Документ розроблено з метою підвищення прозорості сфери виявлення, розшуку активів, розширення доступу Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) до джерел інформації, а також забезпечення ефективної міжвідомчої взаємодії у сфері виявлення, розшуку, управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Про необхідність посилення законодавства у цій сфері, зокрема, йдеться у розробленій АРМА та схваленій антикорупційною Конференцією ООН резолюції «Посилення міжнародного співробітництва в сфері повернення активів та управління замороженими, арештованими і конфіскованими активами». Ця резолюція містить низку стратегічних рекомендацій щодо вдосконалення механізмів розшуку незаконних активів, управління арештованим майном та повернення активів, а також спрямована на посилення спроможностей інституцій, уповноважених на розшук, арешт, конфіскацію та повернення активів, одержаних злочинним шляхом, протидію корупції. Крім того, в ній пропонується посилити механізм міжвідомчого та міжнародного співробітництва, а також вдосконалити підходи з управління арештованими та/або конфіскованими активами в рамках кожної окремої юрисдикції.
Окремо в цьому документі звертається увага на необхідність розробки або вдосконалення національної правової бази та передбачення необхідних ресурсів, необхідних для забезпечення того, щоб органи, відповідальні за розшук, арешт, управління арештованим майном, конфіскацію та повернення активів, протидію корупції, мали змогу ефективно виконувати свої функції.
Оскільки резолюція антикорупційної Конференції ООН є офіційною рекомендацією для всіх держав-учасниць, то Кабмін затвердив план заходів щодо імплементації цього документа, який складається із 38 положень, серед яких — розробка законопроекту № 6201. Цей план, зо крема, передбачає розширення доступу АРМА та інших державних органів до джерел інформації для цілей виявлення та розшуку активів, внесення змін до законодавства з метою підвищення ефективності управління активами, їх обліку, зберігання до завершення процедури їх конфіскації, посилення контролю за управлінням арештованим та/або конфіскованим майном, розробку Національної стратегії з повернення активів, посилення міжнародного співробітництва у сфері виявлення та розшуку активів.
У цьому контексті автори законопроекту № 6201 звертають увагу, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 10 Закону «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» АРМА вже має доступ до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування. Тож пропоновані зміни спрямовано на розширення можливостей АРМА щодо виявлення та розшуку активів, одержаних корупційним шляхом.
«Ухвалення цього законопроекту не лише дасть змогу розширити доступ агентства до джерел інформації, а й збільшить можливості обробки даних сучасними ІТ-інструментами, сприятиме автоматизації таких процесів та мінімізує участь людини на етапі первинного збирання та обробки даних», — вважає керівник АРМА Дмитро Жоравович.
З цією метою пропонується уточнити порядок доступу АРМА до Єдиного реєстру досудових розслідувань, автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів і банків даних, у тому числі відомостей, які містять інформацію з обмеженим доступом, розширити перелік суб’єктів, від яких АРМА за рішенням голови агентства або його заступника може безоплатно отримувати інформацію, в тому числі з обмеженим доступом, та уточнити положення закону про АРМА в частині права безперешкодного входу уповноважених осіб агентства до приміщень органів державного управління, державних і комунальних підприємств, установ, організацій.