Торік країні доводилося долати виклики, пов’язані з пандемією, і в надзвичайно складних умовах продовжувати реформування наукової та освітньої галузі. Законодавчу базу для змін готували в Комітеті з питань освіти, науки та інновацій.
Профільний комітет торік провів 39 засідань, на яких розглянув 262 питання, з яких 139 присвятив опрацюванню законопроектів та проектів постанов Верховної Ради України.
Упродовж 2021 року розглянуто 71 законопроект, з опрацювання яких комітет є головним, та обговорив ще 68, щодо яких подав свої пропозиції іншим профільним комітетам. Прийнято в цілому 13 законів України та 8 постанов Верховної Ради. Зокрема, ухвалено закони «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про пріоритетні напрями науки і техніки», «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо процедури обрання керівника закладу вищої освіти», «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань присудження наукових ступенів та ліцензування освітньої діяльності», «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі та захисту прав учасників освітнього процесу, «Про внесення змін до деяких законів України щодо ефективного управління майном закладів вищої освіти державної і комунальної форми власності».
Разом із країною парламентаріям доводилося оперативно реагувати на пандемію — розглядати питання дистанційного навчання, проведення ЗНО та ДПА в умовах дотримання нових санітарних регламентів та карантинних вимог. Не обійшли увагою і питання реформування мережі навчальних закладів, яке турбувало і батьків школярів, і місцеву владу. Торік Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти», що дозволяє об’єднаним територіальним громадам з чисельністю населення, меншою за 50 тисяч, створювати ліцеї.
Торік комітетом розглянуто 16 контрольних питань, серед яких — проблема організації надання освітніх послуг дітям під час тривалого стаціонарного лікування, забезпечення виплати стипендій Президента учасникам і призерам міжнародних учнівських олімпіад, стан виконання рекомендацій комітетських слухань з реформування спеціальних закладів освіти та впровадження інклюзії, питання оплати праці медичних працівників в закладах освіти, розв’язання проблеми дефіциту обсягів освітньої субвенції, спричинених реалізацією адміністративно-територіальної реформи тощо.
У центрі уваги комітету — проблема підвищення якості освіти, зокрема, й університетської. Досягти цієї мети неможливо без подолання або принаймні мінімізації корупційних ризиків та суворого дотримання принципів академічної доброчесності. Такі питання торік неодноразово розглядали на засіданнях комітету.
Особливу увагу приділили задокументованим спробам фальсифікації підсумкових іспитів у медичних вишах. У червні минулого року в Ужгородському національному університеті більш як 20 осіб з підробленими документами прийшли складати іспит «Крок» замість інших студентів. «Через два тижні ми провели засідання комітету, на яке запросили всі дотичні силові структури, опрацювали питання, дали доручення і взяли на контроль», — нагадав голова комітету Сергій Бабак. В результаті у грудні 2021 року Національна поліція завершила досудове розслідування кримінального правопорушення і скерувала до суду обвинувальні акти щодо організатора та 25 учасників справи. Фігурантам відповідно до ч.3 ст. 358 КК України «світить» обмеження або позбавлення волі на строк до п’яти років. Голова комітету подякував правоохоронцям за роботу і наголосив, що ганебну практику потрібно викорінювати. З цією метою в комітеті розробили кілька законопроектів про посилення відповідальності за академічну недоброчесність і шахрайство.
Торік з ініціативи комітету проведено низку важливих комітетських слухань, зокрема, присвячених якості підручників та навчальних посібників, акредитації освітніх програм за новою процедурою та підсумкам першому року грантового фінансування наукових проектів Національним фондом досліджень України.