Учитель фізкультури школи № 7 міста Чорноморська Одеської області Сергій Папов є переможцем міського конкурсу «Учитель року-2018». Ще до пандемії із тривогою говорив про необхідність пошуку нових підходів до організації уроків фізкультури, бо життя сучасного учня надто малорухоме.
— До першого класу приходять здебільшого здорові діти, але за роки навчання все змінюється, — каже Сергій Папов. — У кожному класі старшої школи в основній групі з фізкультури дозволено займатися всього кільком учням. В інших уже є відхилення в стані здоров’я — короткозорість, зайва вага, сколіоз, мігрені, прискорене серцебиття. Вони можуть займатися тільки за полегшеною програмою. Стається це тому, що після 6-7 уроків дитина йде на заняття з англійської, з предметів, які знадобляться під час вступу до коледжу чи вузу. А прийшовши додому, 3-4 години витрачає на виконання домашнього завдання. Потім, щоб розслабитися, кілька годин «висить» у телефоні чи в комп’ютері. Виходить, що діти практично не рухаються. Їхній організм від такого способу життя починає швидко зношуватися. Мій багаторічний педагогічний досвід дає змогу із упевненістю стверджувати: уроки фізкультури потрібно виводити за межі шкільного розкладу. Адже ми знаємо, що організм людини краще сприймає фізичні навантаження в другій половині дня. Тому й заняття фізкультурою мають проводитися в школі після обіду, коли це буде для здоров’я дітей набагато корисніше.
— Перехід на онлайн-навчання всі ці проблеми з недостатньою руховою активністю дітей тільки загострив...
— Я вважаю, що для школярів перехід на онлайн-навчання — це теж стрес. Дітей зачинили в замкненому просторі вдома. А їм потрібно рухатися, знаходити вихід своєї енергії, спілкуватися в реальному світі, а не у віртуальному. Зараз вони повернулися в класи в перезбудженому стані. І знадобиться час (не знаю, скільки), щоб збалансувати те, що відбувається, повернути дітей у норму. Без цього повноцінний навчальний процес неможливий.
— Як ви ставитеся до змін, які передбачається реалізувати в організації уроків фізкультури? До того, що з 2022 року в закладах загальної середньої освіти запровадять нову програму з фізичної культури в 5-х класах, а з 2023 року — в 6-х класах?
— З великим інтересом, бо колишні підходи, коли з року в рік наші уроки тривали за тим самим планом, уже давно потрібно змінювати.
Так, в 2022-2023 навчальному році починаючи з 5-го класу уроки фізичної культури проходитимуть за новою програмою. Раніше на початку кожного навчального року вчителі вибирали 5-6 модулів, в межах яких вони хотіли навчати школярів.
Тепер модулі учні вибиратимуть разом із учителями. Упродовж навчального року школярі пройдуть 12—14 модулів. А в процесі одного уроку вчитель зможе проводити одночасно три варіативні модулі.
На майбутній навчальний рік програма з фізичної культури пропонує 44 види спорту. Її введення — це крок назустріч дітям і вчителям, пошук компромісу. Основна мета полягає в тому, щоб школярі вибирали цікавий їм вид спорту й тим самим збільшували свою рухову активність, а також продовжували займатися ним уже поза школою. А це, насамперед, сприятиме зміцненню їхнього здоров’я.
— Сергію Вікторовичу, а як займатися різними видами спорту в стандартному спортивному залі школи?
— Школам доведеться планувати спільні уроки для декількох одновікових паралелей. Якщо в залі перебуватимуть, наприклад, два 5-ті класи, разом з ними займатимуться два вчителі. Вони зможуть контролювати ситуацію під час занять різними видами спорту.
— Велика кількість дітей у спортивному залі — це підвищена небезпека зіткнень і отримання ними травм під час виконання завдання, це борня різних дитячих колективів зі своїми ієрархіями стосунків, суперництво їхніх лідерів у боротьбі за першість. Непросто прийдеться вчителям...
— Доведеться вибирати ті види варіативних модулів, які будуть цікаві школярам, ну й ураховувати рівень матеріально-технічного забезпечення. Поки що не знаю, як це все вийде, але експериментувати потрібно. І вчитися проводити одночасні заняття з декількох видів спорту на одному уроці.
— Заняття новими видами спорту потребують технічного переозброєння шкільних спортзалів. Потрібні кошти, і чималі. А звідки їх брати у невеликих населених пунктах?
— Ми нещодавно були на семінарі «Cool Games» у с. Маяки. Дуже сподобалося те, що в невеликих селах будуються спортивні комплекси, а також упорядкували шкільні спортивні зали. У Чорноморську створено робочу групу під керівництвом депутата міської ради Олександра Тонкошкура. До неї ввійшли як представники різних видів спорту, так і представник від учителів фізичної культури. Ми зустрічалися з міським головою Чорноморська Василем Гуляєвим і обговорювали з ним питання розвитку фізичної культури та спорту в нашій громаді. Всі розуміють, що для максимальної реалізації своїх здібностей людина має бути, передовсім, здоровою. Основи здоров’я зобов’язана закладати школа. Сподіваємося, що в міському бюджеті Чорноморська на наступний рік будуть закладені кошти на придбання інвентарю для занять новими видами спорту, на проведення ремонтних робіт у шкільних спортивних залах. І ми зробимо перший, дуже важливий крок на шляху побудови нової української школи. В якій здоров’я дітей і мотивація для занять спортом будуть одними з головних складових освітнього процесу.
На знімку: Сергій Папов проводить урок.
Фото надано автором.