатолійовича про визнання протиправними та скасування рішень. Разом із позовом ТОВ «Фінансова компанія «Ассісто» подано заяву про забезпечення позову та накладено арешт на вищезазначене нерухоме майно, що унеможливило виконання наказу Міністерства юстиції України. За результатами розгляду даного звернення на засіданні ТСК вдалося усунути правові перешкоди, виконати вищезазначений наказ Міністерства юстиції України та повернути право власності на нерухоме майно заявнику.
Звернення, розгляд яких триває
Серед інших звернень до Тимчасової спеціальної комісії, за якими продовжується робота, можна відзначити звернення французького ритейлера ТОВ «АШАН», справа якого стала відомою за межами України. Звернення інвестора стосується позбавлення його права власності на земельні ділянки для реалізації проекту в Одеській області.
У 2018 році інвестор придбав три земельні ділянки площею 27 га на Одещині. На цій землі «АШАН» планував побудувати ритейл-парк Les Vignes, найбільший в Одеській області. На купівлю трьох земельних ділянок французьким ритейлером було витрачено 242 млн гривень. 1 березня 2019 року ухвалою слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси Деруса А. В. накладено арешт на зазначені земельні ділянки. 5 квітня 2019 року ухвалою слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси Куцарова В. І. змінено спосіб накладення арешту. Зазначені земельні ділянки передані в управління АРМА.
3 липня 2019 року без згоди (повідомлення) власника та без отримання дозволу слідчого судді АРМА реалізувала всі три земельні ділянки через систему ДП «СЕТАМ». Ціна продажу становила 8 765 200 грн, що більше ніж у 20 разів нижче реальної вартості зазначених ділянок. І вже 19 липня АРМА було укладено договори із ТОВ «ПЕЛУЧО» — переможцем торгів щодо всіх трьох земельних ділянок. ТОВ «АШАН» оскаржив зазначені дії АРМА у судовому порядку. Пізніше інвестор звернувся на адресу ТСК через порушення його прав.
Під час розгляду зазначеного звернення Комісією було встановлено, що в межах судових оскаржень рішень, що стосуються відчуження земельних ділянок, судами першої та другої інстанцій вже встановлено незаконність такого відчуження та дана оцінка діям учасників процесу з точки зору відповідності/невідповідності їхніх дій посадовим обов’язкам. Через дії посадових осіб АРМА порушено низку кримінальних проваджень, а сама справа щодо законності відчуження земельних ділянок розглядається у Верховному Суді України.
Варто також звернути увагу на звернення естонського інвестора та компанії Аррікано Ріел Естейт ПІЕЛСІ (Arricano Real Estate Plc) щодо незаконного, на думку заявника, відчуження ТРЦ «Sky Mall». Комісія розглянула зазначене звернення інвестора на засіданні 22 липня 2020 року, за результатами розгляду було ухвалено рішення рекомендувати державним органам України вжити певних заходів з метою підвищення ефективності проведення розслідувань у рамках кримінальних проваджень щодо даного кейсу.
Крім того, 3 серпня 2020 року Комісією було направлено листа до Міністерства юстиції України з проханням, зокрема, проаналізувати наявність у інвестора правових підстав для звернення до Міжнародного інвестиційного арбітражу в 
м. Вашингтоні з позовом до держави Україна про відшкодування йому матеріальної шкоди, завданої неправомірними діями, внаслідок яких майно, що належало афілійованим компаніям, вибуло з його володіння, а державний механізм захисту прав та інтересів інвестора в Україні за 10 років не дав результатів.
Однак на початку травня 2021 року Україна отримала офіційну вимогу щодо ініціювання інвестиційного спору компанією Аррікано Ріел Естейт ПІЕЛСІ проти України. Міністерство юстиції України звернулося до голови ТСК з пропозицією делегувати до міжвідомчої робочої групи при Міністерстві юстиції України, що утворюється згідно з вимогами міжнародного права з метою досудового врегулювання міжнародного арбітражного спору навколо ТРЦ «Sky Mall», представників Комісії. На своєму засіданні 25 травня 2021 року ТСК ухвалила рішення про делегування трьох членів Комісії до зазначеної міжвідомчої робочої групи при Міністерстві юстиції України. Ними стали народні депутати України Галина Янченко, Сергій Іонушас, Галина Михайлюк.
Результати законотворчої діяльності Комісії
Згідно з Регламентом Верховної Ради України метою створення Тимчасової спеціальної комісії є попередня підготовка чи доопрацювання проектів законів та інших актів Верховної Ради України. В рамках заходів, що наведені нижче, організованих Комісією, відбувалась розробка та обговорення змін до законодавства, а також вивчення думки представників бізнесу щодо запропонованих законодавчих змін.
Впродовж року своєї роботи Комісія вивчала думку інвесторів не лише в рамках надісланих звернень. Народні депутати України — члени ТСК здійснили низку робочих поїздок в Одеську, Миколаївську, Закарпатську, Івано-Франківську, Хмельницьку, Рівненську області.
В рамках зазначених відряджень відбувалося вивчення інвестиційного досвіду унікальних підприємств, а також була проведена спеціальна презентація роботи Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів для консульств Угорщини та Румунії.
Крім того, було проведено низку зустрічей із представниками ключових бізнес-асоціацій в Україні, таких як Українська торгово-промислова палата, Європейська бізнес-асоціація, Американська торгово-промислова палата, CEO Club тощо. Слід зазначити, що в рамках законотворчої роботи Комісії було проведено низку круглих столів та форумів, де були обговорені законодавчі ідеї народних депутатів України — членів Тимчасової спеціальної комісії. Їх результатом стала реєстрація у Верховній Раді України шести законопроектів. Зокрема, першими законодавчими ініціативами Комісії став пакет законопроектів щодо протидії рейдерству.
Ідеться про законопроекти № 3783 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за окремі кримінальні та адміністративні правопорушення у сфері господарської діяльності, службової діяльності, діяльності осіб, що надають публічні послуги та кримінальні правопорушення проти авторитету органів державної влади від 02.07.2020 року та № 3774 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству від 02.07.2020 року.
Зазначеними законопроектами, зокрема, передбачається запровадження змін в процесі роботи державних реєстраторів, а також внесення змін до Кримінального кодексу України та посилення покарання за рейдерські правопорушення.
15 квітня 2021 року законопроект № 3774 був прийнятий за основу конституційною більшістю народних депутатів України — 311 парламентарів проголосували «за». Законопроект отримав підтримку представників усіх фракцій парламенту та позафракційних народних депутатів України. Станом на звітну дату законопроект доопрацьований до другого читання Комітетом Верховної Ради України з питань правової політики та готовий для внесення на розгляд до сесійної зали. Законопроект № 3783 розглянутий Комітетом Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності та рекомендований для прийняття у першому читанні.
Серед законодавчих ініціатив, зміст яких був напрацьований народними депутатами України на основі звернень бізнесу та в рамках роботи в ТСК, зокрема звернення ТОВ «АШАН», також пакет законопроектів щодо реформування Національного агентства з питань менеджменту активів та системи управління арештованим майном: проекти законів № 5141 про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо гарантій прав українських та іноземних інвесторів від 24.02.2021 року та № 5142 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, стосовно гарантій прав українських та іноземних інвесторів від 24.02.2021 року. Співавторами зазначених законодавчих ініціатив виступили не лише народні депутати України — члени ТСК, а й понад 70 народних депутатів України з різних депутатських фракцій. Наразі зазначені законопроекти знаходяться на стадії підготовки до розгляду головними комітетами Верховної Ради України.
Зазначеними законопроектами пропонується скоригувати обсяг повноважень Агентства з розшуку та менеджменту активів у частині розпорядження майном, яке передається в управління 
АРМА, запроваджується заборона реалізації майна до вироку суду (крім товарів, що швидко псуються, або реалізація за згодою власника), запроваджується норма, за якою суд при ухваленні рішення про передачу майна в управління АРМА зобов’язаний чітко визначити спосіб такого управління, та інші зміни, що покликані прибрати можливість зловживань з боку АРМА та зробити процес управління та розпорядження активами зазначеним агентством більш ефективним.
Крім того, серед напрацьованих народними депутатами України — членами ТСК законопроектів варто виділити пакет законопроектів, що сприятимуть виробництву електричного транспорту та електрокарів в Україні. Йдеться про проекти законів № 3476 про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні та № 3477 про внесення змін до Митного кодексу України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні від 14.05.2020 року. Зазначені законопроекти сприятимуть створенню в Україні умов для розвитку ринку не лише споживання, а й будівництва електрокарів та допоможуть залучити інвестиції у зазначену сферу економіки. Для реалізації таких намірів пропонується запровадити низку податкових та митних стимулів. Станом на звітну дату зазначені законопроекти прийняті у першому читанні.
Впродовж звітного періоду роботи Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів стала відкритим майданчиком в парламенті, де заслуховуються проблеми бізнесу та одразу пропонуються шляхи їх вирішення як оперативні, так і законодавчі. Такий підхід позитивно впливає на сприйняття інвесторами та бізнес-асоціаціями діяльності органів державної влади України, зокрема Верховної Ради України.