Діяльність Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (далі — Комітет) протягом п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання здійснювалася відповідно до затвердженого 2 лютого 2021 року плану роботи Комітету (протокол № 65) з урахуванням прийнятих парламентом рішень і доручень Верховної Ради України та її керівництва.

Упродовж п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання діяльність Комітету була зосереджена на підготовці законопроектів про внесення змін до законів у сфері антикорупційної політики, здійсненні антикорупційної експертизи законопроектів, що перебувають на розгляді Верховної Ради України, та аналізі практики застосування законів у діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб з питань, віднесених до предметів відання Комітету.

У період лютого-липня 2021 року Комітетом проведено 23 засідання, із них одне виїзне. На цих засіданнях розглянуто й обговорено 185 питань, з яких 57 питань пов’язано зі здійсненням законопроектної функції, 91 питання стосувалося організації роботи Комітету, 37 питань — контролю за виконанням законів України, постанов Верховної Ради України та власних рішень.

За звітний період Комітетом отримано 1080 доручень Голови Верховної Ради України щодо здійснення відповідно до вимог статті 55 Закону України «Про запобігання корупції» та статті 93 Регламенту Верховної Ради України антикорупційної експертизи законопроектів та підготовки експертного висновку щодо їхньої відповідності вимогам антикорупційного законодавства.

За цей самий період Комітетом затверджено 73 експертні висновки щодо проектів нормативно-правових актів, із них: 7 законопроектів визнано такими, що містять корупціогенні фактори та не відповідають вимогам антикорупційного законодавства; до 21 законопроекту надано зауваження.

Водночас секретаріатом Комітету опрацьовано та підготовлено до розгляду 920 законопроектів у порядку здійснення антикорупційної експертизи, із них: 149 із зауваженнями; 23 такі, що містять корупціогенні фактори та не відповідають вимогам антикорупційного законодавства.

I. Розгляд законопроектів (проектів інших актів), у яких Комітет визначено головним з підготовки і попереднього розгляду.

Комітетом розглянуто 8 проектів законів, у яких його визначено головним з підготовки і попереднього розгляду, та внесено на розгляд на пленарних засіданнях Верховної Ради України, зокрема:

1. 16 березня 2021 року розглянуто поправки та пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи, до проекту закону України про внесення змін до частини п’ятої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» щодо усунення невизначеності обов’язків членів органів адвокатського самоврядування стосовно заповнення та подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (реєстр. № 3602), прийнятого Верховною Радою України 5 березня 2021 року (Постанова Верховної Ради України № 1330-IX) за основу зі скороченням строку його підготовки до другого читання.

У процесі роботи над законопроектом від суб’єктів права законодавчої ініціативи — народних депутатів України надійшло 16 поправок і пропозицій, 14 з яких враховано.

Законопроектом пропонувалося не поширювати дію розділу VII Закону України «Про запобігання корупції» на членів органів адвокатського самоврядування. 

Комітет запропонував комплексний та системний підхід шляхом внесення змін до окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» для уточнення переліку осіб, які входять до складу конкурсних, кваліфікаційних, дисциплінарних комісій недержавних організацій професійного самоврядування для цілей фінансового контролю, та рекомендував Верховній Раді України прийняти цей законопроект у другому читанні і в цілому.

2. 2, 10, 16 лютого та 2, 3, 9, 16 березня 2021 року розглянуто поправки та пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи до проекту закону України про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки (реєстр. № 4135), прийнятого Верховною Радою України 5 листопада 2020 року (Постанова Верховної Ради України № 976-IX) за основу зі скороченням строку його підготовки до другого читання.

У процесі роботи над законопроектом від суб’єктів права законодавчої ініціативи — народних депутатів України надійшло 528 поправок і пропозицій, із яких 213 враховано (38 враховано частково, 45 враховано редакційно). 

Комітет рекомендував Верховній Раді України прийняти цей проект закону в другому читанні та в цілому.

Прийнятий Верховною Радою України 4 лютого 2021 року Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів» не був підписаний Президентом України і 4 березня 2021 року повернений до Верховної Ради України з пропозиціями Президента.

Президент України зазначив, що прийнятий Закон не може бути підписано у запропонованій редакції, висловивши у своїх пропозиціях низку зауважень до його положень, та запропонував його доопрацювати.

Комітет на своєму засіданні 30 березня 2021 року розглянув пропозиції Президента України до прийнятого Верховною Радою України 4 лютого 2021 року (протокол № 72) Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів» (реєстр. № 3450).

З’ясувавши позицію членів Комітету, запрошених на засідання осіб та всебічно обговоривши питання, Комітет ухвалив висновок — рекомендувати Верховній Раді України відповідно до частини третьої статті 134, частин четвертої та п’ятої статті 135 Регламенту Верховної Ради України прийняти всі пропозиції Президента України до Закону України та прийняти Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів» у редакції Комітету від 30 березня 2021 року в цілому як Закон.

За результатами розгляду Верховна Рада України 01.06.2021 року прийняла, а Президент України підписав Закон № 1502-ІХ, яким шляхом внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції», Цивільного процесуального кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України забезпечується організація Єдиного порталу повідомлень викривачів та закріплення гарантії правового захисту викривачів виключно через адвокатів системи безоплатної правової допомоги.

3. 26 квітня 2021 року (протокол № 75) розглянуто поправки та пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи до проекту закону України про внесення доповнень до Закону України «Про запобігання корупції» (щодо удосконалення окремих аспектів декларування) (реєстр. № 5173), прийнятого Верховною Радою України 15 квітня 2021 року (Постанова Верховної Ради України № 1397-IX) за основу зі скороченням строку його підготовки до другого читання.

У процесі роботи над законопроектом від суб’єктів права законодавчої ініціативи — народних депутатів України надійшло 29 поправок і пропозицій, із яких: 21 — враховано (2 — частково, 12 — редакційно); 8 — відхилено.

На засіданні Комітету прийнято рішення схвалити порівняльну таблицю до проекту закону України про внесення доповнень до Закону України «Про запобігання корупції» (щодо удосконалення окремих аспектів декларування) (реєстр. № 5173), підготовлену до розгляду в другому читанні, та рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект у другому читанні та в цілому.

Верховна Рада України 29.04.2021 року прийняла Закон № 1443-IX, яким усуваються окремі практичні перепони у процесі подання декларацій особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що дозволить сумлінним декларантам уникнути вчинення пов’язаних із корупцією правопорушень, а Національному агентству з питань запобігання корупції — діяти у правовому полі.

4. 19 травня 2021 року (протокол № 78) розглянуто проекти законів про внесення змін до деяких законів України стосовно приведення статусу Національного антикорупційного бюро України у відповідність до вимог Конституції України (реєстр. № 5459, № 5459-1, № 5459-2, № 5459-3).

За результатами розгляду цих законопроектів Комітет рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу законопроект реєстр. № 5459-1, з пропозицією доопрацювати його з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину.

Проект закону України спрямований на усунення суперечностей між Конституцією України та Законом України «Про Національне антикорупційне бюро України», а також на пов’язане з цим забезпечення гарантій незалежності для Національного бюро.

Верховною Радою України 15 квітня 2021 року законопроект прийнято (Постанова № 1475-IX) за основу зі скороченням строку його підготовки до другого читання. Наразі законопроект готується до другого читання.

5. 8 червня 2021 року (протокол № 80), розглянуто проект закону про внесення змін до Закону України про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, щодо гарантій прав українських та іноземних інвесторів (реєстр. № 5141).

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту його метою є створення законодавчих передумов для підвищення прозорості системи розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, реалізації таких активів, підвищення інституційної спроможності та ефективності роботи Національного агентства.

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України включити проект закону (реєстр. № 5141) до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання і за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу.

Верховною Радою України 30 червня 2021 року вказаний проект закону прийнято в першому читанні за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання.

14 липня 2021 року за результатами розгляду на позачерговій сесії Верховної Ради України зазначений проект прийнято як Закон 1540-ІХ.

II. Робота Комітету при формуванні конкурсних комісій.

Відповідно до положень статей 2, 4 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі — Національне агентство), є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи в справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.

Національне агентство в межах, визначених цим та іншими законами, є підзвітним Верховній Раді України, підконтрольним та відповідальним перед Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі статтею 5 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» відбір кандидата на посаду голови Національного агентства здійснює конкурсна комісія, члени якої обираються з числа осіб, які не є особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, мають бездоганну ділову репутацію, високий суспільний авторитет, а також досвід роботи, пов’язаний з участю у формуванні та/або реалізації політики у сферах кримінальної юстиції або запобігання і протидії корупції, та до складу якої входять три особи, визначені Верховною Радою України.

З урахуванням пропозицій, що надійшли, та за результатами проведення співбесід із кандидатами Комітет на своєму засіданні 14 квітня 2021 року (протокол № 74) ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України визначити трьох представників від Верховної Ради України до складу конкурсної комісії з відбору кандидата на посаду голови Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

На цей час проект постанови № 5383 від 15 квітня 2021 року Верховною Радою України ще не розглянуто.

III. Про діяльність у Комітеті підкомітетів, робочих груп.

1. 16 лютого 2021 року Комітет, керуючись положеннями статей 37, 38 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», додатково створив зі свого складу підкомітет з питань антикорупційної політики у сфері господарських, земельних і містобудівних правовідносин та визначив його персональний склад:

Голова підкомітету — Одарченко А. М.

Члени підкомітету — Бурміч А. П., Жмеренецький О. С., Іванісов Р. В., Кабаченко В. В., Красов О. І., Стернійчук В. О., Ткаченко О. М., Шинкаренко І. А., Чорний В. І.

До компетенції підкомітету віднесено такі питання:

— законодавче забезпечення запобігання та протидії корупції щодо ліцензування певних видів діяльності у сфері земельних відносин, містобудування та архітектури;
— узагальнення виконання та реалізації органами державної влади та місцевого самоврядування антикорупційних програм, інших заходів у сфері земельних відносин, містобудування та архітектури;
— здійснення антикорупційної експертизи нормативно-правових актів.

2. Упродовж лютого-березня 2021 року працювала Робоча група з підготовки до другого читання проекту закону про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки (реєстр. № 4135).

3. Упродовж лютого— червня 2021 року, під головуванням заступника голови Комітету Янченко Г. І., тривала робота Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів (далі ТСК), відповідно до прийнятої Верховною Радою України Постанови про утворення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів (реєстр. № 2601 від 05.06.2020 р.).

У зазначений період головою ТСК Янченко Г. І. здійснено виїзні робочі зустрічі у м. Рівне (11-12 лютого 2021 року), у м. Запоріжжя (7-9 червня 2021 року), у м. Дніпро (10-11 червня 2021 року) та проведено 2 засідання ТСК (4 лютого та 25 травня 2021 року).

Секретаріат Комітету здійснював організаційно-інформаційне, консультативно-правове, методичне забезпечення діяльності, організацію проведення засідань ТСК.

4. 27 травня 2021 року заступник голови Комітету Янченко Г. І. взяла участь у п’ятому Українсько-Турецькому GR форумі та в першому з п’яти регіональних заходів «Ukraine Invect Talks: Dnipro», де презентувала роботу ТСК.
За результатами діяльності ТСК Янченко Г. І. та інші народні депутати України подали на розгляд Верховної Ради України законодавчі акти, норми яких сприятимуть залученню інвестицій у виробництво електричного транспорту та електрокарів в Україні, зокрема, проект закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні (реєстр.№ 3476) та проект закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні (реєстр. № 3477). Вказані законопроекти прийняті Верховною Радою України у першому читанні.

5. 10 лютого 2021 року відбулося засідання підкомітету з питань взаємодії з громадянським суспільством (голова підкомітету Чорний В. І.), на якому розглянуто та обговорено звернення від антикорупційної неурядової організації «Громадський контроль діє» щодо функціонування на території Харківської області організованого злочинного угрупування, яке виготовляє двійники номерних знаків на автомобілі, складає фіктивні звіти оцінки вартості автомобілів, підробляє медичні довідки, незаконно переоформляє автомобілі.

Результатом розгляду даного питання стало доручення Міністерству внутрішніх справ України та Черкаській обласній державній адміністрації перевірити інформацію громадської організації та вжити заходи реагування.

За результатами перевірки Національною поліцією розпочато кримінальне провадження за фактом підроблення офіційних документів юридичною особою за ознаками кримінального проступку, передбаченого частиною 1 статті 358 КК України.

6. 25 березня 2021 року у Комітеті відбулося засідання робочої групи щодо обговорення законодавчої ініціативи врегулювання питань фінансування і звітування політичних партій в Україні.

У засіданні Робочої групи взяли участь члени Комітету, представники Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, представники парламентських фракцій, керівництво Національного агентства з питань запобігання корупції, представники Міжнародної антикорупційної консультативної ради програми Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI) та громадських організацій.

За результатами обговорення учасники засідання дійшли згоди щодо підготовки законопроекту про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питань фінансування і звітування політичних партій в Україні.

7. 1 червня 2021 року в режимі відеоконференції відбулось засідання підкомітету з питань взаємодії з громадянським суспільством (голова підкомітету Чорний В. І.), на якому заслухано звернення колишнього співробітника Державного концерну «Укроборонпром» Максимова Д. А., який поінформував щодо фактів, які можуть свідчити про можливе вчинення корупційних правопорушень посадовими особами ДК «Укроборонпром».

За результатами засідання підкомітету прийнято рішення опрацювати надіслані заявником документи та з метою вжиття заходів реагування повторно розглянути це питання на одному із засідань підкомітету, за участю посадових осіб правоохоронних органів.

8. 2 липня 2021 року відбулось засідання підкомітету з питань антикорупційної політики у сфері господарських, земельних і містобудівних правовідносин (голова підкомітету Одарченко А. М.)

На засіданні розглянуто питання щодо порушень законодавства та корупційні ризики та зловживання повноваженнями працівниками Державної служби України з питань праці та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

На цей час Міністерством економіки України проводиться перевірка за фактами можливих зловживань працівниками Державної служби України з питань праці та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

9. 5 липня 2021 року у Комітеті відбулося засідання робочої групи щодо законодавчого врегулювання лобіювання в Україні.

У засіданні Робочої групи взяли участь голова комітету Радіна А. О., заступник голови Комітету Мошенець О. В., члени Комітету Красов О. І., Жмеренецький О. С., Шинкаренко І. А, Славицька А. К., голова Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та АР Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин Лубінець Д., радник Голови Верховної Ради України з юридичних питань Івасик С., народний депутат України восьмого скликання, співзасновник Центру взаємодії з владою Київської школи економіки Мустафа-Масі Найєм, радниця Прем’єр-міністра України, членкиня наглядової ради НАК «Нафтогаз України», директорка Центру взаємодії з владою Київської школи економіки Бойко Н., голова ГО «Інститут законодавчих ідей» Хутор Т.

За результатами засідання його учасники дійшли згоди щодо необхідності напрацювання законопроекту, який би кваліфікував діяльність лобістів як легальний демократичний шлях взаємодії влади і суспільства, створив би законодавчі бар’єри для зловживань і корупції та підвищив професіоналізм і відповідальність посадових осіб під час реалізації державної політики. 

10. 19 липня 2021 року у Комітеті відбулося друге засідання робочої групи, в якому взяли участь Голова Верховної Ради України Разумков Д. О., голова Комітету Радіна А. О., перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р., заступник голови Комітету Мошенець О. В., секретар Комітету Кабаченко В. В., представники громадських організацій.

Модератором робочої зустрічі виступила Мошенець О. В. — заступник голови Комітету.

Під час засідання учасники обговорили концепції законопроекту щодо визначення понять лобіювання та його суб’єктність і ознаки, а також щодо змін до чинного законодавства у розділі «Прикінцеві та перехідні положення».
За попередньою домовленістю спільно розроблений законопроект планується оприлюднити у вересні поточного року.

11. 14 червня 2021 року, під головуванням заступника голови Комітету Янченко Г. І., розпочала роботу Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів, яка діятиме відповідно до прийнятої Верховною Радою України Постанови про утворення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів (реєстр. № 5659 від 14.06.2021 р.).

Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів створена з метою забезпечення формування та реалізації державної політики з питань створення умов для інвестиційної діяльності в Україні та захисту прав і свобод інвесторів, здійснення збору та аналізу інформації стосовно випадків порушення прав бізнесу органами державної влади України, в тому числі, які носять системний характер, здійснення аналізу існуючого стану інвестиційної привабливості України та виявлення факторів, що перешкоджають його поліпшенню, здійснення аналізу рівня законодавчого захисту прав та свобод бізнесу та забезпечення підготовки пропозицій щодо внесення змін до законодавчих актів стосовно посилення захисту прав бізнесу, з метою створення умов розвитку інвестиційної діяльності у малий та середній бізнес в Україні, оперативного, в межах повноважень, реагування на випадки порушення прав бізнесу з боку представників державної влади та органів місцевого самоврядування, розробки змін до законодавства, розширення парламентської співпраці з бізнес-асоціаціями та профільними структурами, співпраці із органами місцевого самоврядуванням для сприяння створенню безперешкодних умов для залучення інвестицій в регіонах України. Кількісний склад Тимчасової спеціальної комісії становить 13 народних депутатів України.

Секретаріатом Комітету здійснюється організаційно-інформаційне, консультативно-правове, методичне забезпечення діяльності, організація проведення засідань ТСК.

IV. Про участь у заходах, на яких обговорювалися питання запобігання корупції в Україні, зокрема у проведенні круглих столів, конференцій, семінарів (форумів) та окремих зустрічей, пов’язаних із взаємодією з представниками відомих міжнародних організацій у сфері запобігання і протидії корупції.

За звітній період у Комітеті проведено низку заходів із представниками державних органів, міжнародних організацій та дипломатичних представництв, на яких обговорювалися питання діяльності Комітету в межах предмету відання.

1. 28 січня 2021 року у Комітеті відбулася робоча зустріч (формат круглого столу) народних депутатів України — членів Комітету з експертами з парламентського контролю Офісу парламентської реформи Проекту ЄС-ПРООН з парламентської реформи. На зустрічі обговорили аналітичний звіт за результатами оцінювання ефективності застосування законів України щодо конфлікту інтересів.

2. 17 лютого 2021 року головою підкомітету Красовим О. І., із залученням представників Національного агентства з питань антикорупційної політики та Міністерства цифрової трансформації, проведено круглий стіл на тему: «Напрацювання законодавчих запобіжників від виведення і легалізації коштів, набутих у корупційний спосіб через криптовалюти та інші віртуальні активи».

3. 17—18 лютого 2021 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь у парламентських слуханнях в ООН щодо боротьби з корупцією та відновлення довіри до влади.

4. 19 лютого 2021 року голова комітету Радіана А. О. та перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяли участь в онлайн-зустрічі (формат круглого столу) першого засідання (друга фаза) Наглядової ради Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI), на якій обговорювалася презентація основних досягнень та викликів, які виникли з початку впровадження другої фази EUACI.

На зустрічі заслухали виступи представників Данії, Європейського Союзу, членів Наглядової ради EUACI, Національного агентства з питань антикорупційної політики, Секретаріату Всеукраїнської мережі доброчесності та комплаєнсу (UNIC).

У зустрічі також взяли участь керівник програми Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI) Ека Ткешелашвілі, керівник підрозділу EUACI Аллан Паг Крістенсен, голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр Новіков.

5. 26 лютого 2021 року в Комітеті відбулася робоча зустріч (у форматі круглого столу) щодо обговорення законопроекту про електронний документообіг.

У зустрічі взяли участь члени Комітету, представник Офісу Президента України, представники Міністерства юстиції України, Національного антикорупційного бюро України, Вищого антикорупційного суду, Міжнародної антикорупційної консультативної ради програми Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI) та громадських організацій.

6. 1 березня 2021 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь у робочій зустрічі (формат круглого столу) з членами Асоціації правників України про перспективи судової реформи в Україні, внесення змін до чинного законодавства щодо діяльності Національного антикорупційного бюро України і Національного агентства з питань запобігання корупції, посилення правового захисту викривачів в Україні та роль громадських організацій у вдосконаленні законодавства.

7. 11 березня 2021 року член Комітету Стернійчук В. О. взяв участь у зустрічі (формат круглого столу) із членами Конфедерації будівельників України на Волині. На зустрічі обговорювалося питання корупційної складової в діяльності Державної архітектурно-будівельної інспекції та окремі норми проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності (реєстр. № 5655).

8. 12 березня 2021 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь у робочій зустрічі з міжнародними експертами програми USAID Рада (New Justice та EUD/Pravo Justice), на якій обговорювалися корупційні ризики в проекті закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування (реєстр. № 3711-д).

9. 28 квітня 2021 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь у Х Глобальній асамблеї Всесвітнього руху за демократію при обговоренні питання щодо партнерства громадськості, бізнесу та антикорупційних органів у боротьбі з корупцією.

10. 28 квітня 2021 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь в онлайн-дискусії на тему «Боротьба з корупцією від Євромайдану і до сьогодні» спільно із ГО «Платформа громадський контроль» та «Центру міжнародного приватного підприємництва».

Під час дискусії широко обговорювалися питання щодо зусиль громадських активістів у боротьбі з корупцією та партнерства громадськості, бізнесу і антикорупційних органів у боротьбі з корупцією.

11. 12 травня 2021 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь у робочій зустрічі із програмою Антикорупційна ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI) щодо питань законодавчого врегулювання управління активами.

12. 21 травня 2021 року голова Комітету Радіна А. О. взяла участь у онлайн-дискусії з керівництвом Ради директорів та представниками компаній — членів Американської торгівельної палати в Україні. На зустрічі обговорили ризики і перспективи антикорупційної реформи, зокрема реформи Служби безпеки України, судової реформи та незалежної діяльності антикорупційних органів.

13. 3 червня 2021 року голова Комітету Радіна А. О. провела робочу зустріч (у форматі круглого столу) з делегацією Генеральної прокуратури Словацької Республіки, під час якої обговорено питання боротьби з корупцією в Україні та Словацькій Республіці: функціонування антикорупційних інституцій, забезпечення їх незалежності.

У зустрічі взяли участь Надзвичайний і Повноважний Посол Словацької Республіки в Україні Йозеф Кандера та Генеральний прокурор Словацької Республіки Марош Жилінка.

14. 24 квітня 2021 року у м. Харкові, 1 травня у м. Ужгороді, 19 червня у м. Черкаси народний депутат України — член Комітету Фріз І. В. взяла участь у проведенні круглих столів на тему: «Захист прав жінок та чоловіків в українському суспільстві». Під час засідань круглих столів, зокрема, обговорювалася проблематика впровадження антикорупційного законодавства в Україні.

За результатами обговорень напрацьовано зміни до чинного законодавства України у сфері проходження конкурсів на керівні посади до органів, які є спеціально уповноваженими суб’єктами у сфері протидії корупції.

15. 7—8 червня 2021 року голова Комітету Радіна А. О. взяла участь у міжнародному форумі «Democracy in Action: Zero Corruption Conference» з питань гібридних загроз демократії — дезінформації, корупції та правових війн.

Форум проходив за участю Президента України Зеленського В. О., Президентки Молдови Маї Санду, віце-президентки Єврокомісії Юрової В., прем’єр-міністра Латвії Кріш’яніса Каріньша А., президента Парламентської асамблеї НАТО Джеррі Коннолі, конгресменів США, представників Європейського парламенту.

16. 6 липня 2021 року у Комітеті відбулася робоча зустріч із співдоповідачами Комітету ПАРЄ з питань дотримання обов’язків та зобов’язань державами — членами Ради Європи Альфредом Хеєром, Біржір Торарінссон, заступником керівника секретаріату Моніторингового комітету Басом Кляйном, керівником офісу Ради Європи в Україні, представником Генерального секретаря Ради Європи з питань координації програм співробітництва Ради Європи Стеном Ньорловим.

У зустрічі взяли участь: голова Комітету Радіна А. О., заступник голови Комітету Мошенець О. В., секретар Комітету Кабаченко В. В., народні депутати України — члени Комітету Бурміч А. П., Славицька А. К.

На зустрічі обговорювалися питання антикорупційної політики в Україні, судової реформи, боротьби з корупцією.

V. З метою реагування та в порядку контролю Комітет проводив слухання і обговорення звернень з актуальних питань.

1. 15 червня 2021 року Комітет заслухав презентацію головою Національного агентства з питань запобігання корупції Новіковим О. Ф. щорічної національної доповіді щодо реалізації засад антикорупційної політики в 2020 році.

2. На виїзному засіданні Комітету у місті Одесі, 11 червня 2021 року (протокол № 81), обговорили ряд актуальних питань Одеського регіону, зокрема: створення працівниками Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків і ряду тренажерних центрів у м. Одеса штучних перешкод (можливого зловживання своїм службовим становищем) для переатестації моряків з метою подальшого працевлаштування на суднах закордонного плавання; дотримання вимог Кримінального процесуального кодексу України під час проведення досудового розслідування в кримінальних провадженнях у сфері управління державним та комунальним майном; про стан використання бюджетних коштів для забезпечення соціально вразливих верств населення цифровими декодерами для перегляду програм українського телебачення. У засіданні Комітету взяли участь: голова Одеської обласної державної адміністрації Гриневецький С. Р., перший заступник голови Одеської обласної державної адміністрації Волошенков Б. О., одеський міський голова Труханов Г. Л., керівник Одеської обласної прокуратури Костенко С. К., заступник начальника Управління Служби безпеки України в Одеській області Желейко С. С.,  начальник Головного управління Національної поліції в Одеській області Бех О. В., заступник начальника Головного слідчого управління Національної поліції України Дударець Р. М. та інші.
За результатами заслуховування і обговорення інформації посадових осіб, представників спільноти моряків, які брали участь у виїзному засіданні, Комітет звернувся до:

* голови Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури про розгляд у найкоротший строк проекту закону про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу (реєстр. № 3944), поданого народним депутатом України Шинкаренком І. А. та іншими;
* Кабінету Міністрів України щодо розгляду на найближчому засіданні Уряду питання щодо зміни в. о. голови Державної служби морського та річкового транспорту та вирішення питання щодо проведення конкурсу для обрання нового голови, а також надати інформацію про стан, результати роботи ліквідаційної комісії Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків, та завершення заходів ліквідаційного процесу;
* Міністерства цифрової трансформації України з проханням прозвітувати про поточний стан адміністрування та державних гарантій збереження персональних даних у Державному реєстрі документів моряків України;
* керівника Одеської обласної прокуратури, начальника Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо вирішення питання про зміну підслідності кримінальних проваджень у сфері підготовки та дипломування моряків Державному бюро розслідувань, а також надати конкретні пропозиції щодо усунення причин та умов, які сприяли вчиненню таких правопорушень;
* голови Одеської обласної державної адміністрації про надання інформації щодо використання бюджетних коштів, які виділяються на забезпечення соціально вразливих верств населення цифровими декодерами для перегляду програм українського телебачення, порядку розподілу таких коштів, а також щодо результатів розширення українського телерадіомовлення в Одеській області;
* керівника Одеської обласної прокуратури про надання інформації щодо наявності кримінальних проваджень, а саме: надання без конкурсів земельних ділянок для здійснення будівництва у м. Одесі; передання аеропорту «Одеса» у приватну власність; продажу без аукціонів комунальної власності, зокрема готелю «Центральний»; можливе неправомірне оформлення паспортів пляжів та їх оренди; видачу дозволів на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності; виділення та приватизацію присадибних ділянок у м. Одеса; видачу суб’єктам господарювання дозволів на розміщення зовнішньої реклами, встановлення літніх майданчиків та видалення дерев; видачу дозволів на здійснення рибного промислу на окремих ділянках регіонального ландшафтного парку «Тилігульський», зокрема ТОВ «Рибна компанія «Генерал».

Верховна Рада України, 29 червня 2021 року, ухвалила в цілому як закон законопроект «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу» (реєстр. № 3944), ініціатором якого є член Комітету Шинкаренко І. А. Окрім нього, до роботи над законопроектом долучилися члени Комітету Ткаченко О. М., Кабаченко В. В., Славицька 
А. К. та Жмеренецький О. С.

Прийнятим законом прибрано зазначену корупційну схему та передбачено повторне підтвердження диплома моряка не більше ніж через п’ять років з дати видачі попереднього підтвердження, без складання іспитів у державній кваліфікаційній комісії.

Президент України 22.07.2021 року підписав закон № 1578-IX, а тому тепер Міністерство інфраструктури України зобов’язано привести усі нормативно-правові акти у відповідність до вимог нової редакції статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України та визначити прозору процедуру видачі морякам повторного підтвердження дипломів.

Крім того, рішенням Комітету від 30 червня 2021 року (протокол № 83) затверджено персональний склад робочої групи, яка буде працювати в Комітеті з метою контролю за виконанням рішень Комітету за підсумками виїзного засідання у м. Одесі. До її складу ввійшли члени Комітету та представники державних органів влади і правоохоронних органів.

3. Звернення голови підкомітету Комітету Красова О. І. про проведення робочої зустрічі в Комітеті із представниками Національного агентства з питань запобігання корупції, Міністерства цифрової трансформації України, правоохоронних органів та Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації щодо проекту Закону України про віртуальні активи (реєстр. № 3637), поданого народними депутатами України Жмеренецьким О. С., Потураєвим М. Р. та іншими.

4. Звернення секретаря Комітету Кабаченка В. В. щодо дотримання чинного законодавства Міністерством охорони здоров’я України при здійсненні державних закупівель вакцини від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, у тому числі, міжнародних та з метою обговорення питання ефективного використання бюджетних коштів і уникнення корупційних ризиків. Комітет звернувся до Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування щодо можливості проведення спільного засідання комітетів, запросивши на це засідання міністра охорони здоров’я, керівника Державного підприємства «Медичні закупівлі України», представників Європейської Комісії.

5. Звернення голови Комітету Радіної А. О. щодо участі членів Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики в парламентських слуханнях в ООН на тему: «Боротьба з корупцією для відновлення довіри до влади та покращення перспектив розвитку», які відбулися 17 та 18 лютого 2021 року в режимі відеоконференції. Комітет включив до складу цієї делегації: голову Комітету Радіну А. О., першого заступника голови Комітету Юрчишина Я. Р., заступника голови Комітету Мошенець О. В., секретаря Комітету Кабаченка В. В., голів підкомітетів Шинкаренка І. А. та Ткаченка О. М., члена Комітету Фріз І. В.

6. Звернення члена Комітету Бурміча А. П. щодо фактів можливих неправомірних дій та зловживань корупційного характеру посадовими особами Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

За результатами обговорення Комітет звернувся до Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури України, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів щодо вжиття заходів реагування відповідно до чинного законодавства.

7. Звернення секретаря Комітету Кабаченка В. В. щодо проведеного Рахунковою палатою аудиту ефективності використання коштів державного бюджету в Національному агентстві з питань виявлення, розшуку та управління активами та Державною аудиторською службою України державного фінансового контролю у Національному агентстві з питань виявлення, розшуку та управління активами; про порушення службовими особами Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» вимог Закону України «Про запобігання корупції» з питань захисту трудових прав викривача Поліщука О. В. — директора із запобігання і протидії корупції. За результатами обговорення, Комітет звернувся до Рахункової палати, Державної аудиторської служби України, Національного агентства з питань запобігання корупції та Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» щодо інформування Комітету про результати вжитих заходів реагування.

8. Звернення секретаря Комітету Кабаченка В. В. щодо проведеного Рахунковою палатою аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка».
За результатами обговорення Комітет делегував секретаря Комітету Кабаченка В. В. для участі в засіданні Рахункової палати з розгляду і обговорення Звіту Рахункової палати щодо аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка».

9. Інформацію голови підкомітету Сюмар В. П. щодо звернення мешканців будинків на вулицях Кропивницького, Дарвіна у м. Києві про незаконну реконструкцію нежилої будівлі під готель за адресою: вулиця Кропивницького, 1, у Печерському районі міста Києва та правомірності видачі дозволів на виконання будівельних робіт у центрі м. Києва, можливого порушення норм містобудування та інших питань.

Комітет, 14 липня 2021 року, за участю посадових осіб Київської міської державної адміністрації, офісу Генерального прокурора, Національної поліції і мешканців будинків на вказаних вулицях, обговорив вказане звернення та звернувся до Генерального прокурора України, міського голови Києва про необхідність вжиття заходів із усунення порушень законодавства при наданні дозволу на проведення реконструкції нежилої будівлі під готель на вулиці Кропивницького, 1.

10. За результатами заслуховування інформації голови Комітету Радіної А. О. на засіданні Комітету 14 липня 2021 року щодо ситуації, яка склалася навколо земельної ділянки, на котрій розташований музей Національний історико-архітектурний музей «Київська фортеця», незаконного відчуження у приватну власність державного нерухомого майна цього музею, порушення прав Київської міської ради на НІАМ «Київська фортеця», Комітет вирішив звернутися до Офісу Генерального прокурора, міського голови Києва про необхідність вжиття заходів з усунення перешкод доступу до земельної ділянки, що належить музею, та реагування в судовому порядку захисту інтересів держави.

VI. Про розгляд звернень, що надходять до Комітету.

У період лютого — липня 2021 року до Комітету надійшло і опрацьовано 1467 листів, звернень, заяв, скарг та інших матеріалів, із них 112 звернень народних депутатів України та 8 інформаційних запитів.

Значну частину діяльності Комітету становить розгляд звернень громадян та громадських організацій. Згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян», такі звернення (скарги, заяви та пропозиції) Комітетом уважно опрацьовуються та, в межах предмета його відання, приймаються відповідні рішення.

Так, за звітний період до Комітету надійшло 260 індивідуальних та колективних звернень, із них 29 пропозицій, 121 заява (клопотання), 110 скарг. 

Найбільше звернень надійшло з м. Києва (77), Черкаської (37) та Київської (20) областей.

Загалом питання, що порушувались у зверненнях, стосувалися правомірності дій посадових осіб органів державної влади, можливого вчинення ними кримінальних та корупційних правопорушень, бездіяльності правоохоронних органів, неналежного здійснення ними досудового розслідування у кримінальних провадженнях тощо. Такі звернення Комітет надсилав уповноваженим органам влади для вжиття ними заходів реагування. Окрім того, на адресу Комітету надходили звернення з пропозиціями, що стосувались окремих законопроектів, а також листи з проханням надати роз’яснення щодо окремих положень чинного законодавства.

VII. Діяльність секретаріату Комітету.

Секретаріат Комітету упродовж п’ятої сесії дев’ятого скликання забезпечував роботу Комітету, здійснюючи організаційно-інформаційне, консультативно-правове, методичне забезпечення його діяльності, організацію проведення робочих зустрічей, засідань, слухань, роботи підкомітетів Комітету та діяльності членів Комітету, що пов’язана з вирішенням питань, віднесених до предмету його відання.

Загалом упродовж п’ятої сесії дев’ятого скликання секретаріатом Комітету опрацьовано та підготовлено для розгляду Комітетом 920 антикорупційних експертиз до законопроектів.

Працівники секретаріату Комітету постійно підвищують рівень своєї професійної компетентності. Впродовж п’ятої сесії взято участь у різних заходах (тренінги, семінари, презентаційні дослідження), організованих Програмою USAID РАДА, Українським центром суспільних відносин, зокрема на теми: «Законознавство та законотворчість», «Гендерно-чутливий аналіз законопроектів: покроковий підхід», «Законодавчий процес у Верховній Раді України», «Публічні консультації — якісний елемент розробки законопроектів», «Контрольна функція парламенту», «Відстань від депутата до виборця в умовах зміни виборчої системи», «Гендерно-правова експертиза законопроектів» та інших.

Секретаріатом Комітету постійно здійснюється робота з інформаційного наповнення веб-сайту Комітету з метою оприлюднення стенограм, протоколів та аудіозаписів усіх його засідань, а також ведеться онлайн-трансляція засідань Комітету на YouTube-каналі.

Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики.

Фото надано Комітетом Верховної Ради України з питань антикорупційної політики.