Також дати рівні можливості для залучення запозичень громадами, а ще — напрацювати фінальний текст змін до Конституції в частині децентралізації. Пріоритетні ініціативи Верховної Ради для місцевого самоврядування проаналізував голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін (на знімку), інформує сайт політичної партії «Слуга народа».
Децентралізаційні зміни до Конституції
30 листопада на сайті Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування оприлюднили текст змін до Конституції в частині децентралізації влади. Цей проект два роки обговорювався із ключовими експертами та стейкхолдерами, профільними асоціаціями, представниками органів місцевого самоврядування з усієї країни.
Тепер міжкомітетська парламентська група із 10 депутатів, куди входжу і я, працюватиме над фінальною версією тексту змін до Конституції. Сподіваємося оприлюднити його на початку березня. Далі потрібно проголосувати (226 голосів) за його направлення на оцінку до Конституційного Суду. Після цього — етап ухвалення у парламенті в першому читанні (226 голосів). У другому читанні зможемо проголосувати зміни до Конституції лише на наступній сесії парламенту. Необхідно буде набрати 300 голосів.
Аналоги префектів у громадах
Плануємо ухвалити законопроект № 4298, завдяки якому в Україні з’являться місцеві державні адміністрації з префектурними повноваженнями. Вони представлятимуть державу на місцях, займатимуться реалізацією державних програм і контролюватимуть законність рішень органів місцевого самоврядування. При цьому голова місцевої держадміністрації не зможе втручатися у роботу органів місцевого самоврядування, вказувати їм, що робити, самостійно зупиняти чи скасовувати їхні рішення, одноосібно визначати законність цих рішень. Усе це робитиме виключно суд.
Законопроект № 4298 перезавантажить стосунки місцевого самоврядування із державною вертикаллю. Він є одним із ключових для продовження реформи децентралізації.
Кожній ОТГ — по стратегії
Серед планів на зимовий період — ухвалення в другому читанні законопроекту № 5323 про засади державної регіональної політики. Він прив’язує регіональні та місцеві стратегії розвитку до державної стратегії, а також робить обов’язковою наявність стратегій розвитку для кожної громади. Адже ми чудово розуміємо, що не можна однаково стратегічно розвивати міські агломерації та високогірні території — кожна громада повинна мати свій план розвитку.
А щоб стратегії розвитку громад узгоджувалися із загальною державною стратегією, законопроект запроваджує трирівневу систему стратегічного планування: держава, регіон, громада. Так ми синхронізуємо кожну громаду із центральною владою.
Місцева влада працюватиме прозоро
Нещодавно ми зареєстрували законопроект № 6401 про забезпечення прозорості місцевого самоврядування. На нього передусім чекає саме громадянське суспільство, адже органи місцевої влади підзвітні мешканцям своєї території та мають бути відкритими перед людьми.
Законопроект передбачає обов’язкову трансляцію усіх відкритих засідань місцевих рад, створення реєстру об’єктів комунальної власності, відкритого для жителів громади, оприлюднення публічної інформації про органи місцевого самоврядування у форматі відкритих даних. До того ж у відкритий доступ мають публікуватися не лише проекти порядків денних засідань місцевих рад, а й проекти порядків денних постійних комісій, а також ухвалені акти органів місцевого самоврядування, усі додатки до них. Плануємо, що профільний комітет розгляне законопроект 19 січня 2022 року.
Знищимо бюджетну дискримінацію
Наприкінці 2021 року ми ініціювали законопроект № 6472, який має прибрати дискримінацію в питанні залучення запозичень сільськими та селищними громадами. Річ у тім, що нині для сільських та селищних громад існують обмеження у залученні запозичень, у той час як для міських громад таких обмежень немає.
При цьому порівняйте чисельність населення у деяких міських і селищних громадах. Міські: Дружбівська (Сумська) — 5490 осіб, Батуринська (Чернігівська) — 7281 особа, Устилузька (Волинська) — 7342 особи. І кілька селищних, що зараз обмежені: Саф’янівська (Одеська) — 42 927 осіб, Нересницька (Закарпатська) — 30 609 осіб, Білогородська (Київська) — 23 697 осіб.
Запропонований нами законопроект пропонує внести зміни до бюджетного кодексу та зробити громади рівноправними з точки зору боротьби за запозичення. Ми розуміємо, що доступ до «дешевих грошей» є запорукою для подальшого розвитку територій.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.