Одним із найдинамічних секторів є ринок фінансового лізингу. Проте за обсягами в Україні лізинг відстає від деяких європейських країн майже в 10 разів.

Вбачаючи такий великий потенціал для економіки України, в Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики продовжується робота над створенням необхідних умов для залучення інвестицій через механізм лізингу в різних напрямах. Це і покращення державного регулювання лізингової діяльності, і максимальне посилення захисту прав споживачів фінансових послуг, і усунення колізій між загальним та спеціальним фінансовим законодавством.

13 червня 2021 року набув чинності Закон України «Про фінансовий лізинг». Прийняття нової редакції цього закону було зумовлено збільшенням ролі лізингових послуг в Україні та необхідністю створення передумов для розширення можливостей використання суб’єктами господарювання операцій фінансового лізингу для оновлення основних фондів, збільшення виробництва валового продукту, а отже, і податкової бази для подальшого наповнення державного бюджету, а також дало змогу істотно розширити використання лізингу як альтернативного механізму довгострокового фінансування придбання транспорту, обладнання, іншої техніки та нерухомості.

У рамках аналізу процесу імплементації Закону України «Про фінансовий лізинг» та реакції ринку на нові законодавчі зміни відбулось засідання підкомітету з питань функціонування небанківських фінансових установ та страхової діяльності профільного комітету. До обговорення було залучено представників Національного банку України, Асоціації лізингодавців, Незалежної асоціації банків України, лізингових компаній та інших учасників ринку, з якими вдалось проаналізувати актуальний ринок лізингу та напрацювати новий вектор руху у сфері розвитку цього ринку та вітчизняної економіки загалом.

Серед основних позитивних нововведень Закону України «Про фінансовий лізинг» учасники засідання відзначили встановлення чіткого порядку дострокового розірвання договору фінансового лізингу як для лізингоодержувачів, так і для лізингодавців; особливості передачі об’єкта фінансового лізингу лізингоодержувачем третім особам, спрямованої на захист прав лізингодавця, а також врегульовано взаємовідносини між лізингодавцем та лізингоодержувачем — фізичною особою в разі відмови останньою від договору фінансового лізингу, враховуючи законодавство про захист прав споживачів. Це дало можливість позбутися значного обсягу шахрайських схем і з боку недобросовісних лізингодавців, і з боку лізингоодержувачів. Крім того, договір фінансового лізингу транспортного засобу за участю фізичної особи тепер підлягає нотаріальному посвідченню на вимогу однієї із сторін такого договору, що дало змогу здешевити цей механізм для кінцевого споживача. Учасники засідання були єдині в тому, що норми нового Закону України «Про фінансовий лізинг» максимально спрямовані на покращення роботи галузі, відзначивши комплексний підхід та посилення відкритості ринку фінансового лізингу, зменшення витрат діяльності фінансових установ та споживачів, що привело до здешевлення самої фінансової послуги.

Ефективність та функ-ціональність прийнятого нового Закону України «Про фінансовий лізинг» підтверджується даними Асоціації лізингодавців, згідно з якими в 2021 році порівняно з аналогічним періодом попереднього року приріст становив понад 75 відсотків.

«Минуло не так багато часу з моменту набрання чинності новим законом України «Про фінансовий лізинг», проте позитивний результат уже помітний: ринок фінансового лізингу динамічніше розвивається та стає надійнішим», — прокоментувала голова підкомітету з питань функціонування небанківських фінансових установ та страхової діяльності народний депутат України Елла Рєпіна (на знімку).

Проте не всі чинники, які стримували розвиток цього сегмента ринку фінансових послуг, вдалося усунути за допомогою закону. Учасники засідання наголосили на низці проблем, які створюють перепони для подальшого розвитку фінансового лізингу в Україні. Це необхідність змін в підзаконні акти, податкові та інші стимули для лізингоодержувачів, покращення умов для залучення додаткових коштів лізингодавцями, внесення актуальних положень до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інші нормативно-правові акти.

«Такі зустрічі на базі профільного комітету дуже корисні для налагодження співпраці та взаємодії між учасниками ринку та державними органами. Ми плануємо проводити засідання підкомітету з цього питання на постійній основі. Вони створюють умови для подальшого розвитку ринку лізингу та економіки держави загалом, адже в багатьох випадках фінансовий лізинг — це драйвер зростання економіки», — підсумувала Елла Рєпіна.

Вл. інф.