Міністерство інфраструктури України розробило законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо стимулювання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами». Він передбачає доволі жорсткі вимоги. Так, з 1 січня 2030 року передбачається допускати до регулярних пасажирських перевезень винятково електробуси. Крім того, обов’язкові умови конкурсу на перевезення пасажирів доповнять нормою, що передбачає наявність мінімальної відсоткової частки, що її мають становити електробуси у парку перевізника: не менш як 20% на 01.01.2025 року, не менш як 40% на 01.01.2027 року, не менш як 80% на 01.0.2029 року. У складі парку електробусів підприємства-перевізника повинні бути не менш як 90% електробусів вітчизняного виробництва, на частку яких має припадати не менш як 85 місць для сидіння пасажирів із загальної кількості місць для сидіння пасажирів, якими обладнаний парк електробусів перевізника.

Таке посилення вимог — це не чиясь забаганка. А прагнення орієнтуватися на світові реалії та виконання директив Євросоюзу. Електротранспорт є екологічно чистішим. Це й обумовлює його наступ, що називається, на всіх фронтах. Продажі електромобілів у світі найближчими роками різко зростуть — у 2040 році їх частка становитиме 2/3 від глобального ринку нових легкових автомобілів, такий прогноз дає агентство Bloomberg. Зростанню їх популярності сприяють активний розвиток інфраструктури для їх підзарядки, підвищення ефективності батарей і зниження їх вартості, а також посилення політики в розвинутих країнах щодо автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння. Найбільшу частку електромобілів у структурі продажів нових легковиків Bloomberg очікує в Євросоюзі та Китаї. Але не відстають і в інших країнах. Влада Лос-Анджелеса, приміром, пообіцяла, що до 2030 року всі автобуси в місті (нині їх понад дві тисячі) будуть електричними.

Великим містам України вже сьогодні потрібно замислюватися над тим, як переходити на електротранспорт. Тим паче що пасажири поступово самі починають пересідати з маршруток на трамваї та тролейбуси — у них і вартість проїзду нижча, та і їде за  маршрутом електротранспорт часто-густо швидше, ніж маршрутки завантаженими дорогами. Цю тенденцію підтверджує й статистика: в Одесі зростання пасажиропотоків міського електротранспорту за 8 місяців 2021 року становить 13,4% порівняно з аналогічним періодом 2020 року. Тролейбуси навіть витіснили маршрутки із двох раніше дуже популярних та тривалих маршрутів, які зв’язували Пересипський міст і Грецьку площу з житловим масивом Черьомушки. Автопідприємства-перевізники перестали їх обслуговувати.

Уже сьогодні необхідно розробляти майбутню схему руху пасажирського транспорту в Одесі, яка об’єднає маршрути трамваїв, тролейбусів і електробусів. І особливу увагу приділити тим вулицям, де електротранспорту сьогодні немає взагалі.

Є, наприклад, в Одесі багатостраждальна вулиця Балківська. Вона повною мірою виправдовує свою назву. Розташована в низькій частині міста та опиняється під водою під час будь-якого, навіть не дуже сильного дощу.

Кадрів з тим, як люди перепливають її човнами, можна знайти в Інтернеті за останні років з десять. Колись Балківською  ходив трамвай № 30. Потім рейки забрали, і мешканці величезного мікрорайону змушені пересуватися тільки маршрутками, що порушує їхні права в плані забезпечення доступності різних видів громадського транспорту порівняно з жителями інших районів Одеси. В аналогічному становищі перебувають і жителі вулиці Семена Палія (колишня Дніпропетровська дорога) у житловому масиві Котовського — найбільш густонаселеному в Одесі. Їм уже років зо двадцять обіцяють запуск тролейбусного маршруту, але далі розмов справа не йде.

Нещодавно, щоправда, щоб знизити рівень невдоволення роботою громадського транспорту з боку мешканців житлового масиву Котовського, в Одеській міській раді презентували новий кільцевий маршрут по вулиці Семена Палія. Він охопить не всю, а лише невелику частину житлового масиву, обслуговувати його будуть тролейбуси, переобладнані в КП «Одесміськелектротранс» на електробуси. Зараз в Одесі є три тролейбуси з автономним ходом. Ще дві машини модернізують. Враховуючи завантаження вулиць, якими пройде новий електробусний маршрут, пасажирам їхати доведеться довго. І їм буде легше дійти до трамвая, як вони роблять зараз, щоб дістатися потрібного пункту.

Не відбувся вже другий тендер із закупівлі шести класичних електробусів за 69 мільйонів гривень. Ця ситуація, здавалося б, мала змусити представників міської влади Одеси, провівши відповідні розрахунки, звернутися до Мінінфраструктури із пропозицією про розробку програми заміни громадського транспорту з урахуванням потреб різних міст України.

З огляду на високу вартість   електробусів і складності з переобладнанням на них тролейбусів, треба виходити на необхідні обсяги співфінансування між державою та місцевими громадами на придбання нового рухомого складу або розгортання потужностей для переобладнання тролейбусів.

Тільки такий підхід дасть змогу Україні виконати взяті на себе зобов’язання щодо переходу на більш безпечні види транспорту. Самостійно ні держава, ні місцеві громади це завдання не виконають. Необхідний конструктивний діалог. І починати його потрібно вже сьогодні, бо 2030 рік — не за горами.

Одеса.

Фото надано автором.